Letišť už je dost. Piráti a Starostové chystají návrat k železnici

Hlavní dopravní cíle sdružení Pirátů a Starostů charakterizuje snaha zastavit stamiliardový projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe a převedení peněz i úsilí na vybudování sítě železnic odpovídající jedenadvacátému století. Jakákoliv zmínka o investicích do letecké dopravy však chybí.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Piráti a STAN mají v programu převedení peněz z nejrůznějších dopravních projektů primárně na železnici, seznam prioritních staveb posvěcený ne vládou, ale Poslaneckou sněmovnou a ­dlouhodobou stabilizaci peněz do dopravní výstavby. 

Zajímavé na programu aktuálně nejsilnějšího uskupení však není pouze to, co je v něm napsáno, ale i to, co tam není. Jako například investice do letecké dopravy. 

„Naše koncepce rozvoje letecké dopravy, a to se nezlobte, opravdu spočívá ve vybudování sítě vysokorychlostních železničních tratí. Na výstavbě paralelní dráhy pražského letiště netrváme a koncept mezinárodního letiště do každého kraje je rovněž neúspěšný,“ řekl MF DNES dopravní expert Pirátské strany Ondřej Polanský.

Priority na dvacet let

Celá řada tuzemských regionů je už nyní obsluhována ze zahraničních letišť a tento trend se v případě moravskoslezského regionu ještě rozšíří s výstavbou plánovaného obřího letiště západně od Varšavy. Právě cesty Čechům k těmto velkým vzdušným přístavům má z velké části umožnit právě vysokorychlostní železnice.

Dvoustovkou ve vlaku posvištíme do dvou let, slibuje Správa železnic

Ta nemá být jen nejstěžejnějším dopravním módem, ale i jakýmsi pilotním projektem, jak postupovat v přípravě staveb i v jiných druzích dopravy. Přestože ještě před pár lety zájem o vysokorychlostní železnici nebyl, nyní výstavbu rychlotratí slibuje většina parlamentních stran.

Podobným přístupem by Piráti a Starostové v dopravní výstavbě přistupovali i k ostatním projektům. Namísto toho, aby o prioritách ve výstavbě do budoucna rozhodovalo to, zda je možné nějakou stavbu protlačit přes odpor ekologů a dalších odpůrců, chtějí vytvořit dlouhodobé dvacetileté plány prioritních staveb, na kterých by se shodla většina v Poslanecké sněmovně.

Další změnou uvedenou ve volebním programu zveřejněném v úterý by měla být i desetiletá fixace peněz, které stát do dopravní výstavby vloží. Nyní se totiž o jejich výši licituje při každém rozpočtovém vyjednávání, což neumožňuje stavebním firmám dlouhodobě plánovat a výstavbu to zpomaluje.

Jistotu nemají ani dálnice

Síť rychlotratí za více než šest set miliard korun, kterou do dopravního plánovaní zapojila vláda expremiéra Bohuslava Sobotky, do značné míry změní dopravní potřeby i u druhů dopravy. Piráti proto budou prosazovat přehodnocení některých letitých plánů na dálniční výstavbu.

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Příkladem takového projektu podle Polanského může být středočeská část D3 přes Posázaví. „Nevím, zda jsme tak bohatí, zda si můžeme dovolit dálnici za miliardu korun za kilometr v době, kdy se vedle dokončuje tradiční železniční koridor. Do jižních Čech vede souběžná dálnice D4 a chystá se zkapacitnění I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem,“ uvedl zástupce Pirátů.

Přehodnocení dopravních priorit nebo trasování by se ale nemělo týkat staveb ve vysokém stupni přípravy, nebo takových, jejichž části jsou už rozestavěné, jako je například Pražský okruh.

Ekologičtěji, tedy levněji

Příklon k ekologičtější dopravě se pochopitelně bude týkat i individuální dopravy a městské mobility, ve které má posilovat podíl bezmotorové dopravy, ale i dopravy veřejné. K tomu mají dopomoci i moderní komunikační technologie. 

„Posílat velký autobus objíždět vesnice a ­svážet dva lidi je neefektivní. Umíme si ale představit, že bude fungovat doprava menšími vozidly, která se bude umět odjezdem přizpůsobit potřebám cestujících,“ uvedl David Witosz, který je garantem dopravní oblasti za Piráty. Snížení energetické náročnosti v dopravě se tak bude řídit heslem: „Kam můžete v krátkém čase dojít, nemá smysl jezdit. Kam vás může svézt někdo jiný, nemá smysl jezdit sám.“

Nejde přitom jen o program pro velká města, dodává dopravní expert za Starosty Václav Bernard. Řada vesnic spoléhá na vlakové a­ autobusové spojení. Pakliže bychom chtěli využít jízdní kolo, musí vzniknout infrastruktura. My bychom například chtěli cyklostezkou propojit Kdyni s Domažlicemi, dodal Bernard, který je zároveň starostou Všerub na Domažlicku.

21. března 2017

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...