Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum německého magazínu Focus ale zjistil, že na nový elektromobil můžou zákazníci čekat až rok. V České republice to ovšem, zdá se, neplatí.
Mini Electric

Mini Electric | foto: Reuters

Redaktoři Focusu ve spolupráci s magazínem Carwow prozkoumali dodací lhůty na elektrické vozy a s překvapením zjistili, že když si je zákazníci objednají z výroby, nikoli jako skladové, mohou čekat tři měsíce, někdy ale také rok. 

Nejkratší lhůty se týkají modelů Nissan Leaf, Mazda MX-30, Mercedes-Benz EQC, Porsche Taycan a Renault Zoe. V průzkumu nejsou zahrnuty vozy Tesla, protože se neprodávají v klasických autosalonech, ale podle autorů průzkumu se na ně čeká v průměru také kolem tří měsíců, záleží na tom, jak právě dorazí loď z USA.

Jakkoli některá média spekulují o tom, že za dlouhými dodacími lhůtami stojí vědomá snaha automobilek brzdit prodej aut, na kterých moc nevydělávají, na vině jsou spíše nedostatečné výrobní kapacity, problémy se zásobováním některými díly, které si automobilky přímo nevyrábějí, jako jsou především baterie, a pak také plánování jednotlivých importérů.

Pro každý trh si totiž automobilky s importéry vyjednávají kvóty, kolik aut v každém roce bude určeno pro danou zemi. A česká zastoupení automobilek buď umí lépe plánovat než Němci, nebo mají Češi poměrově k velikosti trhu menší zájem o tento druh vozidel. V Německu, Francii nebo Skandinávii navíc prodeje aut podporují vládní dotační programy; v prvních dvou jmenovaných zemích je vyhlásili v průběhu letoška, a plánování v automobilkách tak flexibilní není, zvlášť když je v případě elektroaut nouze o baterie.

Rozdílnost situace dobře ilustruje příklad elektrického Mini Cooperu SE. V Německu se na něj čeká až rok, v Česku tři měsíce, stejně jako na BMW i3. To je spíš na dolní hranici průměrné čekací doby na auta značek BMW. 

„V celkovém průměru se bavíme o třech až šesti měsících. Velice důležitou roli hraje konkrétní model a míra jeho specifické výbavy – u vozů, které se vyrábějí v USA (řada X od modelu X3 výše) je potřeba počítat ještě přibližně měsíc pro cestu po moři. Pokud má vůz navíc prvky výbavy z programu Individual, připočítejme další jeden až dva měsíce. Tyto lhůty se snažíme dodržet i u zcela nových modelů, ale poptávka je někdy velice vysoká, a tak může dojít k jejich prodloužení, například u BMW X7,“ říká David Haidinger z českého zastoupení BMW. V podstatě totožná situace platí i pro Audi, nejdéle se čeká na model Q5, který se vyrábí v Mexiku. 

Podobně Němci čekají 5–6 měsíců na modely e-Niro a e-Soul, Češi jen 3–4 měsíce, což je stejně jako na vozy se spalovacím motorem, přestože se oba modely vyrábějí až v Koreji. Zhruba měsíc z toho přitom dělá doprava po moři z Asie. Modely Kia vyráběné na Slovensku totiž mají dodací lhůty 2–3 měsíce. 

Rovněž u vozů Hyundai se dodací lhůta neliší v závislosti na pohonu, ale na výrobním závodě. „Aktuální čekací doba na vozy vyráběné v Nošovicích je 2–3 měsíce, u vozů z jiných výrobních závodů se doba z důvodu logistiky zhruba o dva měsíce prodlouží,“ uvedl PR manažer David Pavlíček. 

Dodací doba pro Kony EV s baterií 64 kWh, vyráběné v Nošovicích, je tak zhruba 2–3 měsíce, u varianty se 32 kWh a modelu Ioniq EV se čeká zhruba o dva měsíce déle.

Citelnější rozdíl hrající ve prospěch elektrických aut je aktuálně u Volkswagenu. Zatímco na většinu spalovacích aut této značky se čeká v průměru kolem pěti měsíců, ID.3 dostane díky dostatečné kvótě český zákazník během 2–3 měsíců. Importérovi se dokonce podařilo vrátit na český trh i už vyprodaný elektrický e-up!

„Během relativně krátké doby jsme vyprodali celou kvótu pro český trh, nicméně po vyjednávání s výrobním závodem se nám podařilo pro ČR zajistit další vozy na rok 2021, tedy e-up! se brzy vrátí do naší nabídky. Aktuální dodací doba je tak 3–4 měsíce,“ říká PR manažer David Valenta. Stojí za povšimnutí, že dvojče elektrického upu, Škoda Citigo, už se koupit nedá – kvůli naplněným výrobním kvótám ukončila značka příjem objednávek. Dodávat již objednané vozy bude do příštího roku, kdy bude výroba modelu ukončena. Rychlý konec zapříčinil nedostatek baterek (více čtěte zde).

Prakticky žádné rozdíly ve lhůtách nejsou u těch značek, které vyrábějí elektrická auta nikoli jako samostatné modely, ale jako jednu z variant stejného modelu s různými pohony. To je případ koncernu PSA. „Elektromobily i hybridy značky Opel jsou už od prvopočátků konstruovány pro použití jak s motory na benzin/naftu, tak na elektřinu. Například elektromobil Corsa-e se vyrábí na úplně stejné lince, jako její benzinoví i naftoví sourozenci. Průměrná doba od zadání do výroby do dodání vozu zákazníkovi činí 3 až 4 měsíce,“ konstatuje Martin Hejral z Opelu a Radka Matthey z Peugeotu ho doplňuje: „Dodací lhůty na elektromobily Peugeot e-208 a e-2008 jsou přibližně 3 měsíce, nijak zásadně se neliší od standardních lhůt na ostatní modely značky Peugeot.“        

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...