Během loňska vzniklo osm tisíc nových e-shopů, mezi nimi bylo i řeznictví

  12:00
Rostoucí trend online nakupování v loňském roce vlivem protiepidemických opatření ještě více zrychlil. Češi tak v internetových obchodech za rok 2020 utratili celkem zhruba 217 miliard korun. Mezi nejprodávanější kategorie zboží patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení.
Objednávání jídla se stalo synonymem pandemie.

Objednávání jídla se stalo synonymem pandemie. | foto: Shoptet

Do online světa ovšem museli vstoupit i takoví obchodníci, pro které byl prodej přes e-shop do té doby nemyslitelný, hlavně kvůli nabízenému zboží. 

České e-shopy zaznamenaly za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich utratili meziročně o 62 miliard korun více než loni. Celkem tak Češi v internetových obchodech nakoupili za 217 miliard korun. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jehož platformu využívá více než polovina českých e-shopů.

Zároveň stoupl i celkový počet e-shopů. V České republice je v současnosti registrováno přes čtyřicet tisíc aktivních e-shopů. Na jeden e-shop tak připadá přibližně 261 obyvatel Česka. 

Ve skladech leží tuny neprodaného oblečení, obchodníci osekávají objednávky

„Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se umístila elektronika, a to včetně bílého zboží, s podílem 36 procent na celkovém ročním obratu české e-commerce. Její nejčastěji prodávanou podkategorii tvořily mobilní telefony. Druhou příčku obsadila s 20procentním podílem kategorie potřeb pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží potom uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu e-shopů.

Nejvyšší nárůst zaznamenaly platformy zaměřené na prodej a rozvoz jídla. Společnost Shoptet eviduje přibližně 600 nových e-shopů. 

„Od více než dvou třetin máme informaci, že rozvoz zachovají i po skončení aktuálního stavu. Například celá síť restaurací Ambiente,“ doplňuje Miroslav Uďan. Až dvojnásobný nárůst v loňském roce vykazuje internetový obchod s potravinami Rohlík.cz. Společnost na svém internetovém obchodě nabízí přibližně 17 tisíc položek a podle slov mluvčí Zdeňky Svoboda letos cílí na obrat téměř osm miliard korun. „Finanční rok nám končí až na konci dubna, ale k vytyčenému cíli se blížíme,“ dodává.

Na e-shopu se objevily také další neobvyklé produkty, které by nikdo v online prostředí nečekal. Objednávání drinků z různých barů a restaurací, různorodé degustační balíčky anebo potraviny s obsahem cvrččího proteinu Sens. „Investovali jsme téměř 48 milionů korun, zapracovali na digitální prezentaci a spustili nový web,“ upřesňuje Radek Hušek ze Sens Food.

Řeznictví online

Menších retailů, které neměly před pandemií vůbec online prodej, eviduje Shoptet přibližně 400. Příkladem služby, která vstoupila do online prostoru díky pandemii covidu-19, je značka MoravskeMaso.cz od firmy Steinex. Řeznictví, které má v Brně osm prodejen, šlo naproti současným trendům a jeho majitelé se rozhodli dát svým zákazníkům možnost objednávat jejich produkty z pohodlí domova. 

Obuvníci vsázejí na online, lidé si fotí nohy a vracejí nevyhovující boty

„Zákazníci byli zpočátku nedůvěřiví, ale většina z nich si na nákup masa na internetu zvykla. O tom svědčí i fakt, že šedesát procent zákazníků nakupuje maso online pravidelně,“ uvádí Vít Steinhauser, finanční ředitel Steinex a. s.

Podle digitálního experta Jana Borýska z agentury Advertia Digital se povedlo otočit svůj osud značce udržitelné módy Nila.cz. Ta má v Praze dva obchody a v době pandemie dokázala se svými zákazníky udržet kontakt přes sociální sítě a e-mailingovou komunikaci. „V prvních týdnech nabídla akční ceny na vybrané produkty a své zákazníky si převychovala k nákupům na e-shopu,“ dodává. Takových podobných e-shopů je na trhu podle agentury nespočet.

I velcí hráči na trhu hledají způsoby, jak se svým zákazníkům přiblížit. Společnost C&A na začátku tohoto roku uvedla službu Call&Collect, kde si zákazníci telefonicky na prodejně objednají tzv. tašku plnou překvapení, která obsahuje produkty vybrané a zabalené jejich zaměstnanci. „Jedná se o tašky s basic zbožím pro běžné denní nošení a v této službě budeme  pokračovat i s jarní kolekcí,“ doplňuje tisková mluvčí Hana Mayerová.

Také fotografové a prodejci služeb, hledali způsoby, jak umožnit zákazníkům, aby je podpořili v těžkých časech. „Do světa online tak vstoupilo osm set takových podnikatelů. Nejčastěji prodávali dárkové poukazy,“ dodává Miroslav Uďan.

Štěstí přeje připraveným

Podle Borýska se zároveň dařilo těm, kteří byli připraveni. Mezi takové patří například online kurzy nejrůznějších dovedností. Lidé vyhledávají online lekce jógy anebo fitness. „Osobně si nejvíce všímám toho, jak online aplikace reagují na pochmurnou náladu ve společnosti. Lidem chybí sociální kontakt, proto komunikují mnohem více online. Zároveň se začíná zvyšovat nabídka aplikací pro mentální zdraví, meditaci a vnitřní klid,“ dodává.

Spotřeba léků roste. Výrazný nárůst prodejů hlásí především online lékárny

Retailový segment, který trpí pandemií, je prodej luxusního zboží, móda a hodinky. Zavřením prodejen utrpěly luxusní fashion brandy, které do té doby neměly vlastní e-shopy. Přestože pandemie urychlila proces jejich digitalizace a některým z nich se podařilo rychle a flexibilně reagovat, většině se nepodařilo dohnat ztráty, které způsobilo zavření kamenných obchodů v důsledku vládních nařízení. 

„Luxury segment je obecně hodně specifický. Jde o velice drahé kousky. V tomto odvětví se hraje na exkluzivitu, zážitek a tedy i ego. Luxusní značky raději pár měsíců krvácí, než aby digitalizovaly možnost nákupu. Produkty by tím v jejich očích degradovaly,” uzavírá digitální expert vytrvalost některých luxusních značek nevstupovat do online segmentu.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...