Pražské letiště se totiž s koronavirovými problémy vyrovnává hůře než konkurenční vzdušné přístavy ve Vídní nebo Varšavě. „Návrat cestujících je pomalejší než ve zbytku Evropy. Důvodem je absence vnitrostátní přepravy. Jsme hodně závislí na incommingu z třetích zemí mimo EU, jako je Rusko, Střední východ nebo USA,“ uvedl Pos.
O tento druh letů je však zatím ze strany cestujících nižší zájem. Nejrychleji s v leteckém byznysu obnovují lety do turistických destinací, poté lety po Evropě a až v závěsu za nimi se zotavují dálkové linky.
Ve výhledu do příštího roku má letiště tři varianty podle dalšího vývoje pandemie. Nejpesimističtější varianta počítá, že i napřesrok projde terminály jen kolem čtyř milionů cestujících. Střední varianta předpokládá mírný nárůst na pět milionů a nejoptimističtější s 8,5 miliony lidí. Na rozhodnutí, jakou variantou se bude vývoj ubírat a na co se bude letiště připravovat, je podle Pose zatím čas. To se bude řešit na začátku příštího roku.
S pozvolným nárůstem počtu cestujících letiště odsouvá i velké projekty. V první řadě jde o výstavbu další, takzvané paralelní dráhy. S tou letiště počítá i nadále, nebude ji ale potřebovat v nejbližších letech. Do fáze výstavby by se tak mohla dostat na přelomu let 2028 a 2029. Ani ve střednědobém výhledu se totiž letiště nedostane na 30 milionů cestujících ročně, jak bylo plánováno před vypuknutím pandemie.
Končí šéf financí a investic
Podle Pose tak letiště směřuje k tomu, že se mu do roku 2030 podaří zvýšit kapacitu na dvacet milionů pasažérů. I tak ale letiště novou dráhu potřebuje. „Budeme žádat o prodloužen platnosti EIA. Dráha bude mít přínos pro bezpečnost provozu, i pro životní prostředí, i když se to někomu v okolí letiště tak nemusí jevit,“ dodal Pos. Zdůraznil, že s otevřením nové dráhy začne na letišti platit zákaz nočních letů.
Jiří Pos vede čtyřčlenné představenstvo pražského letiště od konce srpna. Jeho příchod ale není poslední změnou, kterou vedení největšího tuzemského letiště čeká. V nejbližší době skončí Jiří Černík, který má na letišti na starosti finance, controlling a správu investic. Na jeho místo bude vyhlášeno standardní výběrové řízení.