„Podíváme-li se na trendy v rámci odletů z celé Evropy, vidíme, že během léta jsou logicky nejoblíbenější cesty za dovolenou na Ibizu, Mallorcu či na Sardinii. Zájem o privátní lety stále roste, což vidíme na meziročním srovnání s létem 2019, tedy obdobím před covidem. Například přílety do Olbie jsou vyšší o 18 procent než v srpnu 2019,“ přibližuje CEO Charter advisory Martin Feč.
Nejrušnějším letištěm z pohledu privátní letecké přepravy Charter advisory v Evropě je Nice, které zaznamenává o 23 procent vyšší aktivitu než před dvěma lety. Většina tohoto růstu připadá na malá letadla do sedmi sedadel.
Stejný trend komentuje také zakladatel & CEO letecké společnosti Aeropartner Richard Santus. „Při stejném složení flotily máme nárůst letů až o 20 procent oproti roku 2019. Nadále proto navyšujeme přepravní kapacity, abychom dokázali uspokojit poptávku, která trvale roste,“ vysvětluje.
Kryptoměna jako odměna za častá létání? FlyCoin chce změnit věrnostní programy |
Tomu odpovídá také zvyšující se poptávka po pronájmech malých soukromých letadel (tzv. Light Jetů, Very Light a Super Light Jetů) v České republice. Ty tvoří v posledních dvou letech dvě třetiny trhu. Kvůli covidu od března 2020 postupně klesá poptávka po větších letadlech.
Například u kategorie Heavy Jets, tedy velkých letadel nejčastěji používaných pro mezikontinentální lety, klesl podíl na českém trhu za poslední dva roky o 75 procent. Oproti tomu kategorie malých Light Jetů v porovnání s rokem 2019 o 38 procent vyrostla.
Malé, ale praktické
Podle soukromých provozovatelů poptávka po pronájmu malých letadlech stoupá kontinuálně. Dokonce i v roce 2020, kde pokles zaznamenaly úplně všechny kategorie, segment Light Jetů o dvě procenta stoupl.
„Light Jety jsou cenově výrazně dostupnější, navíc spolu může cestovat až sedm osob, a cena se tak dá rozložit na značně přívětivou. Jde ale opravdu o malá letadla. Zákazníka tady nečeká nejvyšší možný standard - letadlo je nízké, není tedy možné se vzpřímeně pohybovat po kabině a let též nedoprovází letuška. Jejich cenová dostupnost a agilnost je ale přesto ženou vzhůru a stávají se suverénně nejoblíbenějšími letouny v odvětví privátního letectví,” doplňuje Feč.
Fotogalerie |
Pronájmy takových soukromých letadel se pohybují již od několika desítek tisíc korun. Záleží na individuálních požadavcích každého klienta. Při cenotvorbě hraje roli mnoho proměnných, jako je počet cestujících, typ zvoleného letadla, ale i délka trasy či případná nutnost dočerpat palivo během cesty. Na stejné vzdálenosti letu je možné sáhnout po rozlišných strojích s úplně rozdílnou cenou.
Cenové příkladyLetadlem nejmenšího typu Cessna Citation Mustang (4 sedadla) je možné realizovat lety již od sto tisíc korun (let cca 45 minut). Letadlem typu Letadlo Beechjet 400 od 150 tisíc korun (let cca 45 minut) zdroj: Charter advisory |
„Nicméně cena se odvíjí nejen od ceny letové hodiny, ale též dostupnosti letadla, nutnosti jeho přistavení, posádky na palubě a využití doplňkových služeb,“ doplňuje Martin Feč.
Cenové hladiny privátních společnosti nabízející soukromé lety se příliš neliší, ovšem prostřednictvím aplikace si lze najít volná sedadla a cenu si snížit o více než o polovinu. „Do chorvatského Zadaru se jedna otočka s naší společností pohybuje od 150 tisíc korun. Ale pokud někdo využije chytrou aplikaci JetYou, která nabízí prázdné a neobsazené lety tryskáčů, zaplatí třeba jen 20 tisíc korun,“ prozrazuje Richard Santus.