Vlaky bude provozovat německý dopravce EVB mezi dolnosaskými městy Cuxhaven a Bremerhaven. Cílem dopravce je postupně nahradit flotilu dieselových lokomotiv, které jsou oproti vlakům na vodík mnohem méně přívětivější pro životní prostředí. Informovala o tom agentura Bloomberg.
České dráhy objednaly 20 nových vlaků za 12,5 miliardy. Pojedou až 230 km/h |
Elektromotory vlakových souprav pohání chemická reakce mezi vodíkem a kyslíkem a společnost Alstom dostala objednávky na takové vlaky i z dalších států. Rival Alstomu, firma Siemens AG, očekává, že vlaky na vodíkový pohon budou v dalších letech přibývat a časem převýší i celkový počet aktuálně využívaných dieselových lokomotiv. Důvodem vidí v přísnějších pravidlech v oblasti emisí.
V tomto týdnu totiž v belgickém Bruselu schválili nový evropský právní předpis, který dosud provolávané klimatické cíle mění v právní závazky. Celou Evropskou unii tak tento krok přinutí rapidně snížit emise skleníkových plynů, a to by se mělo odrazit i v řadě průmyslových odvětví včetně dopravy.
Do roku 2030 má Evropská unie snížit emise skleníkových plynů o 55 procent v porovnání s rokem 1990. Cíl se ale nebude vztahovat na jednotlivé země, avšak na Unii jako celek. Kromě toho se vyjednavači dohodli i na dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Nařízení musí ještě potvrdit plénum Evropského parlamentu a ministři členských států.
Konec krátkých letů. Francie zakázala vnitrostátní leteckou dopravu |
Společnost Alstom očekává, že kvůli tomuto kroku bude muset být v rámci celé Evropy nahrazeno více než 5 tisíc jednotek osobních vlaků, které v současné době naftu jako palivo využívají. Německo, Francie, Itálie či Velká Británie jsou totiž státy, kde podíl dieselových lokomotiv je obrovský a beze změn i v oblasti vlakové dopravy nebude možné již závazné klimatické cíle splnit. Celý proces by mohla urychlit i nedostatečná elektrifikace vlakových tratí, která tlak na nasazování klimaticky přívětivějších lokomotiv urychlí.
Rakouský železniční přepravce ÖBB testoval vlaky na vodíkový pohon od společnosti Alstom na podzim loňského roku a výsledky zde dopadly úspěšně. Zanedlouho by pak takové vlaky měly již pravidelně jezdit na mnoha rakouských regionálních tratích. I zde by měly naftové lokomotivy v nadcházejících letech v ideálním případě zcela skončit v provozu.