Češi využívají 12 různých věrnostních programů, více než čtvrtinu z toho představují potravinářské obchodní řetězce. Desetina z nás využívá dokonce více než 20 programů. Ženy jsou v tomto směru aktivnější než muži - 13,3 versus 9,8 využívaných věrnostních programů.
Typickou zákaznicí je žena ve věkové skupině 30 až 39 let, na mateřské dovolené či s malými dětmi. Zájem o využívání karet klesá až od
50 let věku, slabý je také u domácností s nejnižšími příjmy. Jako přidanou hodnotu vnímá věrnostní programy 82 procent Čechů, 73 procent ovlivňují i při jejich volbě nákupního místa či poskytovatele služeb.
Nejvíce jsou využívány výhody věrnostního programu u nákupů potravin to je 74 procent, z toho 42 procent při každém nákupu, drogerie
63 procent, oděvů/obuvi/ sportovního sortimentu to je 52 procent,
elektra 47 procent a také v lékárnách.
Zákaznické programy
Komplexní výzkum společnosti Incomind se věnoval i jednotlivým konkrétním zákaznickým programům. Nejznámějším věrnostním programem v Česku je Tesco Clubcard, spontánně jej jmenovalo
52 procent a podpořeně dokonce 95 procent respondentů, nejvyužívanějším Dr. Max Club. V případě klientských portálů vede
ve znalosti Lidl, v segmentu utilit ČEZ.
My Air je nejen nejznámějším mezi bankovními věrnostními programy, ale i nejdoporučovanějším programem napříč všem sledovanými segmenty. U klientských portálů nejvíce bodovaly Moravské naftové doly.
Většinu účastníků zajímají na věrnostních programech především finanční benefity, zejména možnost koupit si zboží se slevou. „Nejvíce je oceňována sleva na celý nákup, vrácení určitého procenta z každého nákupu a doprava zadarmo,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incomind.
U produktových kategorií upřednostňuje nejvíce lidí výhody podle utracených peněz, zatímco u finančních služeb a utilit podle délky členství. Hlavní bariérou využívání bývá příliš vysoká hranice pro uplatnění bodů. Třetina oslovených cítí obavu ze zneužití údajů poskytnutých při registraci.
Virtuální peněženka
Při využívání sice celkově stále převažují fyzické, zpravidla plastové karty preferuje 58 procent, ovšem roste význam aplikací, u respondentů do
30 let už jsou jasně ve vedení. Využití samostatné aplikace v mobilu již dominuje u gastro segmentu a internetových obchodů. A 45 procent Čechů také využívá mobilní aplikace sdružující věrnostní karty - nejčastěji Stocard 20 procent, MyCards 8 procent, Portmonka 8 procent,
Wallet 5 procent.
Podle zjištění například Portmonku aktivně využívá více než 200 tisíc aktivních uživatelů, kteří si do aplikace nahráli již osm milionů karet.
„V Portmonce dlouhodobě vede karta Billa, v závěsu za ní jsou klasičtí prodejci jako Tesco, dm drogerie, Penny, Dr.Max, Kaufland. Uživatelé si do aplikace ukládají digitální vstupenky na koncerty nebo digitální letenky a palubní lístky,“ doplňuje produktový manažer Maxim Kratochvíl.