Týdně vyrobí Škoda Auto v Česku kolem 21 tisíc aut, přičemž zhruba
3 000 až 5 000 nelze kvůli chybějícím čipům dokončit. Nejvíc automobilce chybí řídicí jednotka ESP v octaviích a jednotky ovládání oken prakticky ve všech modelech.
Svět se potýká s nedostatkem čipů. Zdraží kvůli tomu auta i elektronika |
Do začátku dvoutýdenní celozávodní dovolené počátkem srpna firma podle aktuálního odhadu vyrobí 50 tisíc nekompletních vozidel, řekl serveru iHNED.cz šéf výroby a logistiky Oeljeklaus.
Podle něj firma zřejmě bude muset do začátku dovolené zrušit 60 směn. „Je možné, že se zastaví výroba třeba na celý den, tedy tři směny naráz, či více dnů, ale samozřejmě nechceme odstavit výrobu na delší dobu,“ uvedl.
Vedení firmy jedná s odbory o tom, že by se výroba zcela nezastavila ani při celozávodní dovolené. Automobilka by se v takovém případě zaměřila na dokončení rozpracovaných vozů. „Rádi bychom během těchto dvou týdnů dokončili 20 tisíc aut, která nám teď stojí na odstavných plochách,“ řekl Oeljeklaus.
Zlepšení až koncem roku
Dodávky čipů by se mohly podle něj zlepšit koncem roku. „Ve čtvrtém čtvrtletí se trh vrátí do normálu a věříme, že dílů bude dost, abychom auta, která budeme muset v mezidobí opět odstavovat, dokončili,“ doufá.
Nedokončená auta Škoda zatím dává na odstavné plochy, které mají kapacitu 55 tisíc vozů. V současnosti je na nich podle Oeljeklause odstaveno 33 tisíc vozů.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, a to v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí. Auta vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.
V prvním čtvrtletí automobilka zvýšila provozní zisk o 46 procent na 448 milionů eur (zhruba 11,4 miliardy Kč).