„Katastrofický scénář předpokládá, že v posledním týdnu ledna budou lidé chtít koupit dalších 600 tisíc známek. Měli bychom to ale i tak zvládat,“ řekl ředitel Cendisu Jan Paroubek. Ideální by ale bylo, aby si lidé pořídili známky dříve než těsně před koncem platnosti starého kuponu a netestovali tak robustnost elektronického prodejního systému.
Obvykle se totiž během roku prodá až sedm milionů dálničních kuponů, z nichž téměř polovina připadá na desetidenní známky. Od prosince do konce ledna se obvykle prodá více než milion dálničních známek. Za rozdílem mohou podle Cendisu stát současná koronavirová opatření, kvůli kterým lidé obecně méně cestují, a zároveň fakt, že nová roční známka je flexibilní a motoristé si sami mohou zvolit začátek platnosti.
Pozor na správnou SPZ
Zároveň společnost poukázala, že lidé při vyplňování formuláře dělají chyby. Zhruba tři procenta kupujících tak pořídí známku někomu jinému, nebo zkrátka vyplní neplatnou registrační značku.
„Doporučujeme, aby si lidé kupovali kupony s předstihem. V takovém případě je možné případné chyby ještě upravit,“ uvedl ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček. Cendis kvůli chybám zavedl povinnost vyplňovat registrační značku dvakrát. Jde o podobné opatření, jaké lidé znají například při měnění různých hesel na internetu a má za cíl předejít případným překlepům.
„Druhá nejčastější chyba je zadání špatného emailu. Poté člověku nemůže přijít potvrzení o nákupu, což je rovněž nepříjemné,“ uvedla ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartáková. Problém je i u plateb bankovním převodem. Nějakou dobu totiž trvá, než peníze dorazí na účet státního fondu. Platnost známky tak není okamžitá, ale až po dokončení transakce. Řada lidí navíc dělá chybu v tom, že v čísle účtu neuvádí předčíslí a peníze tak dorazí na jiný účet.