Zákazníci, jímž po ukončení činnosti jejich dodavatele energie zajišťuje dočasně dodávku elektřiny nebo plynu tzv. dodavatel poslední instance, mají na uzavření smlouvy s dodavatelem novým ze zákona šest měsíců. Následně dostanou za toto regulované období konečné vyúčtování. Kdo však včas nezareaguje, nebude situaci řešit a neuzavře mezitím smlouvu s novým dodavatelem, stane se tzv. černým odběratelem energie. Kromě jiných sankcí mu tak hrozí i odpojení od dodávky elektřiny nebo plynu.
Přechodem na standardní ceník navíc odběratelé získají výhodnější ceny, než mají v režimu DPI. Přesto jsou někteří z nich pasivní a situaci zatím nijak neřeší.
Například Pražská plynárenská eviduje přibližně 550 případů, kdy odběratelé v režimu DPI neplatí stanovené měsíční zálohy a zároveň nijak nereagují na zaslané výzvy. Společnost tak na adresy vysílá své zaměstnance, kteří zákazníky osobně informují o nastalé situaci, nebo nechávají upozornění ve schránkách nebo pod dveřmi bytu.
„Snažíme se udělat maximum pro navázání kontaktu. Využíváme všechny dostupné komunikační kanály od dopisů, přes maily, sms a navolávání. Nyní využíváme i zaměstnance, kteří navštíví odběrné místo a snaží se odběratele kontaktovat osobně nebo, v případě jeho nepřítomnosti, alespoň vhodí informativní leták do poštovní schránky, příp. jej vloží pod dveře bytu“, říká předseda představenstva společnosti Martin Pacovský.
Podobná situace je i u dalších energetických společností, například innogy se k 20. lednu nedařilo kontaktovat 1200 klientů. Od společnosti ČEZ, která je největším dodavatelem poslední instance u elektřiny, odešlo z režimu DPI 95 procent klientů z více než 383 000 odběratelů.