Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Před 30 lety začala novodobá historie Škody, vláda se rozhodla pro VW

Před 30 lety, 9. prosince 1990, učinila česká vláda rozhodnutí, které významně ovlivnilo další vývoj českého automobilového průmyslu a v podstatě celé ekonomiky. O tom, kdo se stane majitelem automobilky Škoda, se v té době živě diskutovalo i v nejzapadlejších vesnických hospodách.

Vláda nakonec dala přednost německému koncernu Volkswagen před nabídkou francouzského Renaultu. Francouzská automobilka chtěla v Mladé Boleslavi vyrábět malinké Twingo (čtěte zde). Nyní je mladoboleslavská Škoda Auto tahounem českého exportu a dlouhodobě patří k nejvýkonnějším českým průmyslovým firmám. Rozhovor s novým šéfem Škody Auto Thomasem Schäferem čtěte zde.

V komunistickém Československu automobilka Škoda vyráběla osobní vozy hojně rozšířené ve většině tehdejších satelitů Sovětského svazu. Popularita zastaralých automobilů však byla dána především absencí konkurence v uzavřeném světě tehdejšího sovětského impéria.

Po pádu komunistického režimu bylo jasné, že v otevřené ekonomice nemá firma příliš šancí uspět, byť v té době již vyráběla nový model modernější koncepce Favorit. Proto vláda v roce 1990 začala pro automobilku hledat silného zahraničního partnera. Kromě výše investic bylo jednou z rozhodujících podmínek privatizace zachování tradiční značky Škoda. 

Z původních 24 a později 12 možných partnerů vybrala v srpnu 1990 koncern VW a francouzsko-švédské konsorcium Renault/Volvo. V prosinci 1990 se vláda na doporučení hospodářské rady přiklonila k variantě spolupráce s Volkswagenem. Před několika týdny zemřel tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba, který prodej německém koncernu prosadil navzdory Václavu Klausovi, který chtěl v té době z pozice ministra financí firmu prodat v kuponové privatizaci (čtěte zde).

Rozhodnutí bylo tehdy velmi citlivě vnímáno veřejností a vzbudilo řadu nesouhlasných reakcí i vlnu emocí. V té době totiž panovaly v zemi různé obavy z ekonomicky silného západního souseda a zvláště mezi starší generací hrály roli i vzpomínky na válku a německou okupaci Československa. Rovněž byl rozšířen názor, že západní kapitál vstupuje do českých podniků proto, aby je zavřel a zbavil se konkurence.

Jak Volkswagen kupoval Škodovku

Tajemný muž v pozadí přesvědčil šéfa

Carl Hahn, tehdejší šéf Volkswagenu, se silně angažoval v převzetí Škody. Manažer s kořeny v jižních Čechách tak odstartoval velký příběh firmy, na které dnes stojí česká ekonomika. Kontakt německého koncernu s českou vládou obstaral tajemný muž v pozadí, jmenuje se Hanuš Holzer. Čtěte vzpomínky obou aktérů, exkluzivně na iDNES.cz - zde.

Vláda se pro VW rozhodla především díky přislíbeným investicím. V březnu 1991, kdy představitelé české vlády a firem Škoda a VW podepsali smlouvu o ustavení společné automobilové akciové společnosti, se koncern zavázal k miliardovým investicím, mimo jiné výstavbě nové motorárny. Ze strany VW prý výrazně ovlivnil rozhodnutí koupit mladoboleslavskou firmu kromě potenciálu nově otevřených trhů i úspěšný model Favorit. Čtěte analýzu: Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit (zde).

V rámci koncernu se Škoda rychle modernizovala a začala se zbavovat nelichotivé pověsti, kterou měla především na západoevropských trzích. Prvním výsledkem spojení Škodovky s VW byl model Škoda Felicia, následovaly octavie, fabie a superby, jejichž názvy s výjimkou fabie odkazují na úspěšné modely minulosti. 

V roce 1998 společnost změnila název na Škoda Auto, a. s. a v roce 2000 se VW stal stoprocentním vlastníkem firmy. Nyní firma vyrábí devět modelových řad (Octavia, Fabia, Citigo iV, Superb, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq a nově elektrické SUV Enyaq iV) a je i v rámci koncernu významným výrobcem motorů a převodovek.

Volkswagen do rozjezdu Škody Auto investoval značné sumy, další potřebný kapitál na investice do rozvoje si firma vydělala či vypůjčila sama. Automobilku také formou investičních pobídek podporuje český stát. Pobídky sehrály roli například v rozhodnutí vybudovat slíbenou motorárnu, od jejíž stavby chtěl VW v polovině 90. let v době hospodářské recese odstoupit (mnozí komentátoři poté varovali před ztrátou identity značky), nebo při rozšíření závodu v Kvasinách. Rozmach automobilky také pomohl rozvoji či vzniku mnoha dodavatelských firem, které poskytují významnou část pracovních míst v průmyslu.

V Česku Škoda Auto provozuje tři výrobní závody – v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Firma zaměstnává zhruba 39 000 lidí, z toho v ČR asi 34 000.

Autoři: ,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...