Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko chce zelenější železnici. Dieselovým soupravám hrozí pokuty

  0:01
Nejen vodíkové nebo bateriové vlaky mají v dohledné době pomoci železnici stát se ekologičtější formou dopravy. Do pěti let se chce například ministerstvo dopravy vrátit k zavedení finančních postihů pro dopravce, kteří na elektrifikovaných tratích jezdí s dieselovými vlaky.

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Podobným principem, tedy finanční motivací, chce úřad donutit železniční společnosti, aby jezdily s delšími soupravami. Přeprava většího počtu lidí vlaky s více vagony kromě ekologie uleví přetíženým páteřním trasám.

Sankční poplatek plynoucí z­ toho, že dopravci nevyužívají na tratích vybavených trolejemi elektrické lokomotivy, v Česku platil do roku 2015. Tehdy penalizaci jako nepřípustnou odmítl Drážní úřad a­ následně i ministerstvo dopravy. 

V Německu začaly jezdit vlaky na vodíkový pohon, první svého druhu

„Resort dopravy tehdy argumentoval, že pro obhájení vyššího zpoplatnění dieselů správce infrastruktury nepřinesl důkaz o tom, že by takovéto počínání přinášelo provozovateli dráhy vyšší náklady,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Dopravcům se diesely vyplatí

Naopak po zrušení příplatku se používání dieselů i tam, kde jsou natažené dráty, dopravcům v řadě případů přímo vyplatí. Elektrická energie je totiž na rozdíl od nafty zatížena takzvaným poplatkem za obnovitelné zdroje, tedy zvýšenou cenou za to, že část energie pochází ze sluneční nebo větrné energie. 

Nejde přitom o nízké částky. Podle ministerstva dopravy poplatek ve výši 50 haléřů za jednu kilowatthodinu odpovídá stejnému finančnímu zatížení, jako kdyby u motorové nafty činil obdobný poplatek pět korun. Vzniká tím paradoxní situace, kdy ekologičtější způsob dopravy je kvůli podpoře ekologičtější výroby energie zatížen větším poplatkem než technologie, která životní prostředí více poškozuje. 

Zatímco v sektoru průmyslu a domácností se postupně daří energetickou spotřebu snižovat, sektor dopravy vykazuje v ­tomto ohledu přibližně 3,5procentní roční růst.

Ministerstvo dopravy

„Kromě dieselových vlaků toto opatření přináší nekalou výhodu vůči elektrickým vlakům i kamionům,“ uvedlo ministerstvo, které nyní hledá způsob, jak nevýhodu plynoucí z poplatku za obnovitelné zdroje vykompenzovat.

Nákladní automobily navíc kromě daní za obnovitelné zdroje energie mají výhodu i v tom, že poplatky za cestu platí pouze na dálniční síti a vybraných silnicích první kategorie, zatímco okresní silnice zpoplatněné nejsou.

Na rozdíl od období před pěti lety, kdy se jádrem sporu stala ekonomika provozu, nyní po celoevropském obratu k ochraně klimatu budou o­ postizích za provoz takzvaných lokomotiv nezávislé trakce provozovaných pod elektrickými dráty rozhodovat spíše vypouštěné emise. 

Oproti vyspělým státům jsme na železnici pozadu až o 50 let, řekl expert

Právě ohled na životní prostředí se nyní dostává do popředí celé řady koncepčních materiálů ministerstva dopravy. Přeprava osob a zboží totiž v­ Česku spolyká čtvrtinu spotřebované energie, a je tedy náročnější než tuzemský průmysl. „Zatímco v sektoru průmyslu a domácností se postupně daří energetickou spotřebu snižovat, sektor dopravy vykazuje v ­tomto ohledu přibližně 3,5procentní roční růst,“ uvádí ministerstvo.

Jedním z plánů, jak dopravu zefektivnit, a přispět tak k menší energetické spotřebě, je snaha přimět dopravce k tomu, aby tam, kde je vysoký zájem cestujících, nenasazovali velké množství kratších souprav, ale naopak se snažili přepravní proud koncentrovat. 

„Na hlavních tratích bude nutné podporovat pomocí nastavení ceny za dopravní cestu zejména vlaky delší, které v rámci svého slotu odvedou více přepravní práce. Znamená to proto odstranit z výpočtu ceny za dopravní cestu hmotnostní kategorie, a to jak u osobní, tak u nákladní dopravy, protože současná struktura ceny za použití dopravní cesty nemotivuje dopravce k tvorbě menšího počtu delších vlaků,“ uvádí ministerstvo v materiálu koncepce veřejné dopravy na další sedmileté období.

Pomohla změna zákona

Za zelenější dopravu. Resort modernizuje silniční sítě a jejich provoz

První krok ve snaze omezit situaci, kdy je kapacita páteřních tratí zaplavena množstvím vlaků provozovaných na komerční riziko dopravců, položila změna zákona o ­drahách. Ta kromě jednotné jízdenky umožňuje provozovateli dráhy nařídit různým dopravcům spojování do jedné soupravy za předpokladu, že je to technicky proveditelné.

Naopak s nahrazením hmotnosti jako hlavním parametrem pro výpočet poplatku za použití kolejí to ale jednoduché nebude. V první řadě totiž právě hmotnost vlaku ideálně odráží míru opotřebení koleje, kterou železniční provoz představuje, a proto se k ní v poslední době přiklánějí i ty země, které doposud cenu za použití kolejí vypočítávaly odlišně.

24. července 2020

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Žádný personál ani jiný zákazník. V Česku roste síť bezobslužných obchodů

24. dubna 2024

Minute Shop je nový koncept automatizovaných prodejen s nonstop provozem, kam zákazník vstoupí...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...