Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obchodní centra stojí před výzvou. Kvůli pandemii musí změnit svou tvář

Protikoronavirová opatření přiměla Čechy upravit dosavadní chování i nákupní zvyky. Podle dat nedávného průzkumu společnosti CBRE se 41 procent zákazníků naučilo více nakupovat online. I když se většina z nich po skončení pandemie do kamenných obchodů vrátí, své chování změnili. To přináší skutečnou výzvu jak pro obchodní centra, tak i pro jednotlivé značky v nich.

ilustrační snímek | foto: CBRE

Společnost CBRE, zabývající se oblastí komerčních realitních služeb, ve svém průzkumu zjišťovala, jakým způsobem a do jaké míry chtějí maloobchodníci na konkrétní změny reagovat. Právě jejich rozhodnutí se totiž promítnou do podoby a fungování obchodních center v budoucnosti.  Průzkum proběhl letos v únoru a zúčastnilo se ho přes sto zástupců maloobchodních značek, které působí v tuzemských obchodních centrech.

Výsledky průzkumu ukazují, že již dvě třetiny obchodů v OC aktuálně provozují vlastní e-shop a tak mírní propad maloobchodních tržeb. Třetina obchodů navíc využívá rozhraní zavedených online prodejců. Nejčastěji je to o Alza (29 procent), Mall.cz (19 procent), Rohlík (19 procent) anebo Amazon (10 procent). Podíl zboží objednaného přes tržiště partnerů dosahuje u těchto obchodů do 15 procent z celkového objemu online zakázek. 

O společný e-shop nájemců v rámci jednoho OC, v němž by jednotlivé obchody prodávaly své zboží, má zájem pouze čtvrtina retailerů. 

„Většina respondentů (87 procent) by uvítala, pokud by webové stránky jednotlivých obchodních center měly funkcionalitu, která by fungovala jako rozcestník a směřovala zákazníky na e-shopy konkrétních nájemců. Z těch, kteří mají o tuto službu zájem, by pak téměř polovina byla ochotna tyto tržby zahrnout do obratů nájemní jednotky,“ doplňuje údaje Tomáš Míček, vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v CBRE.

Vyzvednutí na jednom místě

Průzkum dále ukázal, že aktuálně 53 procent obchodů v obchodních centrech funguje jako výdejní místo pro online objednávky. V průměru je tak každá pátá položka vyzvednuta přímo v kamenném obchodě. Nejvíc tuto službu využívají prodejny se sportovním zbožím, knihkupectví a lékárny.

Často diskutovaným tématem je také zřízení společného odběrového místa v rámci obchodního centra tak, aby zákazník nemusel obcházet jednotlivé prodejny. Takové řešení by trvale využívala přibližně třetina obchodů zúčastněných v průzkumu. Obdobný zájem je i o centrálně zřízené odběrové boxy. 

„Řada obchodníků má nastavené svoje procesy a jejich integrace není úplně jednoduchá. S pilotními projekty tohoto typu se ale budeme moct v některých obchodních centrech letos setkat,“ doplňuje Jan Kubíček, předseda výkonného výboru Asociace nákupních center ČR

Na druhé straně by 42 procent dotazovaných stálo o dočasné zřízení centrálního odběrového místa, které by fungovalo například z důvodu omezení provozu některých obchodů. Třetina obchodů by dále uvítala speciálně vyhrazená parkovací místa umožňující rychlé vyzvednutí objednávek z e-shopu,“ uvádí Jan Janáček, vedoucí týmu pronájmů maloobchodních prostor v CBRE.

Budování partnerských vztahů

Úzká spolupráce a výměna informací mezi provozovatelem obchodního centra a jednotlivými obchody je v dnešní době klíčová. 

„Na užším propojení s obchodníky dlouhodobě pracujeme v návaznosti na nové technologie. Kromě toho jsme umožnili našim zákazníkům parkování v OC zdarma, máme připravený koutek služeb, kde si zákazníci mohou odložit své objemné nákupy a následně si je vyzvednout, například při návštěvě O2 areny,“ potvrzuje současný posun Pavel Hradec, ředitel obchodního centra Galerie Harfa.

Podle Jana Janáčka by neměly obchody rezignovat na doplňkové služby, které ovlivňují celkovou spokojenost s nakupováním. A obchodní centra ve spolupráci s retailery mohou být v tomto směru nakupujícím partnery.

Online prodej nestačí. Obchodníci zákazníka provedou nákupem bytu i bot

Třetina účastníků průzkumu by uvítala, kdyby OC zavedla novou funkcionalitu na webu či mobilní aplikaci umožňující zákazníkům rezervovat si určité služby, například návštěvu kosmetiky či kadeřnictví. Polovina obchodů by také měla zájem o věrnostní program provozovaný obchodním centrem nebo o tzv. home delivery, tedy rozvážku zboží zákazníkům až domů, kterou by organizovala právě obchodní centra.

„Třetina nájemců obchodních center plánuje v rámci svých obchodů změny související s modernizací či zkvalitněním zákaznického zážitku. Kromě redesignu obchodů či showroomu nejčastěji jde o větší využívání digitálních technologií, mj. samoobslužných terminálů a bezkontaktních plateb, ale i uživatelsky vylepšených e-shopů,“ doplňuje Jan Janáček.

Podle ředitele Asociace obchodních center Kubíčka zatím nebyly tyto snahy příliš úspěšné, neboť obchodní centra mají miliony návštěvníků ročně a plní i jinou než prodejní funkci. Ovšem na druhé straně připouští, že po zkušenostech z loňského roku je možné, že se s podobnými službami v nějaké podobě zákazníci setkají.

Opozice z počátku kritizovala, že obchodní centra mohou prodávat, zatímco malí obchodníci nikoliv: 

23. listopadu 2020

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...