Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čeští zákazníci jsou stálí, více je teď ale zajímá zdraví, ukazuje průzkum

  20:30
Ve čtvrtek jedenáctého listopadu proběhlo vyhlášení již sedmého ročníku ankety Nejdůvěryhodnější značka, ve které spotřebitele volí v mnoha kategoriích značky, které preferují a nejvíce jim věří. Ačkoliv většinu kategorií ovládly každoroční stálice, některé se přesto proměnily především pod vlivem pandemie.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Do ankety bylo zapojeno čtyři tisíce respondentů, kteří volili okolo sedmi set značek v osmdesáti různých kategoriích od potravin přes služby či drogerii až po poskytovatele energií.

V každé kategorii spolu soupeřilo deset značek. „Značky nikdo do soutěže nenominuje, jsou tam zařazeny na základě toho, jak dobře se prodávají,” vysvětluje Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny Atoz Marketing Services, která anketu pořádá.

Vítězové ankety jsou poměrně stálí napříč ročníky a i letos si zhruba 80 % značek své minulé vítězství obhájilo. „Letos pro nás výzkum dělala jiná firma a výsledky byly stejné, takže jsme si potvrdili, že naše data jsou správná a čeští zákazníci jsou opravdu svým oblíbencům věrní,” říká Soňa Fialová ze společnosti Nielsen. „Pointou není každý rok na spotřebitele chrlit nové a nové značky, ale reálně jim dát vybrat tu nejlepší z těch, které si kupují a věří jim, jinak by to ani neodpovídalo realitě,” doplňuje pak.

Mezi největší oblíbence patří značka Jar, která má u zákazníků vůbec největší důvěru ze všech sedmi set značek. Dále sem patří i Kofola, Ariel. Dr. Max, drogerie Dm, Savo, Pilsner Urquell nebo supermarkety Lidl. Všechny tyto značky totiž obhájily prvenství ve všech sedmi ročnících ankety.

„Například značka Jar už se stala naprostým synonymem jakéhokoliv prostředku na mytí nádobí. Je to velmi podobné tomu, co se v angloamerickém prostředí povedlo značce Kleenex, kde když vám člověk řekne, že by chtěl Kleenex, označuje tím prostě jakýkoliv papírový kapesník,” popisuje Matějka.

Některé kategorie ale letos přece jen ovládly nové značky. „Například stabilního výherce z minulých ročníků, značku Orion, v kategorii čokoládových cukrovinek letos vystřídala značka Lindt. To si odůvodňujeme hlavně tím, že Lindt nejen, že má velký výběr hořkých čokolád, které se těší stále větší popularitě, ale také měl během pandemie, kdy se prodej cukrovinek rapidně snížil dobrý marketing a mnoho slevových akcí, které tak jejich produkty udělali dostupnější pro větší okruh lidí,” říká Matějka.

V soutěži byly letos oceněny nové kategorie jako autokosmetika, baterie, robotické sekačky nebo robotické vysavače, u kterých je zaznamenána rostoucí popularita. Tam pak zabodovaly značky Sheron, Varta, Husqvarna, a Kärcher.

Čechy táhne zdravý životní styl

Nové kategorie byly rovněž mezi značkami lékárenských produktů. Právě v kategorii Skokan roku zaznamenal největší úspěch přípravek Urinal. „Snažili jsme se přijít na to proč a je to sice jen spekulace, ale možná díky tomu, že jsme za poslední rok více doma a pak jsme náchylnější i k nějakému nachlazení, lidé více trpí problémy s močovými cestami, na které se právě tento přípravek používá,” říká Matějka.

Letošní výsledky programu Důvěryhodné značky potvrzují zajímavé změny v nákupním chování. Podle výsledků ankety si zákazníci své nákupy více plánují a promýšlejí a roste počet těch, kteří se zajímají o zdravý životní styl a zdravou výživu. Prodej zdravějších kategorií potravin pokud jde o objem, vzrostl oproti roku 2019 o 12 procentních bodů a lidé jsou obecně ochotnější si za tento sortiment více připlatit.

Češi nejčastěji ze zdravých potravin nakupují čerstvou zeleninu a ovoce. Supermarketům a hypermarketům již v prodejích začínají konkurovat zejména farmářské trhy a specializované prodejny zaměřené na daný segment. Výzkum zaznamenal rovněž zvýšený nákup zdravějších potravin, ale i doplňků stravy. Ten by měl z pohledu spotřebitelů pokračovat i po skončení covidové pandemie.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Vídeňští restauratéři se bouří proti rozvozu jídel, připadají si vykořisťovaní

28. dubna 2024

Na vídeňské gastroscéně to vře. Provozovatelé tradičních restaurací se bouří proti expanzi...

Luxusní šperk skoro zadarmo. Cartier omylem prodával náušnice se slevou 99 procent

28. dubna 2024  7:32

Šperky se slevou 99,9 procenta. Za tolik koupil mexický lékař náušnice v luxusním francouzském...

Průmysl stagnuje, některých surovin bude nedostatek, varuje ruská organizace

28. dubna 2024  7:18

Průmyslová výroba a investice v Rusku stagnují, zhoršuje se vývoz zboží a ziskovost většiny...

Sonny Angel: Ďábelská moc andělské panenky, která plete hlavu generaci Z

28. dubna 2024

Premium Všichni uživatelé TikToku už pravděpodobně znají panenku Sonny Angel. Asi osm centimetrů vysoká...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...