Tamější živnostníci mají strach z budoucnosti. Japonci jsou totiž na zdražování hákliví. „Nám v Japonsku se mzdy už několik let moc nemění. Pokud budou ceny i nadále takto razantně růst, přijdu o podnikání,“ uvedl Shizuo Mori, který v tokijské čtvrti Toranomon vlastní již desítky let malou kavárnu.
Zdražování zrychluje, inflace v Česku atakuje pět procent. Překonala odhady |
Podle osmasedmdesátiletého japonského podnikatele v posledních třech měsících enormně rostou náklady, a to třeba v případě kávy. Svým zákazníkům dlouhodobě prodává šálek kávy za 400 jenů, což je v přepočtu asi 76 korun. Nyní ale hrozí, že bude muset po dlouhé době zdražit a následků se obává, zvlášť, když Japoncům dlouhodobě nerostou mzdy ani platy.
„Mí zákazníci nemají příliš velké příjmy. Když ceny svých produktů zvýším, skoro každý mi sem přestane chodit,“ uvedl Shizuo Mori, jehož obchod kromě kávy nabízí i nejrůznější sendviče, toasty nebo sladké pudinky. Náklady u kávy mu v posledních třech měsících vzrostly až o pět procent.
Chléb a rohlíky zdraží. Náklady na výrobu pečiva skokově vyletěly |
Japonsko je v kontextu ostatních států světa velmi specifické. V posledních třiceti letech je pro tuto zemi charakteristický velmi slabý hospodářský růst i nízká inflace. Některá období byla v posledních letech dokonce deflační a ceny se tu tak v průběhu času i mírně snižovaly. Na zdražování nejsou Japonci už roky zvyklí.
Stejně jako v ostatních státech světa tu po pandemii nemoci covid-19 rostou hlavně výrobní náklady. Překvapení jsou z toho hlavně mladší Japonci, kteří výrazné zvyšování cen v jejich životě ještě nezažili. „Je to hrozné. Reálné příjmy nám klesají. Daně rostou. Lidé tu chudnou,“ uvedla třiadvacetiletá Yuka Urakawa, která v posledních týdnech zaznamenala hlavně růst cen hovězího masa. To meziročně zdražilo o 7,2 procenta.
Vaření a vytápění se prodraží. Innogy po dramatickém růstu cen zdražuje plyn |
Přestože je japonská inflace vzhledem ke světovým standardům stále mírná, je téměř nemožné, aby ceny ve třetí největší světové ekonomice v dohledné době dál nerostly. Už nyní třeba společnost Meiji Holdings zvýšila poprvé od roku 2008 cenu svých margarínů, a to téměř o třináct procent. Podobně je na tom podnik Megmilk Snow Brand, který zdražil své mléčné výrobky o asi dvanáct procent.
Některé japonské firmy se však ke zvyšování cen staví opatrně. „Pokud zdražíme, klesne poptávka. Japonci jsou na zvyšování cen velmi citliví,“ dodal Hiroaki Muto, ekonom z pojišťovací společnosti Sumitomo Life.