Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tunel na rychlotrati do Drážďan může mít až 30 km, Němci vybírají trasu

  13:13
Největší plánovaný železniční tunel na českém i německém území se možná ještě o čtyři kilometry prodlouží. U nejnáročnější stavby na vysokorychlostním spojení Prahy a Drážďan sleduje německá strana dvě varianty. O definitivní podobě trasy se ale nerozhodne před rokem 2025.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Deutsche Bahn

Zatímco na české straně je trasa vedení trati z Ústí nad Labem do Německa prakticky jasná a vlaky mají do tunelu najíždět u Chabařovic, Německo zatím provádí geologické vrty a vybírá nejvhodnější variantu. 

„Ve variantě s delším, neboli kompletním tunelem, jde o třicet nebo jedenatřicet kilometrů. Ještě zjišťujeme konkrétní polohu, ale jasné je, že v okolí města Heidenau opustí nová rychlodráha stávající trať,“ uvedl ve středu na tiskové konferenci projektový manažer německého správce kolejí DB Netz Kay Müller.  

Druhá varianta s částečným podtunelováním počítá se stejným sjezdem u Heidenau. Na rozdíl od první trasy ale bude následovat kratší dvoukilometrový tunel a dále budoucí rychlotrať překročí Labe v okolí města Pirna. Zhruba 26 kilometrů dlouhý úpatní tunel pod Krušnými horami by v této variantě začínal až u obce Goes. 

Delší tunel může stavbu prodloužit o rok

Výběr konkrétní varianty ovlivní i délku výstavby. Čtyřkilometrový rozdíl totiž podle Müllera znamená prodloužení ražby zhruba o rok. Na rozdíl od české strany, která s dokončením tunelu počítá v roce 2038 tak němečtí projektanti nechtějí očekávané datum dostavby přeshraničního spojení stanovit. 

Jisté ale je, že před rokem 2025 se o přesné poloze tunelu nerozhodne. Právě v tomto roce by totiž mělo dojít k podpisu mezistátní dohody, která upraví technická pravidla a právní otázky budoucí výstavby. Podle vedoucího projektanta na české straně Petra Provazníka tak není možné očekávat, že by bez sladění technických norem a dalších náležitostí došlo k vydání stavebního povolení. 

Kromě úseku pod Krušnými horami panují na v Česku otázky vedení trasy na Litoměřicku, kde se k preferované variantě postavila vlna odporu. Tu způsobilo překreslení původní trasy, která se vyhýbala Ústí nad Labem do podoby, kdy by rychlovlaky měly obsluhovat i severočeské krajské město. Tím se ale část trasy ocitla mimo koridor dlouhodobě vyčleněný v zásadách územního rozvoje kraje. 

Vybudování vysokorychlostního spojení na západ má výrazně urychlit cestování pro expresní osobní dopravu a stávající železniční trasu kopírující tok Labe přenechat nákladní a příměstské dopravě. Dojezdový čas mezi českou a saskou metropolí by se tak zkrátil ze dvou a půl hodiny pod jednu hodinu, výrazné zkrácení dojezdových časů Správa železnic slibuje i Ústí nad Labem. To by mělo být z Prahy dosažitelné za 25 minut. Časovou úsporu ale trať přinese i lidem, které čeká v Ústí přestup. Například spojení do České Lípy se tím má zkrátit na hodinu a 25 minut. 

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....