„Evropa musí být hráčem, ne hřištěm,“ řekl předseda Evropské rady Charles Michel novinářům po zhruba dvouhodinovém jednání, které bylo náhražkou za summit zrušený kvůli koronavirové nákaze.
Obě strany původně chtěly letos uzavřít významnou investiční dohodu, o níž jednají již šestým rokem. I kvůli pandemii se však vyjednávání dále protáhla a ani dnešek jejich rozuzlení nepřiblížil.
Čína musí EU přesvědčit, že za dohodu stojí
Podle německé kancléřky Angely Merkelové je dohodu stále možné uzavřít ještě v letošním roce. „Politická vůle je na obou stranách,“ řekla. Zda se tak skutečně stane, ale zaručit odmítla.
Lídři unijních institucí dávají najevo, že podpis investiční dohody připadá v úvahu jen tehdy, pokud Čína změní svůj přístup například v otázce státní podpory svých firem.
„Čína nás musí přesvědčit, že stojí za to investiční dohodu uzavřít,“ poznamenala po dnešním jednání šéfka unijní exekutivy. Přes určitá sblížení podle ní zůstávají stále nevyřešené dvě zásadní otázky. Jednou z nich je přístup unijních firem na čínský trh, druhou pak ekologická udržitelnost investic.
Evropské firmy čelí „příliš mnoha překážkám“, což by unie chtěla změnit zvláště v klíčových odvětvích nových technologií či dopravy, prohlásila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Čína v některých vojenských oblastech předčí USA, přiznává Pentagon |
Za krok správným směrem označil Michel dnešní podpis dohody o ochraně stovky geograficky unikátních evropských a čínských potravinářských a zemědělských produktů.
Stejný názor zastává i Merkelová, která na tiskové konferenci v Berlíně k dohodě řekla, že je to dobrá zpráva pro vinaře u řeky Mosely či pro bavorské pivo. Dodala, že další regionální značky na seznam brzy jistě přibudou.
Dohoda, kterou Merkelová považuje za praktický příklad spolupráce, by měla snížit ztráty řady evropských výrobců prodávajících své zboží na čínském trhu. Čína byla loni po Británii a Spojených státech třetím největším příjemcem exportu potravinářského a zemědělského zboží z 27 unijních zemí. Z Evropy se do nejlidnatější země světa vyvezly produkty za 14,5 miliardy eur (téměř 390 miliard korun).