V automobilce se zatím nepodařilo spustit ani plánovanou výrobu modelu Yaris. Zahájena má být v letošním roce, kvůli nedostatku čipů se ale začátek výroby posouvá na neurčito.
Zaměstnanci závodu nyní dostávají 80 procent průměrného platu. Většina z nich je ale v práci, chodí například na různá školení. „Situaci sledujeme na denní bázi,“ řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
Globální problém
Nedostatek čipů se promítá i do celoročních plánů japonské automobilky Toyota. Zatímco tuzemský závod oznamuje zastavení výroby, samotná společnost informuje o snížení ročního výhledu výroby. Automobilka si dříve dala za cíl dodat v tomto finančním roce na trh 9,3 milionů automobilů. Nyní předpokládá, že vyrobí o 300 tisíc vozů méně (tedy zhruba o tři procenta méně) než plánovala.
Průmysl i stavebnictví zpomalují. Nejsou lidé a součástky, logistika kolabuje |
„Je to kombinace koronaviru a polovodičů, ale v současné době má drtivý dopad právě koronavirus,“ řekl výkonný ředitel Toyoty Kazunari Kumakura s tím, že na očekávaném provozním zisku 2,5 bilionu jenů (zhruba půl bilionu korun) se tím nic nemění.
Představitelé společnosti doufají, že výrobní skluz doženou ve zbylé části finančního roku, který jim končí v březnu. Otázkou je, jestli se do té doby trh s čipy uklidní. Například podle zástupců další automobilky Volkswagen by se situace měla stabilizovat během přibližně dvou měsíců. Avšak nedostatek čipů má podle nich přetrvávat i v následujících letech.
Čipy umíme v České republice vyvinout, ale ne vyrobitROZSTŘEL Celý svět trápí nedostatek čipů, které potřebuje většina elektronických zařízení ke svému fungovaní. Proč nyní chybí na trhu v dostatečném množství, jak fungují a jak se vyrábějí, vysvětlil v Rozstřelu Jiří Jakovenko z Fakulty elektrotechnické ČVUT. Rozhovor sledujte zde. |
Výpadky v dodávkách polovodičů již několik měsíců narušují výrobu v automobilovém průmyslu. K pozastavování výroby jsou nucené i další tuzemské závody. Například Škoda Auto měla o týden delší letní odstávku. V mladoboleslavské automobilce se stále ruší některé směny, problémy se očekávají nejméně celý podzim. Zaměstnanci Škody Auto dostávají za zrušené směny náhradu mzdy 85 procent průměrného výdělku.
Kolínský závod Toyoty v číslech
|
V mladoboleslavském závodu Škoda Auto čekají tisíce automobilů na čipy: