Lockdown a zavřené obchody hlavně s módním oblečením přinutily i nové segmenty populace sáhnout po e-shopech, ať už sháněly sezonní oblečení nebo něco příjemnějšího na sebe.
„Celých 68 procent Čechů změnilo v pandemii styl oblékání. Ženy oblékly legíny, muži tepláky a mikiny. Obě pohlaví se pak shodují na teniskách,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manager Glami.
Kromě oblečení byl zasažený celý segment spojený se svatbami. Což se teď s rozvolněním postupně mění a tyto prodeje se opět zvedají. „Zajímavé bude sledovat, zda se trend tepláků udrží. Už teď je jasné, že vzhledem k omezeným možnostem a zároveň i vlivem špatného počasí budou chtít Češi trávit během léta čas venku. Proto očekáváme, že posílí poptávka po sportovním oblečení,“ dodává ředitel společnosti Zoot Milan Polák.
Podle průzkumu Fashion Research se Češi v roce s koronavirem rozdělili na tři skupiny: 32 procent zákazníků nakupovalo módu více než předtím. K nákupům je přivedly slevy a udělali si z nich koníčka pro zahnání lockdownové nudy. Celých 46 procent Čechů pak nakupovalo méně, hlavně z důvodu, že neměli oblečení kam nosit. Na druhém místě uváděli respondenti nedostatek peněz. Každý pátý nakupoval beze změny.
Pandemická kila změnila i velikost
Zajímavé je, že 39 procent zákazníků během pandemie změnilo velikost oblečení, kterou standardně nakupují. Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak mohou být důvodem, že 29 procent Čechů nakupuje větší kousky. „Na druhou stranu 10 procent respondentů sahá po menších velikostech a 59 procent respondentů se koronavirus – co se váhy týče – nijak nedotknul,” přibližuje Rakovská.
Prioritami, které měli Češi před rokem a zůstaly jim dodnes, jsou rychlé doručení a doprava zdarma. Za zmínku stojí dle brand managerky Glami také fakt, že se Češi naučili platit bezkontaktně: „Platbu hotovostí na dobírku už preferuje jen 10 procent oproti loňským 24 procentům.”
A kromě plateb si Češi uvědomují, že i kvalita je velmi důležitá. A tak 16 procent z nich přesedlalo na vyšší kvalitu, aby jim zboží vydrželo déle a naopak 10 procent z nich muselo kvůli nedostatku financí sáhnout po horším materiálu a kvalitě.
Udržitelnost proniká i do módy
Během celého roku lze pozorovat změnu životního stylu, velmi úspěšné jsou basic styly a loungewear a to především z biobavlny. „Během lednového uzavření jsme představili tzv. tašky s překvapením, které obsahovaly produkty vybrané a zabalené našimi zaměstnanci. Nyní zákazníci nakupují především výrobky v udržitelné kvalitě z nové kolekce,“ dodává Hana Mayerová z C&A.
I další módní značky potvrdily, že se zákazníci více zajímají o původ oblečení. Mezi zákazníky Zalando lze vypozorovat trvající, avšak čím dál tím silnější ohled na udržitelné zboží i postupy.
„Zaznamenali jsme, že 34 procent z nich věří, že se udržitelnost během pandemie stala důležitější a přibližně 58 procent poté uvádí, že je pro ně nezbytné, aby sami vliv na udržitelnost v módě měli. V návaznosti na tento trend jsme zaznamenali více než dvojnásobný růst, nyní již 50 procent v rámci podílu našich aktivních zákazníků, kteří nyní nakupují udržitelnější zboží,“ potvrzuje vedení společnosti Zalando.
Další změnou v chování a prioritách, která během pandemie nastala, je zvýšená popularita tzv. vyklízení skříní. Ta se následně projevila u zákazníků Zalanda, kteří během jednoho měsíce od spuštění kategorie Pre-owned zaslali více než 100 tisíc vytříděných položek.
„Dále jsme také zaregistrovali, že významným aspektem se pro zákazníky nově stala hodnota, cena a dlouhá životnost u oděvů. Přibližně 71 procent zákazníků zainvestovalo v průběhu pandemie do kusů vyšší kvality, a to i přes celkové značné zvýšení cenové citlivosti,“ doplňuje Zalando.