Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvoustovkou ve vlaku posvištíme do dvou let, slibuje Správa železnic

Za dva roky by se Češi mohli poprvé svézt na tuzemských kolejích dvousetkilometrovou rychlostí. Vůbec prvním úsekem, který Správa železnic zmodernizuje nad dnešních maximálních 160 kilometrů nebude podle dřívějších očekávání část koridoru mezi Uherskem a Chocní na trase Praha - Brno, ani dlouhodobě plánovaná nová trasa z Brna do Přerova, ale poslední úsek trati před příjezdem do Plzně od Ejpovic.

Jednotka Pendolino a lokomotiva Emil Zátopek hravě zvládnou dvoustovku. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Ubíhající krajiny za oknem vlaku si zde ale cestující neužijí, protože většina trasy vede v tunelu. Celkem ale správa železnic připravuje 207 kilometrů tratí, na kterých by měl vyšší rychlostní limit platit.

„Zavádění rychlosti až 200 km/h bude probíhat postupně, a to i v závislosti na postupném výhradním provozu jednotného celoevropského zabezpečovacího zařízení ETCS a splnění dalších podmínek,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Právě první aktuálně nejrozpracovanější úsek v ejpovickém tunelu by se na dvousetkilometrovou rychlost měl překlopit na přelomu let 2022 a 2023 a další úseky by měly následovat.

Kromě úseku před Plzní je na dvoustovku projektováno i následující spojení z krajského města do Domažlic, s delším časovým odstupem se pak na stejné trati počítá i s dvousetkilometrovou rychlostí v připravovaném tunelu spojujícím pražský Smíchov s předměstím středočeského Berouna.

V opačném směru třetího tranzitního koridoru z Prahy k slovenským hranicím pak zmiňovaný úsek u Chocně. Několik dvoustovkových úseků se rovněž objeví na trase z Prahy do Českých Budějovic na čtvrtém tranzitním koridoru. Tomuto směru se totiž vyhýbají plánované trasy vysokorychlostních železnic, které mají přinést maximální rychlost ještě o minimálně sto kilometrů rychlejší.

Mimo systém nynějších rychlostních koridorů má být dvoustovka ještě na zcela nové trati, která má doplnit léta chybějící železniční úsek který ve směru od Milovic propojí trať mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví.

Stát zpřísní kontrolu strojvedoucích. Dohlédne, aby neřídili déle, než smějí

Kromě zavedení nového zabezpečovacího zařízení, které umí mimo jiné v případě potřeby dálkově zastavit jedoucí vlaky, vyžaduje přestavba tratí na dvousetkilometrovou rychlost celou řadu dalších investic a zdaleka ne u všech částí tuzemské páteřní železnice tak uvažování o zrychlení dává ekonomický smysl.

„Pro rychlost 200 km/h jsou vhodné přímé úseky nebo směrové oblouky o velkých poloměrech (ideálně poloměr 1 600 metrů a více) a zároveň s pozvolnějšími traťovými sklony,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Rychlejší provoz vlaků například klade vyšší nároky na pevnost železničních náspů, vyžaduje větší rozestupy mezi jednotlivými kolejemi a tedy i více prostoru do šířky a kvůli vyšší hlučnosti i širší ochranné pásmo kolem trati. „To se při rychlosti nad 160 kilometrů za hodinu rozšiřuje z obvyklých 60 metrů na sto,“ dodala mluvčí úřadu, který bude nakonec vydávat pro provoz dvousetkilometrovou rychlostí povolení.

Rychlost musí zvládat i vozidla

Nejen trať ale i vozidla musí splňovat podmínky pro provoz dvousetkilometrovou rychlostí, a to v Česku rozhodně není standardem. Dokonce ani u nově pořizovaných strojů, které by v Česku měly jezdit další desetiletí se s vyššími rychlostmi nepočítá. Například první kusy z dodávky nových třísystémových lokomotiv Traxx pro RegioJet mohou jet maximálně 160kilometrovou rychlostí. Stejnou maximální rychlost mají i v Číně vyrobené jednotky Sirius, které chce v Česku provozovat další ze soukromých dopravců Leo Express.

Nejrozsáhlejší park vozidel pro dvousetkilometrovou rychlost provozuje největší tuzemský dopravce, České dráhy. Kromě letitých rychlovlaků Pendolino zvládají tuto rychlost rovněž soupravy Railjet provozované na trase do rakouské Vídně. Z klasických lokomotiv pak dvoustovku zvládají stroje řady 380 od tuzemského výrobce škoda Transportation přezdívané Emil Zátopek, nebo lokomotivy Siemens Vectron.

Vozidla však nemá jen státem vlastněný dopravce. „S výjimkou části spacích vozů jsou vagony na dvoustovku uzpůsobené,“ uvedl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj. Z hnacích vozidel ji v současnosti zvládají půjčené lokomotivy Siemens a druhá dodávka lokomotiv Traxx od kanadského výrobce Bombardier.

Kde se bude dvoustovkou jezdit?

  • Sudoměřice - Votice
  • Soběslav - Doubí
  • Ejpovice (mimo) - Plzeň (mimo)
  • Choceň – Uhersko
  • Šakvice – Břeclav
  • Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, 1. stavba, nová trať Plzeň (mimo) - Stod (včetně)
  • Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, 3. stavba, úsek Stod (mimo) - Domažlice (včetně)
  • Modernizace trati Brno – Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov
  • Modernizace trati Brno – Přerov, 3. stavba Vyškov – Nezamyslice
  • Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín
  • Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov
  • Modernizace trati Nemanice – Ševětín
  • Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun
  • Všejanská spojka (propojení trati z Lysé nad Labem do Milovic s tratí Nymburk – Mladá Boleslav)

Zdroj: SŽ

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...