Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opožděné elektrokamiony. Česko nestíhá budovat síť dobíjecích stanic

  18:00
Česko má problém s budováním sítě nabíjecích stanic pro elektrické kamiony. Se zprovozněním nabíječek počítá evropský zelený plán Fit for 55 do roku 2025. V současnosti jsou v Česku ale jen čtyři stanice, které mají dostatečný výkon pro to, aby mohly rychle dobíjet nákladní vozidla vážící několik desítek tun.

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi | foto: Tesla

Během čtyř let by přitom měly stát takové dobíječky na každých šedesáti kilometrech páteřních dálnic D1, D5, D8 či budované D11.

Navíc zatím není co nabíjet. Technologie kamionů napájených akumulátory
se sice už z rýsovacích prken přesunula k technologickým  demonstrátorům, ale k pravidelnému komerčnímu provozu mají stále daleko.

„U nás třeba společnost CS Cargo testuje šestnácti- nebo osmnáctitunový
mercedes pro lokální distribuci s dojezdem 200 až 250 kilometrů,“ uvedl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Nejde tedy o plnorozměrové vozidlo, a navíc má omezený dojezd. Kromě toho je zásadním limitem cena současných elektrických kamionů, která
je oproti naftové alternativě nekonkurenceschopná.

S cenami kolem 300 tisíc eur (7,6 milionu korun) se pohybují na násobcích klasických naftových vozidel. To spolu s absencí dostatečně husté sítě dobíjecích stanic rozhodně nevytváří prostředí, ve kterém by si dopravci
elektrické kamiony pořizovali dobrovolně.

Kdo to postaví

Ani model, kdy stát nejprve vybuduje síť nabíjecích bodů a poté je začnou
dopravci využívat, není ekonomicky udržitelný. „Zatímco u dobíjecích
stanic pro osobní vozidla dochází k jejich připojení do distribuční
elektrické sítě zpravidla na hladině nízkého napětí, v případě dobíjecích
stanic pro nákladní vozidla se téměř výhradně bude jednat o připojení
na hladině vysokého napětí. A to z důvodu vysokého výkonu – většinou 350 kW na jednu dobíjecí stanici,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

To pro provozovatele znamená vysoké náklady i v případě, že
se dobíječka využívá minimálně. Proto je podle ministerstva dopravy
navrhovaný termín 2025 příliš brzký. Do tohoto data musí podle návrhu
evropského balíčku Česko obestavět nabíječkami výše zmíněné dálniční
tahy, které jsou v páteřní síti transevropských komunikací. Zbytek
dálnic zařazených do doplňkové sítě, jako jsou například jihočeská D3 nebo mladoboleslavská D10, by měl přibýt do roku 2030.

Zároveň by se měla zvýšit kapacita dobíječek z 1 400 na 3 500 kilowattů.
Podle odhadů ministerstva dopravy náklady na výstavbu sítě přijdou
na 1 až 1,5 miliardy korun.

To by však nebyl největší problém. K lokalitám u dálnic by bylo nutné přistavět dostatečně kapacitní vedení a právě liniové stavby nepatří v Česku k těm, které by se dařilo vyprojektovat a postavit v horizontu
několika málo roků.

Kam zmizel vodík

Zatímco nyní je bezemisní kamionová doprava spojená především s bateriemi, ještě před pár lety se u těžkých nákladních aut vsázelo daleko
spíše na vodíkové palivové články. Tato technologie je však ještě vzdálenější masovému nasazení než čistá elektromobilita.

Evropská komise s ní přesto v plánech počítá, byť nemusí být tak hustá
jako síť elektrodobíječek. Vodíkové plnicí stanice mají stát na každých
150 kilometrech evropských dálnic, uvedl při nedávném představování
revize sítě transevropských dálnic místopředseda Evropské
komise Franz Timmermans. „Situace je taková, že se nám elektřina
bude vyvíjet i tam, kde bychom ji ještě před pár lety nečekali,“
uvedl zmocněnec ministerstva dopravy pro čistou mobilitu Jan
Bezděkovský.

Požadavky na dobíjecí soustavu na vodík jsou ve srovnání s elektřinou stanovené k pozdějšímu datu, konkrétně k roku 2030. Kromě ceny, která je u vodíkové technologie ještě vyšší než u bateriových elektromobilů, je hlavní překážkou získávání takzvaného zeleného vodíku. Ten vzniká při emisně neutrální výrobě například formou elektrolýzy z přebytků energie vzniklé z obnovitelných zdrojů ve dnech, kdy hodně fouká, nebo intenzivně svítí slunce.

Podle Hromíře je tak u vodíkové technologie ještě větší potíž s distribucí
paliva než u bateriových elektromobilů. „Jsou tam problémy s tlakem,
s úniky vodíku a neefektivitou jeho výroby,“ uvedl tajemník Česmadu
sdružujícího tuzemské kamionové i autobusové dopravce.

Energie se při využití vodíkové technologie ztrácí hned dvakrát.
Při výrobě vodíku a následně při jeho přeměně zpět na elektrickou
energii. Pokud se ale uvažuje o vodíku jako o formě uložení energie
z větrných elektráren v době, kdy vyrobí více, než je možné poslat do
přenosové soustavy, pak jako bezemisní palivo smysl dává.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Portál iDNES.cz čte od nepaměti. Petr je dalším výhercem týdenní Megahry

23. dubna 2024  8:28

Jarní Megahra o peněžní prémie na portálu iDNES.cz pokračuje a po pondělím losování má již pátého...

Buď vysaďte nové stromy, nebo zaplaťte až půl miliardy, dozví se developeři

23. dubna 2024

Premium Pokud nebude možné vysadit nové stromy ve městě do kilometru od pokácených, zaplatí developeři...

OBRAZEM: Tahle stavba odsýpá. D4 do Písku dokončuje až přes tisíc dělníků

23. dubna 2024

Tisícovka dělníků na stavbě v jeden moment. Během náročnějších prací jich ale na rozestavěných více...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...