Státní železniční společnost Deutsche Bahn (DB) již zahájila přestavbu jedné ze svých údržbářských provozoven na novou vodíkovou „čerpací“ stanici, píše Deutsche Welle. Místo spalování nafty bude lokomotivu Mireo Plus H pohánět reakce vodíku a vzdušného kyslíku. Jediným vedlejším produktem by měla být voda.
„Skutečnost, že budeme na místě moci vyrábět vodík ze zelené elektřiny a natankujeme vlak zrovna tak rychle jako u dieselové lokomotivy, ukazuje, že obrat k dopravě šetrné ke klimatu je možný,“ uvedla Sabine Jeschke, členka představenstva DB pro digitalizaci a technologii.
Spolupráce vlakového dopravce se společností Siemens Mobility je součástí snah Německa vypořádat se s klimatickou krizí a dosáhnout uhlíkové neutrality. Nové lokomotivy by měly nahradit zhruba 1 300 naftových strojů, jež jezdí po 33 tisících kilometrech tamějších neelektrifikovaných tratí. Jde asi o čtyřicet procent sítě německých železničních tras.
Posun ve výstavbě rychlodráhy do Ostravy, Správa železnic zadala posudky |
Zkušební trať má vést mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim. Jednotka Mireo Plus H pojede maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Podle železničního dopravce by mohla zabránit vzniku až 330 tun oxidu uhličitého ročně. Společnost Siemens Mobility navíc lokomotivu doplní palubní baterií, aby se v případě nutnosti obešla bez zastávky u vodíkové stanice.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Cílem Deutsche Bahn je zbavit se všech naftových vozidel. Do roku 2038 plánuje společnost zvýšit podíl zelené energie, kterou používá na tratích, ze současných šedesáti na sto procent. V té době mají být rovněž zavřené poslední uhelné elektrárny v Německu.
Generální ředitel Siemens Mobility Michael Peter vidí ve vývoji jednotek Mireo Plus H velký obchodní potenciál. Pro společnost jsou cílovými zákazníky provozovatelé regionálních sítí, kteří obvykle objednávají deset až padesát vlaků, píše Reuters.
„V Evropě vidíme tržní potenciál deseti až patnácti tisíc vlaků, které bude třeba v příštích deseti až patncácti letech dodat, přičemž jen v Německu bude potřeba nahradit zhruba tři tisíce vlaků,“ uvedl Peter. Každá jednotka má stát pět až deset milionů eur (131 až 262 milionů korun).