Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Je to obrovská investice za padesát miliard. Jsou to krásné stavby, které připravili naši architekti. Zítra máme volby, doufám, že i příští vláda bude pokračovat v těchto projektech,“ uvedl premiér Andrej Babiš.
Cena za železniční spojení na letiště postupem času bobtná. V roce 2015, kdy dvojkolejné elektrifikované spojení schválila vláda, byl celkový účet 19,5 miliardy korun. Kvůli nesouhlasu pražských městských částí s vedením trasy po povrchu, bylo nutné část trasy od Veleslavína převést do tunelu. Cena se tím rozrostla o dalších deset miliard korun. Nyní správa železnic operuje s odhadem 13 miliard korun.
Za zvýšením ceny stojí jak nárůst cen stavebních materiálů v letošním roce, tak i nové požadavky obcí v okolí výstavby. Uváděná cena projektu Praha – Kladno s odbočkou na letiště (43 mld. Kč) vycházela z projektového stupně přípravy. Zpracování v dalších fázích (územní rozhodnutí) reflektuje více mimoúrovňových křížení a rušení přejezdů, rozsáhlejší parkoviště P+R a akceptace požadavků obcí,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Toto řešení nyní dopravní resort hájí, jako jediné, které ušetří Pražany od hluku a zároveň umožní zrušit řadu železničních přejezdů, které by jinak ve městě komplikovaly dopravu. „Vlaky by měly jezdit po deseti minutách. To bychom zablokovali dopravu na Veleslavíně a v okolí, uvedl Havlíček.
Kromě části trati procházející Kladnem plánuje Správa železnic napřesrok začít stavět rovněž úsek mezi pražskými Bubny a Výstavištěm.
„Připravujeme dokumentaci pro stavební povolení a doufáme, že se nám ještě do konce roku podaří vyhlásit soutěž tak, aby se mohlo i zde začít stavět během příštího roku,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jde o stavbu za zhruba tři miliardy korun, která navazuje na Negrelliho viadukt, jehož modernizace je už hotová.
V příštím roce rovněž Správa železnic plánuje zahájit výběrové řízení na firmu, která zmodernizuje kolejiště na pražském Smíchovském nádraží, aby kapacitně odpovídalo potřebám nového spojení.
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvDostat lidi z aut do vlaků
Kromě roky chybějícího železničního spojení si stát od nového spojení slibuje razantní úbytek lidí, kteří z Kladna do Prahy cestují autem.
V průměru by totiž vlaky měly po trase jezdit 140 kilometrovou rychlostí a cestovní časy proti nynějšímu spojení zkrátit. Zatímco dnes trvá jízda z Masaryčky do Kladna v nejrychlejším případě 39 minut, po dokončení se dojezdový čas zkrátí na půl hodiny. Proti nynějším zhruba 40 minutám se na 25 minut zkrátí i cesta z letiště do centra Prahy.
Původně se od 90. let razila myšlenka takzvané rychlodráhy, což ale vzalo za své s tím, že se kolejové napojení letiště propojilo s plánem na modernizaci regionální železnice do Kladna. Výsledkem je pak dvojkolejná elektrizovaná trať pro vlaky s maximální rychlostí 120 km/h v Praze a 160 km/h mimo Prahu.