Kancléřka Angela Merkelová prodloužení linky U5 označila za další krok ve srůstání metropole, která byla po druhé světové válce rozdělena mezi východní a západní část. „Mnoho Berlíňanů na to čekalo,“ řekla kancléřka.
Berlínský dopravní podnik BVG zprovoznění metra považuje za vánoční dárek. Starosta metropole Michael Müller při otevření vyzval obyvatele, aby v hlavním městě nejezdili autem. „Nechte auto stát, dopravujte se způsobem přátelským k životnímu prostředí,“ řekl Müller.
Linka U5 nyní bez nutnosti přestupu spojuje Hönow na východě Berlína na hranici s Braniborskem s hlavním nádražím ve středu metropole. Výstavba v centru ale nebyla jednoduchá a provázela ji řada problémů.
Slavnostní práce na novém úseku, který byl součástí rozsáhlého projektu železničního a automobilového tunelu, začaly v roce 1995. Výkopu se účastnil i tehdejší kancléř Helmut Kohl. Po sedmi letech se však práce z finančních důvodů zastavily.
Aby Berlín nemusel vracet finance poskytnuté ze spolkového rozpočtu, byla dočasně zřízena nová linka podzemní dráhy U55, která nejprve na zhruba 600 metrech kolejí spojovala hlavní nádraží s Reichstagem, sídlem Spolkového sněmu. Později k lince přibyla ještě třetí stanice - Braniborská brána, čímž délka kancléřského metra, jak se úseku říkalo, dosáhla 1,5 kilometru.
V roce 2010 začaly práce na zbývajících více než dvou kilometrech mezi Braniborskou bránou a náměstím Alexanderplatz, které přišly na 540 milionů eur (14,3 miliardy Kč).
Nejprve se počítalo s dokončením v roce 2017, ale kvůli písčitému podloží s vysokou úrovní spodní vody v blízkosti Sprévy se stavba zkomplikovala. Mezi Alexanderplatz a Braniborskou bránou jsou od pátku v provozu dvě nové stanice - Unter den Linden a Rotes Rathaus, mezi kterými v příštím roce přibude jedna stanice na Muzejním ostrově. Touto stanicí soupravy metra zatím pouze projíždějí.