Ta aktuálně nejvíce trápí firmy, které v soutěžích uspěly. S cenami roku 2021 jim totiž může vycházet levněji zaplatit penále a ze zakázky vycouvat.
„Zatím ale věří, že se se státem dokážeme domluvit a že jim rozdíl stát nebo ostatní investoři doplatí,“ uvedl jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.
Jak proplatit rozdíl mezi cenami
Celkem jedenáct variant řešení, jak firmám legálně dosypat peníze, nyní představilo ministerstvo pro místní rozvoj. Jednou z možností, kterou se úřad zabýval, by bylo vytvoření fondu, který by napříč různými resorty financoval rozdíl mezi vysoutěženou cenou a cenami, které odpovídají zdražování stavebních materiálů nebo paliv.
Má to ale dva háčky, které úřad připouští. „Ministerstvo nedisponuje prostředky k vypsání dotačního titulu tohoto typu a musely by být nalezeny ve státním rozpočtu. Navíc zde hrozí riziko nedovolené veřejné podpory,“ řekl MF DNES náměstek ministra Ondřej Profant.
Úřad už proto začal předběžně vyšlapávat v Bruselu jinou cestu, kterou je prodloužení lhůty, dokdy je možné na konkrétní stavby čerpat evropské dotace. K nápadu se podle Profanta připojily i jiné evropské státy, které patří mezi velké příjemce evropských peněz, státy visegrádské skupiny, Rumunsko, nebo pobaltské státy.
Kvůli zdražování se zastavují důležité stavby. Firmy raději zaplatí penále |
Spočívá zejména v rozfázování projektů, kdy by bylo možné připravované části financovat i z dotací určených na pozdější období. U již rozeběhnutých staveb a jiných veřejných zakázek požaduje dvanáct zemí benevolentnější pravidla pro dokončení projektů, aby nemusely dotace vracet v případě, že se v termínu projekty nedokončí.
V současné chvíli je inflace v Česku jedna z nejvyšších v EU. Podle odhadu české národní banky letos dosáhne 13 procent. I v jiných zemích přitom stát přichystal úlevy pro soukromé firmy pracující na veřejných zakázkách. V Německu například podle Svobody stát vybral osm komodit, mezi které patří ocel, beton, asfaltové směsi, stavební dřevo nebo některé výrobky z plastů, u kterých jsou nevyšší meziroční nárůsty ceny. U nich kompenzuje nárůst.
Česko naopak zvažuje možnost zvýšit limit cenového navýšení, které může investor během výstavby proplácet. Nyní český zákon o veřejných zakázkách umožňuje celkový nárůst o 30 procent, ve hře by ale mohlo být až poloviční navýšení.
Je Putin vyšší moc?
Dolití požadovaných peněz ale také není bez rizika. „Co druhý třetí týden dostáváme dopis, ať uzavřeme smluvní dodatek o navýšení ceny nebo o prodloužení délky výstavby, protože se zdražují materiály,“ uvedla primátorka Třince Věra Palkovská. Podle ní dnes není výjimkou, když dodavatelé garantují cenu jeden nebo dva dny.
Drahota stopla první stavby. Bagry nevyjedou na obchvat Jihlavy a opravy mostů |
Řada jejích kolegů starostů proto odmítá podepisovat takzvané změnové listy, protože si není jistá, zda jde o skutečný důsledek pocovidové situace a války na Ukrajině, nebo zda dodavatelé jen nevycítili šanci si navýšit marže. Ve druhém případě přitom zástupcům samosprávy hrozí, že se ocitnou před soudem.
Před soudem ale na druhou stranu mohou skončit i opačné případy, kdy od zakázky odstoupí kvůli drahotě samotné firmy. Ty totiž ukončit zakázku mohou jen v případě takzvané vyšší moci. Tu v případě válečného stavu představuje situace, kdy zjednodušeně řečeno spadne na výrobní závod bomba. Je ale otázka, zda je podle českého práva možné tuto událost vztáhnout i na bomby padající na ocelárny na Ukrajině, od kterých odebírají ocelové výrobky i české stavební firmy.
Podobná je situace například i u asfaltových mostních izolací. Ty je kromě Ukrajiny možné nakoupit v Itálii. Italské výrobky jsou ale ve srovnání dražší zhruba o 40 procent.