Každé nové auto ztrácí na hodnotě už od okamžiku, kdy opustí brány autosalonu. Když ho majitel po několika letech prodává, cena je o desítky procent nižší. Každé auto si drží svoji hodnotu jinak. Společnost Bähr & Fess Forecasts GmbH publikovala studii, v níž se zabývala zůstatkovými hodnotami automobilů s různým typem pohonu do roku 2025.
Nejstabilnější jsou z toho pohledu malá benzinová auta do města, konkrétně Fiat 500, Hyundai i10 a Volkswagen up!. Jejich hodnota bude za čtyři roky stále nad hranicí 50 procent původní ceny. Vozy v této třídě jsou nejlevnější, takže i absolutní ztráta hodnoty v eurech je u nich nejnižší. Rekordmanem v tomto směru je Dacia Sandero.
Dobře si vedou i malá auta a vozy v nižší střední třídě, kam průzkum zařadil vozy jako Audi A1, Mini, VW Polo, VW Golf, Audi A3, které ztratí 45 procent hodnoty. První místo v segmentu kompaktních vozů obsadil model Kia Ceed 1.0 T-GDI s maximem výkonu 100 k. Odborníci z Bähr & Fess Forecasts předpovídají, že po čtyřech letech poklesne cena vozu o
8 379 eur, čímž si uchová tak zůstatkovou hodnotu 48,5 % nákupní ceny.
U větších a dražších aut si pak nejlépe vedou ty poháněné naftou. Dobře byly hodnoceny třeba modely Mercedes-Benz C 180d kombi, Audi A6, Mercedes-Benz CLS, mezi SUV pak Mercedes-Benz třídy G.
Elektroauta jsou nejhorší
Špatně dopadly elektromobily. Ty podle společnosti ztratí minimálně 70 procent svého hodnoty už během čtyř let. Nejlépe jsou na tom opět ty malé, konkrétně trojice Seat Mii, Škoda Citigo-e a VW e-up! K podobným výsledkům došel nedávno i americký server ISeeCars, který prozkoumal údaje o 6,9 milionu prodaných ojetin a zjistil, že po třech letech auta průměrně ztratí 39,1 procenta své původní hodnoty, u elektromobilů je to 52 procent.
Jde ovšem o odhady. Vývoj cen elektromobilů se odhaduje velmi obtížně, protože většina z nich je na trhu velmi krátce. Někteří odborníci odhadují, že ztráty majitelů elektroaut nebudou tak velké. „Snižování hodnoty elektrických aut je už nyní nižší než u vozidel s naftovým motorem,“ uvedl pro iDNES.cz Jaromír Hájek, generální ředitel společnosti Safo Central Europe, která v České republice zastupuje přední evropskou síť pro prodej ojetých vozidel BCA Group.
„Přibližuje se vozům s benzinovým motorem. A některé modely, konkrétně třeba značky Tesla, mají už dnes vyšší zůstatkové hodnoty než ekvivalentní vozy se spalovacím motorem.“
Podobný názor má i Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA AUTO: „Elektromobily jsou ve vývoji cen ojetin podobné konvenčním vozům prémiových značek a jsou schopné během prvních tří let ztratit i přes polovinu pořizovací hodnoty. Až na výjimky platí rovnice – čím vyšší cena na vstupu, tím větší propad ceny v čase.“
Vaněček potvrzuje „nestandardní chování“ aut značky Tesla: „Neplatí to například pro značku Tesla, která si díky svému statusu módního zboží hodnotu velmi dobře drží. U dostupnějších elektromobilů je propad hodnoty v čase relativně výrazný.“ Hlavním důvodem je podle Vaněčka vysoká cena nových baterií, které vlivem (nejen) ne zcela optimálního způsobu dobíjení postupně ztrácí využitelnou kapacitu a tím klesá akční radius vozu.
„Pokud tedy ojetý elektromobil bude stát třeba 250 tisíc, ale je u něj potřeba zanedlouho koupit baterii za dalších 100 až klidně i víc než 500 tisíc, aby se dojezd dostal na svou původní úroveň, pak se tím v očích zákazníků pochopitelně diskvalifikuje.“ Dále čtěte zde.
Obrovský pokles hodnoty zmiňuje také interní dokument automobilky Ford, který unikl na veřejnost loni na podzim. Značka počítá na domácím americkém trhu s až šedesátiprocentním poklesem hodnoty za tři roky u svého nového důležitého modelu, kterým je elektrický Mustang Mach-E.