Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Během pár let bude elektroauto do půl milionu, říká Radek Špicar v Rozstřelu

  11:36
Výrobní linky škody Auto se sice po odstávce rozjely, pro český průmysl je to však jen dočasná úleva. „Bavíme se s automobilkami i dodavateli a vypadá to, že problém nebude plně vyřešen do konce roku. Budeme s ním žít i v první polovině příštího roku,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar v pořadu Rozstřel.

Jedním z řešení, které by do budoucna mohlo nejen české, ale i evropské ekonomice pomoci, je návrat výroby z Asie zpět do EU. „Asijské státy bohatnou, dřív byla Čína rozvojová, ale dnes nás už v mnohém předstihla. To byl první efekt, který začal výrobu vracet, ten okamžik, kdy najmout vzdělaného anglicky mluvícího Číňana, bylo stejně drahé jako v někoho v Evropě,“ vypočítává Špicar.

Evropské firmy jsou podle něj navíc už digitalizované a robotizované a nejsou už tolik závislé na pracovní síle. „A zatřetí jsou tam problémy typu pandemie, kdy logistika přestane fungovat a vy hledáte cesty, jak si udržet možnost dál vyrábět. Takže ten přesun značné části výroby zpět do Evropy už se děje.“

Konec levné ekonomiky

Jednou z potíží českého hospodářství je podle Radka Špicara levná práce, která je důsledkem takzvané levné ekonomiky.

Celý Rozstřel v podcastu:

„Ty problémy jsou tři. Zaprvé nejsme finalisti, naše ekonomika je spíše subdodavatelská. Zadruhé jsme zahraničním kapitálem nejvíce vlastněná a ovládaná ekonomika z celé střední a východní Evropy. Naše firmy posílají ročně přes 300 miliard svým matkám. Ty peníze by mohly jít na platy, výzkum... Je to tak v pořádku, ale těch zahraničních investorů je tu stále hodně,“ konstatoval Špicar.

Třetí komplikací pak je, že Česko je v porovnání s těmi úspěšnějšími zeměmi stále málo digitalizované a robotizované. „Lidé tu stále pracují na místech, která jsou špatně placená. Těch pozic se musíme zbavit, digitalizovat je a lidi dostat na lepší pozice,“ shrnuje.

Neschopnost české ekonomiky uvolnit dostatek pracovní síly je i jednou z příčin pomalejšího oživení. „Chybí nám 350 tisíc pracovníků, což mimochodem je jeden z důvodů, proč nejsme schopní využít postpandemickou konjunkturu. Potřebujeme zahraniční pracovníky, ale musí to být řízená migrace podle pravidel a našeho výběru,“ dodává.

Green Deal musí být reálný

Mezi problémy průmyslu patří prudké zdražení elektřiny a zemního plynu. „Z Green Dealu je potřeba udělat Real Deal. To teď není. Představa, že dokážeme srazit ceny energií tím, že budeme utlumovat jádro, nebudeme brát plyn jako přechodné řešení, je podle našeho názoru politikou špatnou.“

Jednou z priorit, na kterou by se Evropa měla zaměřit, je podle Špicara tlak na země, které se k zeleným plánům zatím připojovat nechtějí, jako je Rusko nebo Indie. „Pokud se nezapojí, bude to velký problém. Pokud chce Evropa být šampionem, ať si je, ale ať také zajistí, aby se zapojili všichni. Jinak se jen utavíme a ostatní nás předběhnou,“ vysvětluje.

Planetu chránit musíme, jen to dělejme sociálně a ekonomicky udržitelně, dodává.

Řešení podle Radka Špicara však rozhodně není se zelené transformaci vyhýbat nebo ji dokonce považovat za důvod k opuštění EU. „I kdybychom z EU vystoupili, tak škodovka stejně už nebude moci prodávat třeba v Británii vozy se spalovacím motorem, a to dokonce už od roku 2030.“ uvedl.

S cenou elektromobilů to bude podobné jako kdysi s cenou mobilních telefonů, míní viceprezident Svazu průmyslu. Budou tedy stále dostupnější. „I kvůli regulaci bude cena vozů se spalovacími motory stoupat a elektromobily budou s novými technologiemi naopak zlevňovat. Garantuji vám, že během několika let bude na trhu elektromobil do půl milionu korun a bude dostupný,“ říká.

Po vyřešení ceny vozů, však podle něj přijde další problém, kterým je infrastruktura. „Ve městech to problém není, ale když se dostanete na východ, tam už tak snadno nenabijete.“

Radek Špicar je viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a export, dříve mimo jiné působil v managementu Škody Auto. Dlouhodobě se věnuje ekonomické diplomacii a společenské odpovědnosti podniků. Je rovněž propagátorem elektromobility.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Ovocnářům hrozí bankroty. Mrazy ceny určitě ovlivní, hlavně jablek, říká jejich šéf

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  10:58

Pěstitelům ovoce hrozí kvůli mrazům bankroty, říká předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík....

České dráhy vydělaly téměř čtyři miliardy korun. Tahounem byla osobní doprava

25. dubna 2024  10:06

Státem vlastněné České dráhy dosáhly v loňském roce hrubého zisku 3,8 miliardy. Na rozdíl od...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...