Podle Ministerstva zemědělství ČR se vloni vyrobilo 275 606 tun krmiva určeného pro psy a kočky. Pro srovnání s rokem 2019 to bylo o 18 750 tun více, což je nárůst o 7,3 procenta.
Zvýšený zájem o psy a kočky rostl právě kvůli lockdownu, kdy si Češi pořizovali domácí mazlíčky. Ruku v ruce s tím se také zvýšil prodej krmiv, ale i zvířecích pelíšků a dalších potřeb pro zvířata.
„Pozorujeme ale také trend, že zákazníci se začali starat více o zdraví nejen své, ale i svých mazlíčků, čili se začali více zajímat o zdravá krmiva pro psy a kočky, o jejich zažívání a zajímají se i o méně obvyklé produkty, např. jogurty pro psy a kočky, probiotika apod. Zákazníci v pet foodu jsou podstatně náročnější a je třeba vyjít jim vstříc více než dříve,“ doplňuje Jiří Švihálek z Yoggies.cz.
Trh s krmivy se sice více posunul do online prostředí, stejně jako většina ostatních odvětví, ale protože byly pet shopy otevřené po celou dobu lockdownu, online prodeje se výrazně nezvýšily. Výrobci tedy vsadili na nové produkty a nabízí různé novinky.
Pandemie zvýšila počet chovatelů. Covidového mazlíčka má víc než tři miliony Britů |
Naopak celkové růsty eviduje většina výrobců, kdy jejich tržby rostly o 20 až 40 procent. „Prodeje společnosti rostou obdobným tempem jako v minulých letech. Na více než dvacetiprocentním meziročním růstu se podílí nejen naše vyráběná krmiva, ale také většina novinek, které byly uvedeny na trh v tomto nebo minulém roce. S tím souvisí i akvizice společnosti, v září roku 2020 se společnost rozrostla o Carry Pet z Polska a v prosinci téhož roku o Pooch & Mutt z Velké Británie,“ dodává Karolína Čápová, produktová manažerka skupiny Vafo Group, vyrábějící krmiva Brit.
Velké prodejní objemy zboží evidují výrobci krmiv hlavně v březnu 2020, kdy vypukla pandemie poprvé a koncoví zákazníci měli strach, jestli budou mít kde koupit krmivo. „Chovatelé se předzásobovali a nám se z týdne na týden objem objednávek zvýšil zhruba o 50 procent,“ doplňuje Tomáš Janota, obchodní manažer pro Českou republiku značky Fitmin.
Vzhůru do Číny
Export do Číny:
|
Některým výrobcům krmiv se také otevřel nový trh a mohou expandovat do Číny. Zatím takové povolení dostalo pět českých výrobců. Pro firmy je čínský trh zajímavý, protože se země snaží posílit svoji potravinovou soběstačnost, takže rozšiřuje chovy hospodářských zvířat a zvyšuje se zájem o chov domácích zvířat jako mazlíčků.
Ministerstvo zemědělství upozorňuje, že české krmivářské firmy patří ke světové špičce a loni vyvezly zboží za více než 15 miliard korun do skoro stovky států. Což se bezesporu zásadně odráží v celkových tržbách.
Prázdné útulky i více kočičích mazlíčků
V České republice má podle průzkumu GFK doma nějakého zvířecího miláčka více než polovina domácností. Necelá polovina z nich, tedy zhruba dva miliony domácností, vlastní alespoň jednoho psa, necelých jeden a půl milionu pak kočku.
„Ekonomicko-společenská situace v posledním roce v prodeji malých savců odhalila, že v krizovém období tíhnou lidé ke zvířatům víc než kdy jindy,“ doplňuje průzkum produktová manažerka skupiny Vafo Group
Data z průzkumu Neubert marketing & Company ukazují, že na 59 procent domácností, jenž domácího mazlíčka nemají, přemýšlí o jeho pořízení, respektive 71 procent z nich zvažuje psa, 24 procent kočku a 5 procent kočku i psa.
Během loňského jara se ukázalo, že Češi měli dostatek času a samotu zaháněli zvířaty z útulků. Nájezdy na psí a kočičí útulky již v minulosti potvrdili provozovatelé takových zařízení.
Pandemie ovšem nebyla jen ve znamení poloprázdných útulků a většího nárůstu pejskařů. Kromě toho přibylo majitelů koček. „Dřív byl poměr majitelů psů k majitelům koček 95:5 a dnes je to 90:10. Což se nám promítlo do objednávek, jejichž průměrná hodnota klesla o osm procent, protože majitelé koček dělají menší objednávky,“ říká Martin Pučálka majitel společnosti Krmiva Pučálka.