Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Klasické filmy budou obsahovat skryté reklamy. Inzerenti je přidají dodatečně

Skrytá reklama neboli tzv. product placement je nenápadná propagace značek v běžném nereklamním prostředí. Umisťování výrobků, názvů, log a podobně existujících značek do uměleckých děl, jako jsou například filmy, seriály, videohry, zábavní pořady, písně není již nic neobvyklého. Ovšem nyní lze reklamní položky do filmů a seriálů digitálně přidávat dodatečně.

Digitální úprava ve filmech | foto: koláž iDNES.cz

Umístění produktu ve filmech je téměř stejně staré jako samotný filmový průmysl. Prvním filmem, který obsahoval skrytou reklamu, je komedie z roku 1920 Fatty v garáži. Ve filmu se prezentovala loga benzinových společností a společností produkující motorové oleje.

Podle analýzy společnosti PQ Media v roce 2019 činil celosvětový objem ve filmovém, ale i hudebním průmyslu hodnotu 20,6 miliardy dolarů (453 miliard korun).

Reklamní průmysl se díky digitalizaci mění. Product placement lze tedy do filmu nebo televizního pořadu přidat dodatečně digitálně. Například inzerenti mohli v Rick’s Cafe ve filmu Casablance umístit na lahve se šampaňským etikety s konkrétní značkou, přidat jiné pozadí neonových reklamních cedulí do Ocean’s 11 nebo přimět Charlieho Chaplina, aby propagoval nealkoholický nápoj. A pak o několik týdnů, měsíců nebo let později lze reklamní značky snadno vyměnit za jiné.

Jednou ze společností, která tuto technologii vytvořila, je britský reklamní podnik Mirriad. Její technologii nyní využívá čínský web pro streamování videí a vyzkoušeli si ji i tvůrci hitové americké televizní show Modern Family. Výkonný ředitel Mirriadu Stephan Beringer předpokládá, že se tato technologie již brzy rozšíří.

Hudební klipy v novém kabátě

Technologický vývoj přichází v době, kdy je pro inzerenty umístění product placementu žádanější. Podle zprávy PQ Media vzrostl v roce 2019 zájem o 15 procent. Je to dáno hlavně tím, že většina diváků stále častěji streamuje filmy a televizní pořady prostřednictvím služeb, jako jsou Netflix a Amazon Prime, které nemají reklamní přestávky.

Umístění product placementu se však neomezuje pouze na filmy a televizní pořady. Hudební průmysl, který funguje velmi omezeně, tuto formu propagace vítá. 

Potvrzuje to James Sandom, generální ředitel společnosti Red Light Management se sídlem ve Velké Británii, která zastupuje hudebníky a kapely včetně Kaiser Chiefs a Franze Ferdinanda. Věří, že mnoho hudebníků si nenechá ujít příležitosti do svých starých i nových hudebních videí product placement přidat. „Nepořádají se turné ani žádné koncerty, tak je to bezpochyby skvělá příležitost k výdělku,“ dodává.

Pandemie urychlila nástup moderních technologií. Pracovníky čeká rekvalifikace

Navíc hudební skupiny, které svou kariéru již ukončily, ale přesto se jejich klipy stále vysílají, by díky tomu mohly opět vydělávat peníze. 

Kolumbijský zpěvák Giovanny Ayala je jedním z prvních umělců, který technologii Mirriad ve svém starém klipu využil. V nové verzi se již objevuje lahev mexického piva Tecate, se kterou podepsal smlouvu.

Reklamní společnosti chtějí dohnat online

Roy Taylor, výkonný ředitel kalifornského byznysu Ryff, říká, že jeho firma posouvá technologii o krok dále. Vyvinula technologii, díky níž je product placement cílený na konkrétního diváka. 

Takže pokud má divák rád víno, mohl by hrdina filmu pít konkrétní značku vína, nebo pokud je divák abstinent, filmová hvězda by mohla usrkávat vodu konkrétního výrobce. Divák ovšem musí sledovat film na notebooku, smartphonu nebo chytré televizi a podle historie nákupu zboží nebo prohlížení by se pak zobrazovaly podobné produkty. Funguje to stejným způsobem, jako se online zobrazují reklamy na webových stránkách, na základě historie nákupu nebo prohlížení.

„Tato technologie představuje atraktivní spojení mezi poptávkou po vysoce kvalitním obsahu bez rušivé reklamy a alternativními zdroji příjmů poskytovatelů obsahu,“ říká Taylor.

Cleopatra Veloutsou, profesorka managementu na Adam Smith Business School na Glasgow University, říká, že tento technologický vývoj přichází v době, kdy se filmové a televizní reklamní společnosti snaží dohnat své online kolegy. „Ztratili spoustu příjmů, snaží se najít kreativní způsoby, jak to dohnat,“ říká.

Filmová kritička Anne Billsonová varuje, že umístění digitálního produktu vyvolává jak právní, tak otázky umělecké integrity. „Zajímalo by mě, jaký je právní úhel ve vztahu k digitálnímu přepracování díla chráněného autorskými právy, nebo zda by si inzerenti museli film koupit, než s ním budou manipulovat,“ dodává kritička.

Autor:
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...