„V dnešní době je nepřijatelné, aby námořníci nemohli dělat svou práci kvůli pirátství,” citovala agentura Bloomberg Aslaka Rosse, šéfa námořních standardů společnosti Maersk. Ross zdůraznil, že lodní doprava je v oblasti Guinejského zálivu nezbytnou součástí tamních dodavatelských řetězců. „Riziko dosáhlo úrovně, kdy je potřeba nasadit efektivní vojenskou kapacitu,” říká.
Piráti v západní Africe expandují, ohrožují posádky i přeplněné sklady ropy |
V loňském roce došlo na moři k 195 pirátským útokům, vyplývá z dat centra pro hlášení pirátství pod Mezinárodním námořním úřadem IMB (International Maritime Bureau). To je o pětinu víc než v roce 2019, přičemž k většině incidentů došlo právě u západního břehu Afriky. Piráti v roce 2020 unesli 135 námořníků, 95 procent z nich v Guinejském zálivu.
To zvedá cenu pojištění pro dopravce operující v této oblasti. Někteří z nich navíc museli přistoupit k najímání doprovodných lodí, jejichž posádky tvoří ozbrojené námořní síly.
Somálské řešení
Guinejským zálivem ročně propluje přes 20 tisíc plavidel, prochází ním například hlavní dopravní tepna sloužící k vývozu surové africké ropy a dovozu paliv. Zástupci 25 afrických zemí se v roce 2013 zavázali proti pirátům zakročit, když v kamerunském Yaoundé podepsali společnou dohodu (známá jako Yaoundé Code of Conduct).
Pro signatáře však není právně závazná, boj s piráty tak závisí na dobré vůli chudých afrických států. V praxi to ve většině případů znamená, že si pouze pobřežní země chrání každá své teritoriální vody. Problém leží zejména na bedrech Nigérie, která je největším producentem ropy v Africe. Tamní vláda chce letos své námořnictvo posílit vrtulníky, drony a vysokorychlostními čluny za téměř 200 milionů dolarů.
Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě |
Mnozí dopravci by však ocenili spíše mezinárodní úsilí, podobně jako tomu bylo v somálských vodách, kde začátkem 21. století operovalo nejvíc pirátů na světě. Vojenské námořnictvo Evropské unie, USA a dalších států NATO, které eskortovalo plavidla přes Suezský průplav, však dokázalo dostat problém pod kontrolu. V loňském roce nedošlo u somálských břehů k žádnému pirátskému incidentu.
Jakob Larsen, šéf bezpečnostní sekce v největší asociaci lodních dopravců BIMCO (Baltic and International Maritime Council), však nepovažuje somálský scénář u západního břehu Afriky za pravděpodobný. Tamní námořní trasy totiž nejsou tak důležité, jako ty na východě. „Ochota mezinárodního společenství řešit bezpečnostní problémy Nigérie je malá,” uvedl pro agenturu Bloomberg.