Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Finance na tři roky. Silničáři chtějí jistotu

  8:00
Místo pravidelného žebrání o peníze na každý kilometr nové dálnice nebo na záplatování rozbitých silnic má být pevně stanovený tříletý finanční plán. To je hlavní změna, která čeká Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při jeho transformaci ze státní příspěvkové organizace na státní podnik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Léta připravovaná změna má dopravní plánování aspoň zčásti zbavit vrtochů aktuální politické reprezentace. Ještě během jara ministerstvo dopravy hodlá připravit podobu zákona, podle něhož se transformace uskuteční. A největší boj se vede o peníze.

ŘSD dnes finance dostává prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Nový státní podnik by ale na část peněz měl mít nárok přímo bez prostředníka, o jehož rozpočtu každoročně rozhoduje Poslanecká sněmovna. V rámci poslanecké kreativity se totiž stává, že peníze na výstavbu získají spíše projekty z krajů s aktivnějšími politiky než ty, které přinesou více užitku.

„Stávající způsob financování ŘSD není zcela optimální, jelikož znemožňuje dlouhodobé plánování správy dálnic a silnic první třídy s ohledem na skutečnost, že příjmy této státní příspěvkové organizace nejsou stálé a předvídatelné,“ uvádí ministerstvo dopravy v materiálu k návrhu změny zákona s tím, že nový státní podnik by měl vzniknout v roce 2024.

Přetahovaná o penízePeníze by měly silničářům plynout dvěma cestami. První z nich budou zmiňované tříleté smlouvy s fondem dopravy a druhou pravidelný poplatek vypočítaný na základě délky silniční a dálniční sítě, kterou budou silničáři spravovat.

„Podrobný způsob výpočtu výše poskytovaných finančních prostředků bude stanoven ve vyhlášce. Zohledňovat bude rozsah spravovaných pozemních komunikací a jejich parametry včetně součástí a příslušenství (například kategorii, šířku, počet mostů, tunelů a jiných složitějších objektů, vybavení inteligentními dopravními systémy),“ upřesňuje resort.

Nyní se ministerstvo vypořádává s připomínkami ostatních ministerstev, přičemž přetahování se o financování nového ŘSD se podle informací MF DNES nevyhýbá ani jednotlivým organizacím v resortu.

Jde například o to, zda budou součástí přímých plateb i výnosy z kamionového mýta a z poplatků za elektronické známky, které za použití dálnic platí osobní auta. Nebo zda tyto poplatky generované silniční sítí půjdou do společné kasy fondu dopravní infrastruktury. Z ní se totiž nefinancují pouze silnice, ale i železnice, vodní cesty nebo cyklostezky.

Jeden rok za dvě miliardy

O přeměně ŘSD se hovoří přinejmenším od roku 2010 a nikoli bezdůvodně. Podle ministerstva se totiž státní podnik českému daňovému poplatníkovi vyplatí. Samotná transformace jednorázově vyjde asi na 50 milionů korun, nicméně úspory ministerstvo spočítalo na 85 milionů.

Současná státní příspěvková organizace má totiž problém s obsazením řady profesí od projektantů přes stavební dozor po odborníky na telematiku nebo právníky. Potenciální zaměstnance odrazují tabulkové platy, které se u státního ŘSD pohybují i o desítky tisíc korun níže, než jaká je obvyklá odměna za práci v soukromém sektoru. Chybějící profese si tak musí Ředitelství silnic a dálnic najímat externě, což je podle důvodové studie dražší a méně efektivní.

Největší úspory, byť jsou zároveň nejdiskutabilnější, plynou z plánované vyšší efektivity dobře placených úředníků na ŘSD a s tím souvisejícím urychlením výstavby. Jeden rok, o který se tuzemská výstavba dálniční a silniční sítě v Česku uspíší, ušetří podle hodnocení dopadu regulace státu 2,24 miliardy korun. To je mimo jiné důsledek zrychleného čerpání dotací z Evropské unie.

O transformaci ŘSD se hovoří řadu let, termín se ale stále posouvá. Zároveň s tím se mění i právní podoba, jakou by společnost měla mít. Antonín Prachař, první z ministrů dosazených vládním hnutím ANO, prosazoval přeměnu po vzoru rakouského správce silnic Asfinag. Už před ním se mluvilo o možné přeměně silničářů na akciovou společnost, jako jsou České dráhy. Nyní je favoritem přeměna na státní podnik, kterým je v resortu ministerstva dopravy například Řízení letového provozu.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...