Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České outdoorové značky ušly dlouhou cestu. Jsou hrdé, že vyrábějí doma

Za českými outdoorovými značkami stojí většinou party nadšenců, kteří před lety začali vyrábět první oblečení „na koleně“. Vedl je k tomu nedostatek vybavení na trhu splňující vysoké nároky na kvalitu. Nyní tyto značky oblékají nejen českého zákazníka, ale mnohé se prosadily i v zahraničí. Své výrobní dílny s mnohamilionovými obraty tam však nikdy nepřesunuly. České outdoorové vybavení tak dodnes vzniká v malých městech.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hannah

Mnoho Čechů má rádo funkční a technické výrobky určené primárně pro outdoorové aktivity a velmi často je používají i na běžné nošení nebo na všední aktivity. Tedy jinak, než k čemu byly primárně stvořeny. To potvrzují všichni oslovení výrobci.

„Po revoluci lidé nosili šusťákovky, které si šili sami doma. A najednou se objevilo oblečení od Mammuta či The North Face, které bylo sice kvalitní, ale také mimořádně drahé a já naprosto rozumím tomu, že v nich lidi chodili všude,“ vzpomíná majitel společnosti Tilak Roman Kamler a dodává, že doba, kdy se ve městech chodilo v křiklavých bundách s kevlarovými výztužemi na ramenou, je pryč. Dnes už lze koupit outdoorovou bundu slušné kvality, ale nenápadného designu a nosit ji ve městě.

Česká výroba i vlastní designéři

Za třicet let český outdoor ušel velký kus cesty. Z hrstky domácích dílen a maloobjemových zakázkových výroben se většina značek posunula a stala se velkými a silnými hráči s nadnárodním přesahem. „Bez problémů tak svými produkty umí oslovit široké spektrum zákazníků napříč uživatelskými skupinami, národnostmi a dokonce i světadíly,“ popisuje Vít Hruška, content marketing manager 4Camping.cz.

Po požáru povstala firma z popela, zničené zásoby pořídila znovu

Světová konkurence v outdoorové branži je však obrovská a držet krok s novými technologiemi, materiály i množstvím dovážených produktů ze zahraničí však není nic jednoduchého. „Kromě kvality a neustálého sledování nových trendů i technologických postupů, které zavádíme do výroby, se snažíme levným produktům, například z Číny, konkurovat nadstandardním servisem,“ doplňuje Jiří Doubrava, jednatel a CEO Direct Alpine.

Čeští výrobci tak podle svých slov od počátku existence kladou velký důraz na vlastní vývoj a spoléhají se na vlastní týmy. „Máme vlastní skupiny designérů, vývojářů a specialistů, kteří mají přehled o trendech ve světě. A díky tomu se nám daří rozvíjet i export,“ zmiňuje brand manager značky Hannah Jan Štika.

Daří se i v cizině

České outdoorové značky mají proti velkým zavedeným značkám výhodu v tom, že jsou pružnější ve finálních rozhodnutích, a tak se jim daří být konkurenceschopnými. To, že se umějí prosadit na zahraničním trhu dokazuje například výrobce oblečení Tilak, který se svou fashion kolekcí Poutnik prorazil dokonce v Japonsku.

Český outdoor

Stejný úspěch zaznamenává také společnost Sir Joseph, kterou v roce 1974 neoficiálně založil horolezec Josef Rakoncaj. Firma se tak dá považovat za průkopníka horolezeckého a outdoorového vybavení, jejichž výrobky se prodávají po celé Evropě. „Kromě Slovenska, Německa, Belgie a Francie je velmi zajímavý i norský trh. I přesto, že tam nejsme považováni za velkou konkurenci, naše značka i tam našla své příznivce,“ doplňuje majitel firmy Lukáš Rakoncaj.

Naopak outdoorová společnost High Point se věnuje především tuzemskému trhu a do zahraničí dodávají jen menší série do outdoorových speciálek. „Soustředíme se hlavně na tuzemský trh, který zvládneme uspokojit. Výroba má svou kapacitu, abychom ji mohli mít stále pod kontrolou a nemuseli vyrábět v zahraničí. Tím, že se zlepšujeme technologicky, nám pomáhá držet situaci plně ve svých rukou, v Čechách,“ míní obchodní a marketingový ředitel společnosti Matěj Molcar.

Výroba se odráží v ceně

Pořídit si opravdu kvalitní funkční oblečení není vůbec levné a cena pro českého zákazníka hraje velkou roli nejen v segmentu outdooru. Za outdoorové oblečení je však našinec ochoten zaplatit i desítky tisíc. Pokud už zákazník ví, co potřebuje, soustředí se více na kvalitu než na cenu. „Stále častěji se tak řeší původ výrobku a jeho složení. Za kvalitu, funkčnost a technologické novinky jsou lidé ochotni si připlatit,“ potvrzuje Doubrava z Direct Alpine.

Vyšší cena však jde ruku v ruce s precizní výrobou, která se odehrává převážně v Česku, jen materiály se dovážejí ze zahraničí. „Naše oblečení vzniká v Česku a přidanou hodnotou je pak vlastní oddělení vývoje, designu a disponujeme také vlastní modelárnou. Finální kolekci, která jde do prodeje zákazníkovi, pro nás vyrábí partneři napříč Evropou a Asií,“ potvrzuje Jan Štika z Hannahu.

Silná textilní výroba z minulosti tak mnohým výrobcům pomohla v začátcích a oni tak mohli zaměstnat šikovné šičky a řemeslníky. „Dnes se bohužel tento trend změnil, a přestože je o šičky a kvalifikovaný personál v českých firmách velký zájem, nejsou lidé, kteří by tu práci mohli dělat,“ konstatuje Hruška z 4Camping.cz

Personální situaci přibližuje také Lukáš Rakoncaj, který při výrobě sází hlavně na ruční výrobu, ovšem některé vybavení je již nyní nucen nechat šít v Asii. „Šijeme v primárně v Čechách, ale vzhledem k tomu že nejsou švadleny, máme dílny také v Asii. Výroba však vzniká pod naším dohledem a kvalita je stejná jako u nás,“ říká majitel turnovské firmy Sir Joseph.

Některé české outdoorové značky

Direct Alpine (Liberec)
Vznik společnosti se datuje k roku 1998, kdy zakladatelé firmy a dlouholetí kamarádi ze skal Radek Nováček a Jirka Sika, začali vyrábět první modely outdoorového oblečení. S testováním funkčních materiálů, vhodných zejména pro horolezectví, však začali již o rok dříve. Vedl je k tomu naprostý nedostatek podobného oblečení na trhu, které by splňovalo jejich vysoké nároky a požadavky na vysokohorské výstupy či třeba skialpinismus.

Hannah (Plzeň)
Česká značka vznikla v roce 1991. Zakladatele spojovalo zapálení ke sportu a láska k přírodě. Nedostatek sportovního oblečení a vybavení té doby je donutil jednat. Vzali do ruky látky, jehlu, nit, peří a začaly vznikat první outdoorové kousky. Ještě před samotným oficiálním založením značky Hannah vznikaly první sportovní bundy, kalhoty a spací pytle.

High Point (Sušice)
Firma vznikla v roce 1990. Výrobní tradice Abrahama Schwarzkopfa ale sahá až do roku 1830, kdy se pustil do prvních výrobků, díky kterým se otevřely další možnosti. Takový zápal a odhodlání, který v začátku nastartoval motory pro firmu, která dnes vyrábí top outdoorové oblečení, byl zásadní. Díky tomu, že vedení firmy zůstává v rukou další generace této rodiny, dokážou držet původní záměr.

Sir Joseph (Turnov)
V roce 1974 neoficiálně založil firmu Rakoncaj, která se jako jedna z prvních se výlučně zaměřila na výrobu speciálního expedičního horolezeckého oblečení a doplňků. Bezprostředně po sametové revoluci v roce 1990, jakmile to politická situace dovolila, zahájil svou podnikatelkou činnost oficiálně s novým názvem firmy, Sir Joseph.

Tilak (Šumperk)
Firma vznikla v roce 1986 na vyhlášku o soukromém podnikání občanů. Do roku 2000 fungovali jako fyzická osoba pod značkou KAMMsport. Od roku 2000 jako akciová společnost Tilak. Dnes zaměstnává 65 zaměstnanců a vykazuje řádově stomilionový obrat.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA tlačí na prodej TikToku, jinak ho zakážou. Nejsme agenti Číny, hájí se firma

8. května 2024

Zákonodárci mnoha zemí vyjádřili obavy, že TikTok, který vlastní čínská společnost ByteDance, může...

V Česku nenašla vhodného investora, tak si staví lázně v Emirátech

8. května 2024

Česká podnikatelka Helena Neumannová expanduje se svým byznysem založeným na pěstování levandule do...

Čínská síť desetitisíců falešných e-shopů tahala z lidí peníze i data

8. května 2024  14:53

Více než 800 tisíc lidí v Evropě a USA se podle zahraničních médií stalo obětí podvodu čínských...

Mazlení krav v ohrožení. Oblíbenou zábavu milovníků zvířat kazí ptačí chřipka

8. května 2024

Platit farmářům za to, že se přitulí k půltunovým jalovicím, je ve Spojených státech díky sociálním...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...