Nejnovější data ukazují, že mezi 4. a 11. zářím poklesla průměrná cena leteckého paliva o necelých šest procent. Na svých stránkách to uvádí Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které situaci na trhu monitoruje.
Ve srovnání se situací před rokem je pak palivo o téměř polovinu levnější, tvrdí IATA s odkazem na data společnosti S&P Global Platts. Meziroční propad cen je nejhlubší v oblasti Blízkého východu a Afriky (-52,6 procenta), naopak nejmírnější je v Severní Americe (-45,7 procenta).
Důvodem poklesu je, že aerolinky v posledních měsících spotřebují pouze zlomek standardního množství paliva. Jenom v červenci klesl objem osobní letecké dopravy meziročně o 80 procent, informovalo začátkem měsíce IATA. To je horší výsledek, než očekávali analytici, většina lukrativních dálkových spojů nelétá a letecké společnosti bojují s nedostatkem hotovosti.
Ekonomika v troskách
Hrozí kolaps světového obchodu? Posádky lodí přesluhují, nové nejsou |
Nezájem aerolinek způsobil, že petrolej, z nějž se palivo vyrábí, nyní místo letadel využívají lodě. A to přesto, že lodní palivo je obvykle levnější než letecké, informovala agentura Bloomberg. Do lodních nádrží nyní míří také více nafty.
„Pouze v situaci, kdy je ekonomika v naprostých troskách, vidíme obvykle dražší komponenty směřující přímo do palivových směsí pro lodě,“ řekl Bloombergu analytik Eugene Lindell z poradenské společnosti JBC Energy.
Ani lodní doprava se koronavirovému propadu nevyhnula. V polovině března začal na globální úrovni klesat počet příjezdů kontejnerových lodí pod úroveň loňského roku, uvádí odborná organizace OSN. Koncem června se však objem přepravy začal postupně vracet do normálu. Měřeno příjezdy kontejnerových lodí do přístavů, Čína eviduje už od července vyšší objem lodní dopravy než v loňském roce.