Sychravé počasí? Spolehlivá kulisa pro autonehody

Podzimní a zimní čas každoročně představuje výzvu pro každého, kdo si sedne za volant. Poměrně rychlý a mnohdy nečekaný přechod od suchých vozovek k těm plným listí a později i sněhu nebo námrazy vytváří na komunikacích často chaos. Následky? Nehod přibývá.

Nehody se zvěří jako na běžícím pásu. Bohužel…

Se změnou času, která připadá na konec října, na českých silnicích významně přibývá případů srážek se zvěří. Aktuálně za to může nejen zvýšený provoz, ale také přemnožené stavy vysoké zvěře.

Denně během podzimu a zimy hlásí klienti Generali České pojišťovny zhruba 25 škod tohoto typu. Průměrná škoda se blíží hranici 45 tisíc korun a je přímo spojena s novými technologiemi, kterými jsou vozidla vybavena, tedy citlivé senzory a sofistikované světelné technologie, které mají vozidla umístěna právě v čelních partiích. Při střetu mnohdy navíc dochází k aktivaci airbagů, a je tak mnohdy nutná výměna přístrojové desky či sedadel.

Co dokáže napáchat srna nebo divočák?

BMW X6 vs. divoké prase

246 000 Kč

Hrazeno (mimo jiné) z havarijního pojištění vozu: přední nárazník, kryt prahu, zadní dveře, lakýrnické práce.

Škoda Fabia vs. zajíc

25 262 Kč

Hrazeno (mimo jiné) z havarijního pojištění vozu: kryt nárazníku, rám masky, houkačka, náhradní díly.

Škoda Octavia RS combi vs. srna

113 804 Kč

Hrazeno (mimo jiné) z havarijního pojištění vozu: mřížka chladiče, blatník, mlhovka, světlomet, vzpěra blatníku, rám masky, kondenzátor, lakování.

Tady pozor! Můžete potkat srnu i divočáka

Dvakrát do roka, na jaře a na podzim, vychází SRNA index, který ukazuje nejrizikovější místa v Česku, na nichž hrozí střet se zvěří. Za indexem stojí Generali Česká pojišťovna společně s Centrem dopravního výzkumu. Index informuje o počtu i výši škod po střetu se zvěří v jednotlivých krajích.

7 329
řidičů se od dubna do konce září 2021 na tuzemských silnicích nedobrovolně srazilo se zvěří

Počet nehod
v jednotlivých krajích ČR

* Jihočeský a Plzeňský kraj evidují srážky se zvěří odlišným způsobem, v datech se proto všechny nehody nepropisují

Středočeský kraj

počet nehod: 1 557
výše škod: 61 872 579 Kč
délka silniční sítě: 9 638 km

Karlovarský kraj

počet nehod: 93
výše škod: 2 998 410 Kč
délka silniční sítě: 2 050 km

Ústecký kraj

počet nehod: 899
výše škod: 29 009 141 Kč
délka silniční sítě: 4 216 km

Hlavní město Praha

počet nehod: 100
výše škod: 4 156 444 Kč
délka silniční sítě: 201 km

Plzeňský kraj*

počet nehod: 63
výše škod: 6 725 765 Kč
délka silniční sítě: 5 135 km

Jihočeský kraj*

počet nehod: 15
výše škod: 8 386 154 Kč
délka silniční sítě: 6 147 km

Kraj Vysočina

počet nehod: 1 029
výše škod: 46 098 421 Kč
délka silniční sítě: 5 074 km

Jihomoravský kraj

počet nehod: 133
výše škod: 7 718 135 Kč
délka silniční sítě: 4 451 km

Zlínský kraj

počet nehod: 642
výše škod: 20 612 101 Kč
délka silniční sítě: 2 142 km

Moravskoslezský kraj

počet nehod: 778 výše škod: 25 829 155 Kč délka silniční sítě: 3 462 km

Olomoucký kraj

počet nehod: 642 výše škod: 21 776 060 Kč délka silniční sítě: 3 572 km

Pardubický kraj

počet nehod: 420
výše škod: 13 893 889 Kč
délka silniční sítě: 3 598 km

Královéhradecký kraj

počet nehod: 588
výše škod: 21 561 670 Kč
délka silniční sítě: 3 759 km

Liberecký kraj

počet nehod: 448
výše škod: 13 370 905 Kč
délka silniční sítě: 2 422 km

Riziková místa ve třech nejhorších krajích

  • Středočeský kraj

    úsek o délce 95 metrů na silnici II/608 v katastru obce Zdiby

  • Kraj Vysočina

    úsek o délce 193 metrů na silnici II/112 mezi Pelhřimovem a Červenou Řečicí

  • Ústecký kraj

    úsek o délce 119 metrů na silnici I/13 v katastru obce Přestanov nedaleko Teplic

Kdo s koho?
Zima vs. pneumatiky

Konec října a novinové titulky „Servisy nestíhají, řidiči přezouvají na poslední chvíli“. Je to už taková každoroční klasika. Důvod? Zimní pneumatiky jsou od 1. listopadu do 31. března v České republice prakticky povinné.

Vyhláška hovoří tak, že řidič jimi musí mít vůz vybavený, jestliže je na silnici sníh, led nebo námraza, nebo lze předpokládat, že takové podmínky nastanou. To se během zimy může stát v podstatě kdykoliv.

Pokud za těchto podmínek dojde k nehodě a ukáže se, že řidič spoléhal na letní obutí, případně zimní pneumatiky měl, ovšem s nadměrně opotřebovaným vzorkem, může ho to stát nemalé peníze.

Věděli jste že?

  • Celoroční
    pneumatiky

    musejí mít v létě vzorek minimálně 1,6 mm, v zimě pak 4,0 mm

  • Letní
    pneumatiky

    nesmí mít hloubku dezénu nižší než 1,6 mm

  • Zimní
    pneumatiky

    už na silnici nepatří, jakmile se sjedou na hloubku dezénu nižší než 4 mm

A co na to pojišťovna?

„Hloubka dezénu, vhodný sezónní vzorek nebo velikost pneumatik v souladu s technickým průkazem auta – o tyhle věci se pojišťovna v případě nehody rozhodně zajímá. Důležitá je totiž odpověď na otázku: Do jaké míry se nesprávné či sjeté pneumatiky podílely na vzniku nebo rozsahu nehody?

Když nedobrzdíte s letním vzorkem na sněhu, pak zcela jistě hrozí krácení pojistného plnění z havarijního pojištění, respektive vymáhání části vyplacené škody po viníkovi nehody.“

Jan Marek
Jan Marek mluvčí Generali České pojišťovny

Na řešení pomačkaných plechů rychleji –díky novým technologiím

První sníh zejména ve městech působí na silnicích často „kovbojku“. Pojišťovny hlásí skokový nárůst škod z dopravních nehod - obvykle se to dá označit lidovým pojmem „pomačkané plechy“, ale nechybí ani uražená zrcátka nebo odřené karoserie. Většinou za tím stojí nedobrzdění, vjetí do protisměru nebo nezvládnutí vozidla na zasněženém nebo zledovatělém povrchu.

Když se něco takového stane, lze to vyřešit rychleji než kdy dřív.
Pracovníkům pojišťoven dnes totiž pomáhají nové digitální nástroje a umělá inteligence.

Videoprohlídky

K prohlídce škody stačí vlastní telefon, takže nemusíte čekat, až dorazí likvidátor za vámi. Videoprohlídky, při nichž si pojišťovna škody na autě prohlédne na dálku, lze využít pro vybraný typ škod, zejména těch menšího rozsahu. Člověku to celé zabere zhruba 15 minut a může volat nejen z českých luhů a hájů, ale klidně takto nehodu zdokumentovat i ze zahraničí.

Chatbot Leo

Seznamte se, tohle je Leo. Inteligentní chatbot, který vám poradí, co dělat. Pomůže s přikládáním relevantních dokladů ke škodě způsobem, který eliminuje, že na něco zapomenete. Škoda se tím pádem vyřeší hladším způsobem, a hlavně rychleji. Měsíčně s ním pojistnou událost řeší na 2 600 lidí.

Chatbot Leo likviduje škody

Chatbot již asistoval u hlášení více než 26 tisíc škod = 2 628 škod měsíčně.

Nejčastěji pomáhá s hlášením škodní události z:

  • majetkového pojištění
  • autopojištění
  • pojištění odpovědnosti za škodu
  • pojištění domácích mazlíčků
  • zemědělského pojištění
  • životní pojištění

Už jedou! Sledujte příjezd asistenčního auta v reálném čase

Digitalizace dorazila také do asistenčních služeb, které bývají v různém rozsahu součástí jak povinného ručení, tak havarijního pojištění. Takže když… se stane nehoda, vybije se baterka, dojde palivo, klíče si zabouchnete v autě nebo prorazíte pneumatiky, můžete jednoduše „postaru“ zavolat asistenční službu pojišťovny, nebo využijte digitalizace a službu objednejte jinak…

Víte, kde najdete číslo na asistenční službu?

Na zelené kartě, kterou byste během používání auta měli mít vždy u sebe. A pozor – zelená karta dnes už není zelená, ale pojišťovny ji v rámci zjednodušení tisknou na bílý papír. Je to tak zcela v pořádku.

„Digitální asistence u Generali České pojišťovny umožňuje objednat si pomoc asistenční služby prostřednictvím digitálního rozhraní a bez nutnosti hovoru s operátorem. V tomto rozhraní si řidič službu nejen objedná, ale díky ní uvidí i přesnou polohu asistenčního vozu.

V reálném čase na mapě je tak možné sledovat, jak se k místu nehody či poruchy blíží. Podstatné je, že pro využití digitální autoasistence není nutné instalovat žádnou speciální aplikaci, postačí mobilní telefon s přístupem na internet.“

Jan Marek
Jan Marek mluvčí Generali České pojišťovny

Zimní nešvary řidičů a jejich následky

  • Sníh a zmrazky na kapotě
  • Námraza na oknech
  • Chytré senzory
  • Zamrzlé pohonné hmoty

Sníh a zmrazky na kapotě

Když nasněží, musí sníh z auta dolů. To platí nejen o sklech, ale také o karoserii. Jízda se sněhovou čepicí je nebezpečná pro samotnou posádku auta i pro auta jedoucí vzadu. Navíc, když řidiče se zasněženým autem zastaví policejní hlídka, vyslouží si pokutu až 2 tisíce korun! Nejčastěji hlásí klienti pojišťovnám rozbitá čelní skla nebo kapoty od zmrazků z návěsů nákladních aut nebo dodávek.

Pohled pojišťovny: Poškozené auto nebo jeho skla ledem či sněhem od vpředu jedoucího vozidla jde nejsnáze řešit z připojištění čelních skel nebo havarijního pojištění. Případně z povinného ručení viníka, kde je ale potřeba dodat dostatek důkazů. Pouhé oznámení s podezřením na viníka nestačí.

Námraza na oknech

Námraza na oknech představuje doslova smrtelné riziko. Zvlášť v případě, kdy si řidič oškrábe pouze vybrané části okna. Důležité je mít kompletní výhled, proto by mělo být od mrazu očištěné nejen celé čelní, ale všechna skla. Zapomínat by se nemělo ani na čelní světlomety, kde námraza může zhoršit jejich účinnost či viditelnost blinkrů.

Pohled pojišťovny: Jsou známy i smrtelné nehody s chodci, které řidič přes nedostatečně oškrábané čelní sklo srazil. V takových případech je řidičova vina obvykle nezpochybnitelná, a tím i jeho podíl na úhradě škody.

Chytré senzory

Radary hlídající odstup od jedoucího auta, parkovací senzory, kamery snímající okolí automobilu. To vše potřebuje v zimě péči. Minimálně tu základní – před vyjetím tyto součásti výbavy očistit opatrně od sněhu, námrazy nebo nečistot. Spoléhat na senzor, který kvůli sněhové pokrývce nefunguje, je obrovské riziko.

Pohled pojišťovny: Pokud by škoda na voze řidiče nebo jiného účastníka provozu vznikla kvůli selhání elektronických pomocníků, stále platí, že při ovládání vozidla musí řidič spoléhat pouze na sebe. Kdyby došlo k nárazu do překážky například při couvání a senzory nefungovaly, nelze se odvolávat stylem, „Já za to nemůžu, to senzory!“. Je to podobné, jako by se řidič odvolával, že v navigaci neviděl kruhový objezd, a proto ho projel rovně…

Zamrzlé pohonné hmoty

Nekvalitní nafta a velký mráz mohou být příčinou toho, že palivo v nádrži ztuhne a vůz odmítá startovat. Pak je nejsnazší počkat, až teplota stoupne a palivo povolí. Ale co když potřebujete odjet hned? Nebo podnikáte a potřebujete odvézt zákazníkovi zboží? Aby k takové situaci nedošlo, je potřeba tankovat u kvalitních a prověřených čerpacích stanic.

Pohled pojišťovny: Bezprostřední pomoc se zprovozněním auta v takovém případě zajistí asistenční služba. Je ale potřeba vědět, zda na tento typ pomoci má motorista u svých asistenčních služeb nárok. Motoristé pojištění u Generali České pojišťovny mají takový zásah v nových asistenčních službách dostupný pro všechna pojištěná vozidla.

Co víte o pojištění auta a řešení škody?

Stačí chvíle nepozornosti, špatná viditelnost, mokrá vozovka, přebíhající srnka, neukázněný řidič druhého vozu, nedobrzdění, nevhodné pneumatiky… Při jakékoliv, i té nejmenší cestě, kdy jen přejíždíte do práce nebo obchodu, se může stát cokoliv. Stejně tak si vaše auto a jeho kabely můžou vyhlédnout kuny a kapotu zase padající větev stromu. Víte, jak vyřešit odřené plechy nebo větší škodu na autě?

Otestujte své znalosti v KVÍZU

Zobrazit kvíz