ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Pomoc jen některým? Dopravci chtějí kompenzace i za komerční spoje

  • 4
Asociace sdružující soukromé dopravce na železnici Allrail kritizuje český návrh, kterým chce ministerstvo dopravy kompenzovat jarní výpadek cestujících a tržeb za jízdenky kvůli koronavirové karanténě. Z několikasetmilionového balíku peněz, který chce resort dopravy mezi provozovatele rychlíkových linek rozdělit, totiž nedostanou státní pomoc ti, kteří jezdí na komerční riziko.

Zhruba 300 milionů korun má směřovat společnostem, které jezdí v takzvaném závazku veřejné služby na dálkových tratích, tedy na objednávku státu. Netýká se tak regionální dopravy, kterou objednávají jednotlivé kraje a poté dopravců, jejichž spoje neobjednává ani stát, ani kraj. Prakticky tak jde o jedinou linku mezi Prahou a Ostravou na které jako jediné funguje konkurenční prostředí a kde se dopravci uživí i bez dotací. 

Ztráty na dálkové železnici vykryje stát. Lokálky musí zatlačit na kraje

„Současná krize nemůže být vnímána jako příležitost zbavit se soukromých dopravců a zničit tak současné soutěžní prostředí na železnici,“ uvedl Nick Brooks, generální tajemník asociace, která kromě českého Leo Expressu a RegioJetu sdružuje například rakouský Westbahn provozující dopravu mezi Vídní a Salcburkem, nebo německé dopravce Transdev a železniční divizi převážně autobusového gigantu Flixtrain. Podle asociace tím česká strana porušuje evropská pravidla veřejné soutěže. 

Ministerstvo dopravy se ale hájí tím, že zvažovanou podporu plánuje udělit pouze dopravcům, u kterých si objednává přepravní služby a že takovýto postup evropské regule umožňují. Protože náklady na námi objednávanou činnost nebyly vedle kompenzace kryty sníženými tržbami, rozhodli jsme o pomoci, která má vzniklé propady sanovat,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva Tomáš Lukašík.

Zatímco objednaní dopravci tedy museli během koronavirové karantény jezdit i s prázdnými vlaky, společnosti podnikající na komerční riziko se mohly svobodně rozhodnout, zda budou ekonomicky neefektivní dopravu provozovat i během karantény. 

Náhrady se mají týkat pouze období, kdy na jaře platil výjimečný stav. Konkrétně jde tedy o 67 dní přesto, že výpadek cestujících v omezené míře trval i poté. Koronavirovou karanténu označují jako hlavního viníka bezmála dvoumiliardové ztráty z pololetního hospodaření České dráhy. Před koronavirovou pandemií totiž státem vlastněný dopravce dosahoval slušného zisku.  Stamilionové škody hlásili i soukromí dopravci. Během března a Dubna totiž počet cestujících klesl téměř o 90 procent.