Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejmodernější elektrická BMW přijedou z Maďarska. Továrna bude bez emisí

  12:00
Automobilky jsou nuceny snižovat emise CO2 svých vozů a zdá se, že do budoucna budou minimálně v EU jedinou cestou elektromobily. Zároveň však firmy intenzivně řeší i emise CO2 z produkce vozů. BMW teď začalo s výstavbou nové továrny v maďarském Debrecínu, která se má stát první fabrikou na automobily, která nebude produkovat emise CO2.
BMW zahájilo v maďarském Debrecínu výstavbu své nejnovější továrny na výrobu...

BMW zahájilo v maďarském Debrecínu výstavbu své nejnovější továrny na výrobu elektromobilů. | foto: BMW Group

Díky aktivitám české automobilky Škoda jsme se již mohli seznámit s pojmem CO2 neutrální továrna. Ze závodů Škoda Auto je v tomto ohledu první vlaštovkou továrna ve Vrchlabí, která CO2 neutrálně vyrábí od konce roku 2020. Uhlíkově neutrální společností se chce celá Škoda stát nejpozději do roku 2050.

CO2 neutralita ovšem neznamená, že nevznikají žádné emise CO2. Znamená to, že buď nevznikají, nebo jsou případně kompenzovány. Ostatně, tak to funguje v případě již zmíněné továrny ve Vrchlabí: Škoda v ní snížila spotřebu energií, zapojila obnovitelné zdroje, ale zároveň nakupuje takzvané „zelené certifikáty“, které kompenzují emise (třeba výsadbou stromů či jinými způsoby, které mají CO2 ze životního prostředí odčerpávat), jež se z výroby eliminovat nepodařilo.

Automobilka BMW teď v případě své nové továrny v Maďarsku ukazuje, jaké jsou další možné kroky. Továrna v Debrecínu, jejíž základní kámen položili představitelé BMW v čele s členem představenstva pro výrobu Milanem Nedeljkovićem, má být totiž takzvaně CO2-free. „Výroba nebude vytvářet emise CO2 a nebude tedy potřeba je kompenzovat,“ řekl Nedeljković na virtuálním setkání s novináři krátce po zahájení výstavby továrny.

Fabrika je samozřejmě určena pro výrobu elektromobilů. Od roku 2025, kdy má být dokončena, se tu bude vyrábět vůz takzvané Neue Klasse, tedy zbrusu nové elektrické BMW postavené na nové platformě, jež bude mimo jiné používat i nové či výrazně pozměněné výrobní postupy tak, aby byla celá výroba optimalizována právě z hlediska specifik elektromobilů a z hlediska efektivity finanční i ekologické.

Možná i geotermální energie

V Debrecínu přitom BMW staví „kompletní“ továrnu, která tedy bude mít vlastní lisovnu, svařovnu i lakovnu, auta tedy budou vznikat skutečně přímo na místě. S tím se pak pojí různé způsoby využívání obnovitelné energie, které bude muset BMW pro dosažení kýžené nulové bilance CO2 zapojit. Továrna má primárně využívat elektřinu z obnovitelných zdrojů: z velké části by měla spotřebu pokrýt vlastní solární elektrárna a bateriová úložiště vytvořená z vysloužilých baterií z elektromobilů BMW.

S ukládáním energie do nich má BMW zkušenosti již třeba z továrny v Lipsku, kterou částečně zásobují čtyři větrné turbiny. Tamní úložiště mají kapacitu v desítkách MW a jsou schopna vyhlazovat špičky ve spotřebě továrny a ukládat přebytky z výroby z „větrníků“. Podobně by bateriová úložiště v Debrecínu měla ukládat energii ze solárních panelů.

Továrna však bude i dále odebírat energii ze sítě. Jaká část to bude, o tom rozhodne BMW až v průběhu finalizace projektu, každopádně pro účely využití v továrně má BMW na trhu nakupovat výhradně zelenou energii, tedy tu z obnovitelných zdrojů, u které opět není třeba nijak emise CO2 kompenzovat.

BMW ovšem v Debrecínu zvažuje i další možný způsob získávání energie, případně tepla. V Debrecínu by totiž mohlo připadat v úvahu využití geotermální energie. „V našich továrnách vždy zkoumáme místní možnosti využití obnovitelných zdrojů, které mohou být samozřejmě vždy jiné. V Lipsku pracujeme s vodíkem, v Dingolfingu s energií z vodní elektrárny,“ říká Milan Nedeljković.

Geotermální energii, nejspíš přímo samotné teplo, by mohla automobilka využívat třeba v lakovně, kde je potřeba ve speciálních „pecích“ usušit čerstvě nalakovanou karoserii. K tomu se obvykle využívají plynové hořáky, které však v případě nové továrny BMW právě kvůli závazku nulové produkce emisí CO2 nepřipadají v úvahu. Teplo z nitra země by v kombinaci s novými způsoby rekuperace energie mohlo být vhodnou náhradou. Mohlo by sloužit i k dalšímu vytápění továrny. Využití geotermální energie zatím ovšem není jisté. „Vždy si ponecháváme určitý prostor pro flexibilitu a hledáme lokální zdroje, které mohou naši energetickou bilanci podpořit,“ prohlásil Nedeljković.

Podle něj je přitom důležité právě o takových možných alternativách uvažovat již od začátku. „Například přestavba lakoven na provoz bez využití plynu v našich stávajících továrnách není krátkodobý projekt,“ vysvětluje Nedeljković. Podle něj totiž nejde jen o výměnu samotného zdroje tepla v lakovně, je potřeba řešit kompletní energetický management celé továrny. BMW má tuto proměnu v plánu. Jako první využije poznatky získané v Debrecínu „domácí“ továrna BMW v Mnichově, která před nedávnem oslavila 100 let své existence. I tady se tedy v budoucnu budou vyrábět elektromobily Neue Klasse vyžadující zcela nové výrobní postupy.

Pomůže digitalizace

BMW chce tedy zavádět z hlediska životního prostředí šetrná řešení ve všech svých továrnách, bude to však nějakou dobu trvat. A i když nakonec tyto technologie zavede, neznamená to, že zcela bez emisí bude celý řetězec výroby aut. To je ideální stav, ke kterému se bude kterákoli automobilka dostávat asi hodně dlouho.

Emise CO2 totiž při výrobě auta nevznikají jen v samotné automobilce. Vznikají i u dodavatelů a samozřejmě také při přepravě komponent nebo hotových vozů. „Naším cílem je do roku 2030 snížit emise CO2 vyprodukované při výrobě jednoho auta o 80 %. Emise aut během jejich používání by v průměru měly do té doby klesnout o 50 %. A o 20 % chceme snížit emise v celém dodavatelském řetězci,“ říká Nedeljković. Podle něj je emisní stopa jedním z kritérii, která BMW zvažuje v případě výběru dodavatele. Ke snižování emisí může částečně pomoci také lokalizace výroby.

Ostatně Nedeljković naznačil, že to je svým způsobem úkol továrny v Debrecínu. „Nová kapacita v Evropě vychází z poptávky na trhu. Továrna v Debrecínu nám pomůže uspokojit poptávku na evropském trhu a zároveň pomůže vyvážit využití světových kapacit,“ prohlásil Nedeljković. Co tím konkrétně myslel, již neupřesnil, nicméně to může znamenat i to, že v budoucnu nebude muset BMW dovážet do Evropy tolik modelů ze svých zaoceánských továren. Z USA do Evropy automobilka tradičně vozí velká SUV X5, X6 a teď i X7, z Číny k nám putuje elektrické BMW iX3. Lokalizace výroby má také přinést snížení rizik v dodavatelském řetězci. Nedeljković na druhou stranu také řekl, že se BMW s nedávnými i aktuálními výzvami v dodavatelských řetězcích dovedlo vypořádat dobře.

S efektivitou nové továrny jak z hlediska využití energie, tak pracovní síly a obecně financí má ve velkém pomoci digitalizace. Továrna má využívat zbrusu novou IT infrastrukturu s cloudovými řešeními, která má být schopna transparentně propojovat různá zařízení i různé aplikace. Významnou roli v této úloze mají hrát i privátní 5G sítě, které si již BMW vyzkoušelo v pilotním provozu a které tedy v Debrecínu nasadí.

I přes masivní digitalizaci a automatizace však bude továrna stále potřebovat mnoho lidské pracovní síly. Při spuštění provozu v roce 2025 by mělo v Debrecínu pracovat asi 1 000 lidí, továrna pak má v plném tempu vyrábět až 150 000 aut ročně. Do nového výrobního závodu automobilka investuje celkem jednu miliardu eur, tedy téměř 25 miliard korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...