O dodávce „amerického“ letounu Airbus A220 dopravci Delta Air Lines informovala agentura Bloomberg. Stroj tohoto typu vyrobil Airbus na půdě Spojených států vůbec poprvé. Svou továrnu ve státě Alabama sice otevřel už v roce 2015, doposud však vyráběla pouze letadla řady A320.
Fotogalerie |
Podle šéfa společnosti pro Severní a Jižní Ameriku Jeffa Knittela jich zde vzniklo už přes 180. Montážní linku pro novější letouny A220 pak Airbus spustil v alabamské továrně letos v květnu. Evropský gigant se sídlem ve francouzském Toulouse tak i nadále rozšiřuje své výrobní kapacity do zahraničí, kromě Francie a USA má své továrny také v Číně, v Kanadě nebo v Německu.
Nové letadlo pro Merkelovou. Německá vláda převzala Airbus A350 |
Jeho největší konkurent na poli výrobců letadel, americký Boeing, má všechny své výrobní linky ve Spojených státech. Díky tomu dokázal zareagovat na koronavirovou krizi rychleji než jeho evropský soupeř, uvedla agentura Bloomberg. Boeing totiž poměrně rychle snížil objem své produkce vzhledem k poklesu poptávky po nových letadlech, který způsobila pandemie.
Airbusu se však provoz továrny v USA vyplácí. Letadla pro americký trh, která sjedou z její výrobní linky, se totiž vyhnou 15procentnímu clu na dovoz evropských letounů do Spojených států. USA tuto přirážku zavedly v rámci dlouholetého sporu Airbusu s Boeingem o podporu výroby letecké techniky. Spojené státy a Evropská unie se už od roku 2004 u Světové obchodní organizace vzájemně obviňují z nelegální podpory svých největších výrobců letadel.
Letecký průmysl je jedním ze sektorů, které koronavirová krize zasáhla nejvíc. Airbus vykázal ve druhém čtvrtletí čistou ztrátu 1,44 miliardy eur (38,5 miliardy korun), zatímco před rokem byl za stejné období v plusu 1,16 miliardy eur. Koncem června firma oznámila, že propustí zhruba 10 procent svých pracovníků.