Před třemi týdny oznámila správa Suezského průplavu, že jím už proplula všechna plavidla, jež čekala na vyproštění obří kontejnerové lodi Ever Given. Ta se v jedné z nejvýznamnějších dopravních tepen na světě vzpříčila 23. března a na téměř týden zablokovala průplav, jímž prochází přes deset procent světového obchodu.
Dopady zácpy v Suezu teprve přijdou, varuje před problémy přepravce Maersk |
Na její vyproštění čekalo přes 400 dalších plavidel, desítky dalších zvolily alternativní trasu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodloužilo zhruba o dva týdny. Tato zpoždění si ještě stále vybírají svou daň ve významných světových přístavech.
Zboží se hromadí především v Singapuru, kam mířilo nejvíc nákladních lodí, které na konci března zůstaly trčet v „zácpě“ před Suezským průplavem. Do asijské metropole mířila pětina zaseklých kontejnerových plavidel, napsal list Financial Times s odkazem na data platformy project44, jež zkoumá dodavatelské řetězce firem.
Dopady však cítí přístavy po celém světě. V Evropě bylo hlavní vlnu cítit v uplynulém týdnu, řekl deníku Keith Svedsen, provozní ředitel společnosti APM Terminals, třetího největšího provozovatele kontejnerových terminálů na světě. Zboží se nahromadilo především v severských a španělských přístavech.
Kvůli značnému nárůstu objemu vykládek jedou i přístavy v Malajsii, Ománu či Maroku „v nouzovém provozu,“ dodal Svedsen. Belgické Antverpy a nizozemský očekávají, že největší nápor odstartuje tento týden.
Rekordně drahé kontejnery
Firmy, jejichž dodavatelské řetězce jsou již pod značným tlakem kvůli pandemii a karanténním omezením, se tak budou potýkat s dalšími komplikacemi. V lodní dopravě je jedním z důsledků i nedostatek prázdných kontejnerů, s nímž se přepravci potýkají už od loňského podzimu.
Sazby za přepravu nákladu kvůli tomu v posledních měsících stouply i několikanásobně. K nejvýraznějšímu nárůstu došlo u přepravy zboží z Asie do Evropy, kde se náklady na jeden kontejner o délce 40 stop (12,2 metru) nyní vyšplhaly na téměř 8000 dolarů, což je o 450 procent víc než před rokem. Vyplývá to z dat platformy Freightos, která náklady dlouhodobě monitoruje.