Ještě donedávna platilo, že zpoplatnění a prémiové služby za příplatek jsou pro sociální sítě sprostými slovy. Jenže to se teď změnilo. Ledy navíc prolomil jeden z největších hráčů tohoto trhu, Twitter. Při zveřejňování čtvrtletních výsledků firma připustila, že tuto možnost již nějaký čas zvažuje. „Je pravděpodobné, že se brzy setkáte s jejím testováním,“ citoval šéfa firmy, Jacka Dorseyho, web CNN.
Během setkání s investory pak uvedl, že hranice pro to, které služby budou zdarma a které placené, plánuje nastavit „vysokou hranici“. „Jsme ve velmi, velmi rané fázi zkoumání této varianty,“ doplnil.
Důvod je jednoduchý – firma má málo peněz. Stejně jako ostatní sociální sítě či média po celém světě ji tvrdě zasáhla pandemie covid-19. Příjmy z reklamy se kvůli ní podle informací CNBC v porovnání s loňskem snížily o 23 procent a celkem se tak oproti očekávání analytiků propadly o více než 20 milionů dolarů.
Do těchto čísel se navíc promítly i americké protesty za rasovou rovnoprávnost a následující bojkot sociálních sítí. I přesto se však Twitteru jinak dařilo – počet uživatelů narostl o 15 milionů a hodnota jeho akcií po oznámení vzrostla o 4 procenta.
Jaké přesně funkce budou na Twitteru zpoplatněné prozatím není známé. Pravděpodobně však nepůjde o verzi bez reklam. „Chceme si být jistí, že se všechny nové druhy získávání peněz budou doplňovat se zisky z reklam,“ uvedl totiž Dorsey.
Twitter se minulý týden potýkal s rozsáhlým útokem hackerů. Ti napadli účty známých celebrit včetně Barracka Obamy, Elona Muska nebo Billa Gatese a jejich jménem z lidí vylákali desítky tisíc dolarů v bitcoinech. Pravděpodobně se jim to nepodařilo tzv. útokem hrubou silou (brute force attack), ale tím, že ukradli přístupy zaměstnancům Twitteru (více čtěte zde).
„Tento incident nás velmi mrzí,“ komentoval Dorsey. „Bezpečnost nemá hranice, je to nekonečný boj. Budeme jí nadále dávat všechno, abychom ochránili naše systémy,“ dodal.