Jak informovala hračkářská společnost Hasbro, změnu na krabicích hračky uvidí zákazníci poprvé na podzim. Podobný osud potká i paní Brambůrkovou, ta před jménem už nebude mít slovo „paní“.
„Kultura se vyvíjí,“ uvedla Kimberly Boydová z Hasbra. „Značka, která v současné době existuje a využívá slova „pan“ a „paní“, je omezující, pokud jde genderovou identitu a rodinnou strukturu,“ doplnila.
Děti si tak budou moci od podzimu vytvářet vlastní rodiny. Nová značka má nejmladším jedincům umožnit přidat k hračkám plastových brambor jakýkoliv druh oblečení a doplňků. To jim umožní rozmanitější vyjádření pohlaví a sexuality. Mohou dělat vše, co jim připadá nejpřirozenější, paní Brambůrková může nosit kalhoty, pan Brambůrek zase třeba náušnice, zmínil web Fast Company.
Pan a paní Brambůrkovi mají v americké kultuře dlouhou tradici. Hračka mužské postavy se začala prodávat již v roce 1952, o rok později byla na trh uvedena i její ženská verze. Obě postavy zpopularizovala animovaná série Příběh hraček, kde se poprvé objevily v roce 1995. V roce 2000 vstoupily obě postavičky do americké síně slávy hraček.
Kritika i výsměch
Přejmenování populárních postaviček se setkalo s kritikou a výsměchem na sociálních sítích. Například americký politický komentátor Ben Shapiro napsal na svém Twitteru: „Barbie musí být přejmenována na něco genderově neutrálnějšího. Je to zcela nezbytné,“ uvedl.
Americký mediální analytik a youtuber Mark Dice na Twitteru zase upozornil, že pan Brambůrek vypadá jako karikatura Afroameričana. „Proč se takový nenávistný produkt vůbec dneska prodává?“ směřoval ironickou poznámku směrem k výrobci hraček.
Hasbro upřesňuje
Americký výrobce hraček na pozdvižení okamžitě reagoval a objasnil, že prodej pana a paní Brambůrkových nebude ukončen a došlo pravděpodobně k nepochopení. Manželé mají být pouze součástí širší produktové řady nové značky „Potato Head.“ Na obrázku zveřejněném na Twitteru jsou slova „pan“ a „paní“ zobrazená ve spodní části a nejsou součástí hlavního loga.