„Pod tlakem covidu jsme byli po celou dobu letošního prvního pololetí, zatímco vloni se propad cestujících objevil až během třetího měsíce,“ uvedl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. I přesto se loňský pololetní výsledek podařilo za celou skupinu vylepšit o 1,8 miliardy korun. Důvodem jsou zejména úspory, které si dopravce v koronavirové krizi naordinoval a kurzovní rozdíly.
Celkem s vlaky Českých drah cestovalo během letošních šesti měsíců 50,3 milionu cestujících. Vzdálenost, na kterou lidé modrými vlaky cestovali, se zkracovala, v průměru o tři kilometry na 40 kilometrů.
Navzdory tomu se výnosy z osobní dopravy mírně zvýšily o 400 milionů korun na 10,7 miliardy korun. Z toho 2,8 miliardy připadalo na tržby z jízdenek a 7,3 miliardy na úhrady od objednatelů dopravy, tedy od ministerstva za rychlíkovou dopravu a jednotlivých krajů u regionální dopravy. Ve vlacích chyběli především cestující studenti kvůli zavření škol, uzávěry okresů se ale projevily na celkovém úbytku cestujících.
Hospodaření osobní dopravy pak mohly v rozsahu stovek milion korun vylepšit kompenzace od státu. Ty ale kvůli dlouhému posuzování v EU, zda nejde o nedovolenou podporu, během tohoto účetního období nedorazily.
Naopak v nákladní dopravě se objemu množství přepravovaného zboží navýšil o 2,1 milionu tun. Segment nákladní dopravy tak skončil se ziskem 247 milionů korun, což znamená meziroční vylepšení o zhruba 300 milionů Kč.
I přes problémy v oblasti výroby automobilů a poklesu výroby elektřiny v hnědouhelných elektrárnách se podle ředitele ČD Cargo Tomáše Tótha zvedl český a středoevropský průmysl a s tím spojená přeprava zboží. Nejvíc je to vidět na výrobě oceli, které se vyrábí více.
Loňský propad hospodaření se týkal nejen osobní, ale i nákladní dopravy, kterou ve skupině Českých drah představuje společnost ČD Cargo. Ztráta z přepravy cestujících tak dosáhla 3,97 miliardy korun, obvykle mnohem výdělečnější nákladní doprava ke ztrátě skupiny přispěla 248 miliony korun. Oba hlavní segmenty podnikání Českých drah přitom v předkrizovém roce 2019 skončily v plusu.
Podle nedávného vyjádření generálního ředitele ČD Ivana Bednárika bude osobní doprava ztrátová i během zbytku roku a celkově tak skončí zhruba v miliardové ztrátě. Při započtení výkonu ostatních podniků skupiny, kam kromě ČD Cargo patří například Výzkumný ústav železniční, ČD telematika nebo opravny DPOV, by se tuto ztrátu z jednoho segmentu mohlo podařit vytáhnout do vyrovnaného hospodářského výsledku.
Ve ztrátě jsou i soukromníci
Výrazně lepších výsledků v náročném období ale nedosahuje ani konkurence. Například společnost Arriva vlaky, která provozuje regionální linky zejména na Liberecku, Zlínsku a část neelektrifikovaných rychlíkových tratí, vloni podle tiskového mluvčího prodělala 57 milionů korun.
Ztrátový byl i Leo Express. Společnost, která naposledy zveřejnila účetní uzávírku v roce 2018, nicméně odmítla uvést bližší informace ke svému hospodaření. V zisku byl z větších osobních dopravců na české železnici naopak GW Train. Ten podle zveřejněné uzávěrky za rok 2020 dokázal i přes koronavirová omezení meziročně zvýšit zisk na zhruba 12 milionů korun.