Češi během pandemie změnili styl oblékání i velikost, vyplývá z průzkumu

Módní e-commerce v důsledku zavřených obchodů zažívala svůj obrovský růst a Češi museli změnit nejen styl nakupování, ale také oblékání. Formální oblečení vyměnili za pohodlné teplákové soupravy a podle průzkumu Fashion Research také 39 procent Čechů změnilo svou velikost.
ilustrační obrázek

ilustrační obrázek | foto: Zalando

Lockdown a zavřené obchody hlavně s módním oblečením přinutily i nové segmenty populace sáhnout po e-shopech, ať už sháněly sezonní oblečení nebo něco příjemnějšího na sebe.

„Celých 68 procent Čechů změnilo v pandemii styl oblékání. Ženy oblékly legíny, muži tepláky a mikiny. Obě pohlaví se pak shodují na teniskách,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manager Glami. 

Kromě oblečení byl zasažený celý segment spojený se svatbami. Což se teď s rozvolněním postupně mění a tyto prodeje se opět zvedají. „Zajímavé bude sledovat, zda se trend tepláků udrží. Už teď je jasné, že vzhledem k omezeným možnostem a zároveň i vlivem špatného počasí budou chtít Češi trávit během léta čas venku. Proto očekáváme, že posílí poptávka po sportovním oblečení,“ dodává ředitel společnosti Zoot Milan Polák.

Jaké kousky jste za posledních 12 měsíců nosil(a) nejvíce a zároveň jste si...

Podle průzkumu Fashion Research se Češi v roce s koronavirem rozdělili na tři skupiny: 32 procent zákazníků nakupovalo módu více než předtím. K nákupům je přivedly slevy a udělali si z nich koníčka pro zahnání lockdownové nudy. Celých 46 procent Čechů pak nakupovalo méně, hlavně z důvodu, že neměli oblečení kam nosit. Na druhém místě uváděli respondenti nedostatek peněz. Každý pátý nakupoval beze změny.

Během posledních 12 měsíců ovlivněných koronavirem jsem nakupoval(a) módu

Pandemická kila změnila i velikost

Zajímavé je, že 39 procent zákazníků během pandemie změnilo velikost oblečení, kterou standardně nakupují. Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak mohou být důvodem, že 29 procent Čechů nakupuje větší kousky. „Na druhou stranu 10 procent respondentů sahá po menších velikostech a 59 procent respondentů se koronavirus – co se váhy týče – nijak nedotknul,” přibližuje Rakovská.  

Prioritami, které měli Češi před rokem a zůstaly jim dodnes, jsou rychlé doručení a doprava zdarma. Za zmínku stojí dle brand managerky Glami také fakt, že se Češi naučili platit bezkontaktně: „Platbu hotovostí na dobírku už preferuje jen 10 procent oproti loňským 24 procentům.”

Co se pro vás v loňském roce stalo tím nejdůležitějším aspektem při nákupu...

A kromě plateb si Češi uvědomují, že i kvalita je velmi důležitá. A tak 16 procent z nich přesedlalo na vyšší kvalitu, aby jim zboží vydrželo déle a naopak 10 procent z nich muselo kvůli nedostatku financí sáhnout po horším materiálu a kvalitě.

Změnila se ve výsledku kvalita vámi zakoupeného módního zboží během roku s...

Udržitelnost proniká i do módy

Během celého roku lze pozorovat změnu životního stylu, velmi úspěšné jsou basic styly a loungewear a to především z biobavlny. „Během lednového uzavření jsme představili tzv. tašky s překvapením, které obsahovaly produkty vybrané a zabalené našimi zaměstnanci. Nyní zákazníci nakupují především výrobky v udržitelné kvalitě z nové kolekce,“ dodává Hana Mayerová z C&A.

I další módní značky potvrdily, že se zákazníci více zajímají o původ oblečení. Mezi zákazníky Zalando lze vypozorovat trvající, avšak čím dál tím silnější ohled na udržitelné zboží i postupy. 

„Zaznamenali jsme, že 34 procent z nich věří, že se udržitelnost během pandemie stala důležitější a přibližně 58 procent poté uvádí, že je pro ně nezbytné, aby sami vliv na udržitelnost v módě měli. V návaznosti na tento trend jsme zaznamenali více než dvojnásobný růst, nyní již 50 procent v rámci podílu našich aktivních zákazníků, kteří nyní nakupují udržitelnější zboží,“ potvrzuje vedení společnosti Zalando.

Další změnou v chování a prioritách, která během pandemie nastala, je zvýšená popularita tzv. vyklízení skříní. Ta se následně projevila u zákazníků Zalanda, kteří během jednoho měsíce od spuštění kategorie Pre-owned zaslali více než 100 tisíc vytříděných položek. 

„Dále jsme také zaregistrovali, že významným aspektem se pro zákazníky nově stala hodnota, cena a dlouhá životnost u oděvů. Přibližně 71 procent zákazníků zainvestovalo v průběhu pandemie do kusů vyšší kvality, a to i přes celkové značné zvýšení cenové citlivosti,“ doplňuje Zalando.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...