Podle Havlíčka se nyní jedná o pěti úsecích D3, které jsou v režimu odvolacího řízení na ministerstvu životního prostředí. „V každém případě chceme začít stavět v roce 2024 a v roce 2028 by mohlo být hotovo,“ uvedl.
Premiér Andrej Babiš (ANO) se počátkem září sešel s odpůrci takzvané západní varianty D3 a prodiskutoval s nimi možné jiné silniční alternativy. K žádným závěrům strany nedospěly, další schůzka by se měla uskutečnit v říjnu. „Budu o tom, co oni říkají, ještě přemýšlet,“ řekl Babiš na úterním setkání se starosty. Připomněl, že trasa D3 se několikrát měnila a doprava je ve Středočeském kraji hlavní problém.
Problémy s tunelem zdrží dokončení dálnice D3 u Budějovic o rok a půl |
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že povede turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Projektu navíc vyčítají velkou ekonomickou zátěž. Doporučují proto spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst.
Havlíček v úterý poukázal na to, že napojení na D1 u Mirošovic by vedlo k dopravním zácpám. Z D3 by navíc nebylo možné udělat plnohodnotnou dálnici a šlo by o jediný evropský úsek mezinárodní silnice E55, který by nebyl dálničního typu.
Nelze vyhovět všem
Premiér loni k výstavbě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Obcím tehdy ale slíbil, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.
Na v pořadí již setkání byli tradičně zváni všichni primátoři a starostové z regionu, tedy kolem 1140 zástupců obcí, úterní účast potvrdilo asi 350 z nich. Kromě Havlíčka a Babiše na jednání dorazili i ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) a ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO).