Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko sní o gigafactory. Přinese miliardy i pracovní místa, ukazuje studie

  9:45
Politici i byznysmeni hýří optimismem, vlastní lithium máme, vhodné pozemky také. Spuštění projektu výstavby továrny na výrobu baterií do elektromobilů je za rohem. Podle mnohých je to jediná možnost, jak v Česku udržet automobilový průmysl i po konci spalovacích motorů. Gigafactory může přinést miliardy na HDP a tisíce pracovních míst, ukazuje čerstvá studie společnosti Deloitte.

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW | foto: BMW-Group-Electrific Mnichov

Automobilový průmysl v Česku nyní tvoří 10 procent HDP, čtvrtinu průmyslové produkce a zaměstnává i s návaznými obory až půl milionu lidí. Transformace kvůli tlaku na ukončení výroby spalovacích motorů v roce 2035 nevyhnutelná. Jedna, či dvě továrny na výrobu baterií, o nichž se uvažuje, mohou pomoci udržet produkci aut v tuzemsku.

Studie, kterou poradenská společnost Deloitte vypracovala pro Svaz moderní energetiky, ukazuje, že jen v investiční fázi by díky jedné továrně o produkční kapacitě 40 gigawatthodin vzniklo zhruba šest tisíc pracovních míst. Samotný provoz gigafactory by ve výrobě a navazujících dodavatelských firmách vytvořil dalších 33 tisíc nových pracovních míst.

Provoz gigafactory by zvedl český HDP celkem o 172 miliard korun, její výstavba o 13,7 miliardy. To odpovídá zhruba 3,6 procentům aktuálního HDP. Veřejné finance, tedy souhrnně vládní, krajské a obecní rozpočty, by si podle studie za celé zkoumané období polepšily téměř o 49 miliard korun.

„Mít svou továrnu na baterie, a to nejméně jednu, je pro Česko logický a strategický krok. Musíme si uvědomit, že pokud kapacita nevznikne u nás, vznikne jistě jinde v Evropě,“ říká energetický expert a prezident Deloitte Josef Kotrba.

Kdo to postaví a zaplatí

Česká vláda v červenci ohledně vzniku gigafactory podepsala memorandum se společností ČEZ. Teď probíhá hledání vhodných investorů a strategických partnerů, kteří by se do výstavby společně pustili. Ve hře jsou automobilky, jako například Volkswagen - jeho šéf Herbert Diess má do Česka přijet v říjnu. A také samotní výrobci baterií. Vicepremiér Karel Havlíček už dříve zmiňoval korejský koncern LG.

26. července 2021

O jednotlivých projektech by se mělo rozhodovat na konci roku 2021. V úvahu přicházejí místa v Ústeckém a Karlovarském kraji, především brownfieldy po bývalé těžbě. Mluví se například o areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou loni ČEZ odstavil. Projekt by tak pomohl s udržením ekonomické aktivity v regionu, kde se již dotěžilo nebo kde se počítá s útlumem těžby uhlí.

A už nyní je zřejmé, že se investice neobejde bez investičních pobídek. „Země ve středoevropském regionu si uvědomují důležitost výrobních kapacit baterií na svém území a aktivně jejich vznik podporují. Nejčastěji přímou podporou v řádu miliard korun, dále pak investicemi do infrastruktury a daňovými úlevami,“ říká programový ředitel Svazu moderní energetiky Martin Sedlák.

Své gigafactory již mají v Polsku a Maďarsku, další se připravují. Každá ze zemí je chystá podpořit zhruba 100 miliony eur (tedy zhruba 2,5 miliardy korun). Německo chce lokální výrobu baterií podpořit dokonce jednou miliardou eur. Současným limitem Evropy je dovozní závislost na asijských producentech baterií.

Poptávka po bateriích poroste

Studie Deloitte ukazuje, že s odbytem výrobků z továrny by neměl být problém. Trh není nasycen a s rozvojem elektromobility se očekává prudký nárůst poptávky po bateriích. Odhadovaná poptávka v Evropě v roce 2030 bude na úrovni zhruba 450 až 630 gigawatthodin a v roce 2040 někde mezi 1000 až 1400 gigawatthodin.

Z průměrné výrobní kapacity jedné továrny vychází, že by k pokrytí této poptávky bylo potřeba 11 až 16 továren v roce 2030 a 26 až 35 továren o deset let později. A pokud budou schváleny přísnější legislativní podmínky, bude to ještě více. Jen v zemích V4 a Německa by k pokrytí 510 gigawatthodin poptávky po bateriích v roce 2035 bylo potřeba přibližně 13 až 17 továren.

Česko má přitom podle studie dobrou geografickou polohu a disponuje vhodnými lokalitami pro umístění projektu v regionech postižených těžbou uhlí, disponuje největšími zásobami lithia v Evropě (oblast Cínovce v Krušných horách), disponuje také zásobami manganu (Pardubicko).

Existují také rizika výstavby, byť přínosy podle studie převažují. Mezi rizika patří například nedostatek potřebného kvalifikovaného personálu. Vzhledem k náročnému schvalovacímu procesu hrozí zpoždění projektu. Navíc se země v případě části vstupních surovin nevyhne dovozu. Existuje i riziko volatility cen i množství dodávek. A nedá se ani vyloučit, že automobilový průmysl nakonec půjde jinou cestou.

O plánu na výstavbu gigafactory hovořil v Rozstřelu místopředseda ČEZ Pavel Cyrani:

  • Nejčtenější

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

24. dubna 2024  9:50

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...