Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obce musí platit za dopravu. Pokud tak neučiní, autobus k nim nepřijede

  10:34
Obce se musí více podílet na financování veřejné dopravy, požaduje Středočeský kraj. Řada měst za autobusové a vlakové linky nic neplatí. Některým městům tak platby za autobusy i vlaky mohou stoupnout o miliony korun ročně. Bez zvýšení plateb nebude možné zaplatit modernizaci vozidel podle ekologických a bezpečnostních pravidel. Kdo nezaplatí, nebude mít více než základní dopravní obslužnost.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

„Modernizační kroky během deseti let, navýšení nákladů na veřejnou dopravu o 1,5 miliardy korun,“ uvedl radní pro dopravu Petr Borecký. Zavádění bezemisních autobusů nebo vlakových souprav vybavených evropským zabezpečovacím zařízením ETCS zvýší dosavadní náklady kraje z nynějších 5,65 miliard korun na více než sedm miliard. 

Systém rovnoměrného podílu obcí na financování veřejné dopravy je v současnosti spíše výjimkou. Pokud ale někde platí, většinou funguje prostřednictvím platby podle počtu obyvatel. 

„Jde třeba o částky 200 korun za obyvatele za rok jako příspěvek za osobní dopravu,“ uvedl správce financí středočeského integrátora dopravy IDSK Andrej Hoffman. Takovýto princip ale ve Středočeském kraji kvůli blízkosti Prahy fungovat nemůže. „Ve vnějších oblastech kraje je dopravní obslužnost na nízké úrovni. Zpoplatňovat tyto obce touto částkou by nebylo fér, když zde jezdí čtyři až pět spojů za den proti obcím u Prahy, kam jezdí desítky spojů,“ uvedl Hoffman. 

Podle Boreckého v současnosti řada měst a obcí netuší, kolik stojí jednotlivé linky autobusové dopravy a na železnici nepřispívají zpravidla nic. „Od systému si slibujeme to, že bude racionalizovat veřejnou dopravu. To neznamená jen snižování dopravy, ale i přesouvání dopravy do jiných poloh nebo přesun dopravy z dražší železnice k levnějším autobusům,“ uvedl. 

Protože v současnosti panují velké rozdíly v tom, kolik jednotlivé obce a města ve Středočeském kraji platí, počítají Standardy dopravní obslužnosti i s tím, že bude mnoho obcí, které si i citelně připlatí, zatímco jiným naopak poplatky klesnou. Mezi příklady měst, které zaplatí nejvíce, patří třeba Kladno nebo Příbram, které v současnosti za krajskou dopravu neplatí nic. „Nově po nich kraj bude za udržení stávajícího objemu dopravy požadovat 15 a 12 milionů ročně,“ dodal Hoffman. 

„Tomu, kdo nebude ochoten se na financování podílet, bude seškrtán objem dopravy na základní dopravní obslužnost. Fakticky tak třeba některé spoje v obcích nezastaví nebo v případě koncových obcí k nim nebudou spoje zajíždět,“ doplnil Borecký.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Prezident Gen Digital Ondřej Vlček odstoupil z funkce. Bude v představenstvu

10. května 2024  10:50

Prezident antivirové společnosti Gen Digital Ondřej Vlček odstoupil z funkce, zůstane členem...

Na rekonstrukci chalupy i dovolenou. iDNES.cz rozdal výhercům 600 000 korun

10. května 2024  10:39

Jarní Megahra o peníze na portálu iDNES.cz sklidila u čtenářů a čtenářek ohlas. Nejenže jsme každý...

Počet turistů v Česku vzrostl o deset procent. Největší nárůst hlásí Praha

10. května 2024  10:36

V českých hotelech, penzionech a kempech se v prvním čtvrtletí letošního roku ubytovalo 4,1 milionu...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

10. května 2024  6:26

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...