Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína dělá dodavatelům další vrásky. Přestala poskytovat údaje o poloze lodí

  9:50
Snaha Číny se izolovat od světa a její nedůvěra v zahraniční instituce ještě více zhoršuje situaci dodavatelského řetězce. Lodě v čínských vodách totiž přestaly být viditelné na sledovacích systémech a rejdařské společnosti tak nemají přesné informace o jejich poloze, což velmi komplikuje logistiku dodávek ve vytíženém předvánočním období.
Lodní a námořní doprava patří k největším znečišťovatelům ovzduší na světě. Na...

Lodní a námořní doprava patří k největším znečišťovatelům ovzduší na světě. Na vrub tankerů a nákladních lodí připadají necelá tři procenta světových emisí, přibližně jedna miliarda tun emisí oxidu uhličitého. Pomocí námořní dopravy se dnes přepravuje přibližně 90 procent veškerého nákladu a zboží. | foto: Shutterstock

Analytici tvrdí, že pokles lodní dopravy začali zaznamenávat koncem října, kdy se Čína připravovala na přijetí právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů.

Společnosti poskytující údaje o lodní dopravě jsou obvykle schopny sledovat lodě po celém světě, protože jsou vybaveny vysílačem automatického identifikačního systému neboli AIS.

Tento systém umožňuje lodím odesílat informace, jako je poloha, rychlost, kurz a název, do stanic, které jsou umístěny podél pobřeží, pomocí vysokofrekvenčního rádia. Pokud je loď mimo dosah těchto stanic, mohou být informace vyměňovány prostřednictvím satelitu.

Dodavatelská krize zesiluje. Čína nařizuje námořníkům i sedm týdnů karantény

Podle dat poskytovatele údajů o globální lodní dopravě VesselsValue se však za poslední tři týdny počet lodí, které vysílají signály z Číny, jež je v lodní dopravě klíčovou zemí, snížil téměř o 90 procent. „V současné době pozorujeme snížení počtu pozemních signálů AIS v Číně,“ uvedla Charlotte Cooková, hlavní obchodní analytička společnosti VesselsValue.

Čínské ministerstvo zahraničních věcí však webu CNN Business sdělilo, že stanice AIS podél čínského pobřeží, které jsou legálně vybudovány v souladu s mezinárodními smlouvami, nebyly vypnuty a „fungují normálně“.

Analytici se však domnívají, že našli příčinu tohoto problému – čínský zákon o ochraně osobních údajů, který vstoupil v platnost 1. listopadu. Nová legislativa totiž vyžaduje, aby společnosti, které zpracovávají data, získaly souhlas vlády předtím, než mohou nechat osobní údaje opustit čínskou půdu. Peking se totiž obává, že by tyto údaje mohly skončit v rukou zahraničních vlád, které by data mohly zneužít.

Podle Anastassise Tourose, vedoucího týmu sítě AIS ve společnosti Marine Traffic, mohou čínští poskytovatelé údajů informace z opatrnosti zadržovat, a to i přesto, že se zákon o přenosu údajů o lodích nezmiňuje.

Dodavatelské řetězce pod tlakem

S blížícími se Vánocemi by ztráta informací z pevninské Číny, kde se nachází šest z deseti nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě, mohla způsobit další problémy již tak zasaženému lodnímu průmyslu. Dodavatelské řetězce jsou letos pod tlakem, protože silně přetížené přístavy se snaží udržet krok s rychle rostoucí poptávkou po zboží a také se stále vyrovnávají s následky pandemie.

Snaha Číny udržet si absolutní kontrolu nad všemi údaji a informacemi v rámci svých hranic není překvapivá, protože prezident Si Ťin-pching pokračuje v posilování dominance vládnoucí komunistické strany. Země usiluje o ekonomickou soběstačnost, protože čelí vnějším hrozbám, jako jsou americké sankce na klíčové technologie.

Někteří vrcholní představitelé Pekingu se nedávno snažili potlačit obavy světových investorů, že se země uzavírá před světem, tím, že tvrdili, že Čína pouze upřednostňuje národní bezpečnost a o izolaci se nejedná.

Veřejnost se snažil ujišťovat například i čínský viceprezident Wang Čchi-šan, který je považován za blízkého Siova spojence, když na Fóru nové ekonomiky agentury Bloomberg v Singapuru řekl, že Čína se nebude „vyvíjet izolovaně od zbytku světa“.

Snahy Číny o udržení národní bezpečnosti za cenu neposkytování dat však mohou dodavatelský řetězec přijít velmi draho a k izolaci Číny od zbytku světa značně přispívají. Země je totiž naprosto klíčovým hráčem, co se lodní dopravy týče a hladký průběh dodávaní zboží do celého světa, o který podle vládních představitelů údajně sama usiluje, v poslední době značně komplikuje.

Kromě momentálních potíží s poskytováním dat a trackování lodí v jejích vodách totiž situaci na dodavatelském trhu nenahrává ani čínská přísná politika ohledně covidu, kdy země zavádí dlouhé karantény pro námořníky, či uzavírá své přístavy kvůli jednomu jedinému případu nákazy koronavirem.

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...