„Počet transakcí pomocí chytrých zařízení neustále roste, meziročně více než dvojnásobně,“ říká Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB. Podle jeho slov bylo v letošním roce provedeno chytrými zařízeními v kamenných obchodech 25 procent plateb.
Zájem o platby telefonem či hodinkami dokládají i data Komerční banky. V roce 2019 provedli její klienti v kamenných prodejnách 2,5 milionu transakcí prostřednictvím chytrého zařízení, a to v objemu 1,3 miliardy korun. V nadcházejícím roce to bylo 7 milionů transakcí v objemu 3,6 miliardy korun.
A zdá se, že Komerční banka zaznamená letos další rekord. Od ledna do dubna letošního roku provedli Češi pomocí telefonu nebo chytrých hodinek přes 10 milionů transakcí v objemu 5 miliard korun.
Leden 2021 | Únor 2021 | Březen 2021 | |
---|---|---|---|
zdigitalizovaná karta v mobilu | 3,4 M | 3,8 M | 4,2 M |
klasická platební karta | 21,5 M | 22,6 M | 24,7 M |
M* = milionu transakcí | |||
Zdroj: Česká spořitelna |
Dle oslovených bank utrácejí vyšší částky lidé pomocí klasické karty. Podle údajů České spořitelny se průměrná transakce u plastových karet pohybuje kolem 520 korun, u mobilů či chytrých hodinek kolem 440 korun.
„Zatímco u klientů z vyšších segmentů (movitější klientela) je podíl plateb mobilním telefonem třetina, u nejvíce zastoupeného segmentu (mass market) je to 13 procent (z hlediska počtu plateb),“ říká Jan Hailich, šéf platebních řešení v České spořitelně.
Podle Madleho platí chytrými zařízeními nejčastěji mladší ročníky okolo třiceti let. „Jsou to lidé, kteří s chytrými zařízeními vyrostli a technologiím rozumí. Svá chytrá zařízení pak používají každý den nejen k placení,“ říká Patrik Madle s tím, že k placení využívají chytrá zařízení i senioři.
„V naší bázi máme téměř 40 tisíc klientů ve věku 60 let a více, kteří si svoji platební kartu zdigitalizovali do mobilního bankovnictví George. Polovina z nich aktivně platí pomocí mobilního telefonu (skrze Apple Pay či Google Pay),“ zmiňuje Jan Hailich.
19. února 2019 |
Stačí přiložit
Nejde pouze o placení. České banky také umožňují peníze bezkontaktně vybrat. „Výběr probíhá standardně, jako je klient zvyklý. Jen místo vložení karty do otvoru pro karty přiloží bezkontaktní platební kartu či svůj chytrý telefon ke čtečce. Pak už pokračuje standardně včetně toho, že pro výběr z bankomatu je třeba vždy zadat PIN kód,“ vysvětluje Jana Pokorná, tisková mluvčí Air Bank.
„Počet výběrů z ATM pomocí chytrých zařízení neustále roste, meziročně téměř trojnásobně,“ říká Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB. Zároveň dodává, že mezi lednem a dubnem letošního roku tvořily výběry pomocí chytrých hodinek nebo telefonu přibližně šest procent veškerých výběrů. Ne ze všech bankomatů to je ale možné.
Například bankomaty České spořitelny umožňují bezkontaktní výběr v 86 procentech svých bankomatů, v případě ČSOB jde o 51 procent vlastních bankomatů, Komerční banka nabízí bezkontaktní výběr téměř v 60 procentech bankomatů. Naopak Fio banka či Air Bank mají všechny všechny své bankomaty vybaveny bezkontaktní čtečkou.
Otázka bezpečnosti
Někteří se možnosti využívání mobilního telefonu namísto klasické bankovní karty brání. Podle bankovních společností ale k obavám není důvod. „Placení mobilem bezpečné určitě je, jelikož v telefonu je uložen pouze digitální otisk karty a její číslo se neukládá do telefonu ani do aplikace. Stejně tak se číslo karty nedozví ani obchodník, pokud u něj mobilem platíte,“ říká Jakub Heřmánek, tiskový mluvčí Fio banky.
Zároveň doplňuje, že u Apple Pay je potřeba telefon odemknout pro jakoukoliv platbu, u Google Pay pro platby nad 500 Kč jako u klasické karty. Podle jeho slov je karta proti zneužití chráněna minimálně stejně jako klasická plastová karta.