Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velké sólo pro čtyři bubny. „Středověká“ technologie chystá comeback

  15:30
Staré hity se v nové podobě vrací do hitparád. To je i případ bubnových brzd, které mají pomoci snížit polétavé částice, ale také ušetřit výrobní náklady. V souvislosti s elektromobilitou je prý čeká velká kariéra, když se po zadních kolech mají objevit i na těch předních.
Elektrická parkovací brzda pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami od firmy...

Elektrická parkovací brzda pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami od firmy Continental. | foto: Continental

Po tom, co jde autům z výfuku, se začíná stáčet pozornost také na tzv. nevýfukové emise NEE (Non-Exhaust Emissions). Polétavé částice produkované opotřebováním pneumatik, povrchů vozovek a brzd mají rovněž velmi negativní dopad na veřejné zdraví (čtěte více).

Potvrzují to i měření v německých městech, které odhalily, že zákazy vjezdu starších aut se vznětovým motorem do jejich center prakticky nevedlo ke snížení emisí jemného prachu a malých pevných částic. Mnoho jich vzniká i při brzdění. Podle různých průzkumů a měření se totiž z brzdového obložení auta uvolňuje víc škodlivých látek než z výfuku auta s moderním motorem splňujícím normu Euro 6.

Nabízí se různá řešení

Problém roste společně s tím, jak stoupá obliba velkých a těžkých aut, zejména SUV. A týká se to i jinak lokálně čistých elektromobilů, které jsou kvůli bateriím mnohem těžší než srovnatelně velká auta se spalovacími motory. Elektromobily sice k brzdění obvykle využívají rekuperaci, ale nemusí tomu tak být vždy. Například, když je baterie zcela plná nebo má řidič navolenou nízkou míru rekuperace, jsou klasické brzdy v permanenci.

Specializované firmy společně s automobilkami hledají cesty k nápravě tohoto stavu. A již byla představena i možná řešení. Jedná se například o výměnný filtr od společnosti Mann+Hummel, ale i o jakýsi malý vysavač firmy Tallano, které škodlivé částice pohlcují (čtěte zde).

V případě elektromobilů může situaci možná trochu překvapivě napomoci i návrat k bubnovým brzdám, které jsou vnímané většinou jako jakási „středověká“ technologie. Prakticky všechna nová auta z poslední doby jsou totiž již vybavena kotouči, bubny vzadu zůstaly z finančních důvodů jen na zadních nápravách méně výkonných a levnějších aut, jejichž nízká hmotnost a nijak hvězdná dynamika je nevyžaduje. Kotoučové brzdy se dočkaly masivního rozšíření kvůli vyššímu brzdnému účinku. Kotouče vpředu se navíc lépe chladí a díky své otevřené konstrukci lépe odolává přehřívání.

Bubny pro elektrická hi-tech auta

Když se představily elektromobily Volkswagen ID.3, ID.4 a Škoda Enyaq iV, vzbudily pozdvižení. Za paprsky jejich efektních „liťáků“ se totiž vzadu tísnily bubnové brzdy. Snaha o konstrukční jednoduchost, ekologii, ale snaha ušetřit nějaké to euro. Jistým bonusem se mohla stát i absence zrezlých zadních kotoučů méně používaných brzd elektromobilů, byť kvůli aerodynamicky optimalizovaným diskům nejsou brzdy elektromobilů téměř vidět.

Firma Continental, která je významným dodavatelem komponent pro automobilový průmysl, dokonce vyvinula elektrickou parkovací brzdu pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami. Je šitá na míru především levnějšímu automobilovému segmentu, který si až dosud musel vystačit s mechanickými parkovacími brzdami zabudovanými do stávající bubnové brzdy na zadní nápravě.

Bubnové brzdy přispívají také k ochraně životního prostředí, protože díky uzavřenému systému prach vznikající při opotřebení brzdového obložení neuniká do okolního prostoru a účinně se tak snižují emise jemných zdraví škodlivých prachových částic. Elektrická bubnová brzda s funkcí elektromechanické parkovací brzdy je robustní a vyžaduje minimální údržbu, což splňuje zvyšující se požadavky na životnost elektrických vozidel. Brzdový systém je navíc škálovatelný a díky tomu vhodný pro mini a malé vozy i větší vozy do hmotnosti 3,5 tuny.

Po vzoru „embéčka“

Podle společnosti Continental bubnové brzdy dokonce zažijí renesanci i na přední nápravě. Možnosti lehkých hliníkových brzdových komponentů dokážou zvládnout snížené brzdné požadavky elektromobilů s nižšími náklady a hmotností než dnes používané kotoučové brzdy. Německá firma toto řešení zkouší na Volkswagenu Golf GTI, kde z velké části zaplňuje jeho devatenáctipalcové pneumatiky.

Bubnová brzda Continental EPB-Si je uzavřený, utěsněný systém, který je proto méně náchylný ke korozi, než klasické řešení. Její výhodou je i větší odolnost a spolehlivost. Se servisním intervalem až 150 000 kilometrů se jedná o optimální řešení pro elektromobily.

Bez zajímavosti není ani fakt, že vývoj a aplikaci bubnových brzd pro celý koncern Volkswagen mají na starosti vývojáři ze Škody Auto. S tímto řešením, které je navíc výrobně levnější, se tedy budeme u elektrických aut setkávat stále častěji. Zvláště u menších elektromobilů do města by se do budoucna mohlo jednat o velmi rozšířené řešení. Chystaný malý elektromobil značky Škoda tak již nejspíš bude brzdit prostřednictvím čtyř bubnových brzd tak, jak tomu ještě bylo u oblíbené Škody 1000 MB.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...