Na obrázku měl podle Fox Business sedět afroameričan s dlahou na prstu a noze vedle rozloženého konferenčního stolku. Fotografie měla sloužit jako reklama na montážní služby společnosti. Jako problém se ale ukázaly číslice na tričku, které na sobě model měl. Pětimístné číslo podle společnosti mnohým připomínalo číslo, které na uniformách nosili vězni.
„Poté, co jsme katalog na rok 2021 distribuovali interně, jsme objevili obrázek, který lze chybně interpretovat,“ uvedl mluvčí Ikea v USA. Na problematickou fotografii upozornil jeden ze zaměstnanců.
Černošskou hvězdu Star Wars nahradili v reklamě Číňanem, musí se jí omluvit |
„Afroamerický model v reklamě měl na sobě černé tričko s bílými čísly na zadní straně. Oblečení bylo vybráno pouze pro vizuální dojem z obrázku a čísla byla určena pouze jako designový módní prvek. Chápeme ale, že fotografii lze interpretovat jako posílení negativních rasistických stereotypů,“ přiznala dle mluvčího Ikea.
„Jako organizace, jejímiž klíčovými hodnotami jsou rozmanitost a inkluze, se Ikea snaží být silou pozitivní změny ve společnosti. Součástí toho je i schopnost uznat chybu a přijmout opatření. Jsme odhodláni to dělat otevřeným a transparentním způsobem,“ říká švédský nábytkářský gigant.
Český katalog je beze změny
Digitální verze katalogu bez urážlivého obrázku je už od pondělí na webových stránkách společnosti. „V příslušných online verzích katalogu jsme tuto fotografii nahradili jiným obrázkem téhož muže. Celá záležitost je pro nás ponaučením a budeme se snažit, aby se něco podobného neopakovalo,“ přibližuje situaci koordinátor komunikace Ikey pro ČR Petr Šašek.
„V české verzi katalogu se tato fotografie neobjevila a jeho vydání tak nebylo nijak ovlivněno,“ dodává Šašek.
Fyzický katalog zbavený inkriminované fotografie bude podle slov zástupců Ikea k dispozici na konci roku 2020. Problém se firma rozhodla vyřešit jednoduše – místo tištění nových katalogů, stránky s obrázkem prostě vytrhne nebo je odstraní jiným způsobem.
Šašek dále vysvětluje, že katalog se na jednotlivých trzích, kde Ikea působí, mírně liší. „Vychází ve 32 jazycích a celkem vzniká 69 různých verzí. Rozdíly souvisí například s preferencemi zákazníků s ohledem na funkčnost výrobků, různé způsoby života podle kulturních preferencí, například rozdíly u typů lůžkovin nebo přípravy jídel, nebo s rozdíly v sortimentu a službách v jednotlivých zemích,“ vysvětluje Šašek. Dohromady Ikea ročně tiskne víc než dvě stě milionů katalogů.