Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Linku Praha–Brusel čeká nápor, musí se přepravit desetitisíce úředníků

Pátek 1. července je dnem, kdy se Česko ujme předsednictví v Radě Evropské unie. Kromě vrcholných politických návštěv sem od té doby budou směřovat spousty evropských úředníků a dalších členů delegací. Jenže na rozdíl od předchozího předsednictví pandemie osekala přímá letecká spojení mezi Prahou a „hlavním městem“ Unie na minimum.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ministerstvo dopravy odhaduje, že mezi Českem a Bruselem bude během následujícího půl roku kvůli předsednictví cestovat dalších 80 tisíc lidí. To je výrazně více, než kolik činí současná kapacita aerolinek Brussels Airlines, jež jako jediný dopravce letecké spojení provozují.

Jakkoli příval pasažérů z Belgie může být vzpruhou pro skomírající cestovní ruch v Praze, problémem bude tyto lidi do Česka přepravit důstojnou formou. „Část delegací bude přilétat speciály. Okolní státy budou využívat jiné typy spojení, například železniční. Dominantně to ale bude letecký provoz, který bude mířit na terminál takzvané staré Ruzyně,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Terminál pro privátní lety se podařilo během covidových karantén modernizovat. Zatímco o vrcholné představitele je díky tomu postaráno, běžní úředníci tak jednoduchou situaci mít nebudou. Už dříve totiž čeští úředníci byli upozorněni, že si mají letenky na jednání pořizovat s předstihem, aby se nevyprodaly. Poté, co ČSA v rámci úspor linku do Bruselu zrušily, létá do Belgie jenom společnost Brussels Airlines, a to dvakrát denně.

Poletí větší letadlo

Jednání se Smartwings, jež jsou majitelem ČSA, o zprovoznění spojení po období půlročního předsednictví úspěch nepřinesla. „Pro ČSA zatím není ekonomicky odůvodněné zavést pravidelnou linku do Bruselu a konkurovat na ní společnostem, které obdržely od svých vlád podporu v době covidové pandemie,“ uvedl pro Hospodářské noviny majitel Smartwings Jiří Šimáně.

Kromě Brussels Airlines a Českých aerolinií létá z Prahy do Belgie nízkonákladový Ryanair. Lety s ním se ale pro operativní přepravu na jednání hodí o dost méně, mimo jiné proto, že směřují na letiště Charleroi, nacházející se 60 kilometrů od belgické metropole.

Pražskému letišti chybí pracovníci, bezpečnostní kontroly mohou trvat déle

Největší problémy se dají očekávat během prázdninových měsíců. Úředníci si už totiž naplánovali jednání, zatímco aerolinky budou mít prázdninový provoz. Až od září se počet denních letů společnosti Brussels Airlines rozšíří na tři právě o ranní spoj, který je doposud nevykrytý po ukončení letů Českých aerolinií.

Pražské letiště proto oslovilo belgického dopravce, zda by nelétal častěji. „Letiště Praha kontaktovalo Brussels Airlines s tím, zda by bylo možné zvážit možnost navýšení počtu spojení v červenci a v srpnu, kde po odchodu ČSA vypadla možnost ranního spojení do Bruselu,“ uvedla mluvčí letiště Klára Divíšková. Ačkoliv se pražskému letišti nepodařilo domluvit žádný spoj navíc, dosáhlo alespoň navýšení počtu sedadel. Na letech, kde měl původně létat menší airbus A319, bude nasazen letoun A320 s vyšší sedadlovou kapacitou, uvedlo Letiště Praha.

Úředníci budou přesedat

Minimálně v létě proto bude muset řada úředníků na trase přesedat. Zatímco let z Bruselu obvykle trvá kolem hodiny a půl, s přestupem přes Mnichov nebo Frankfurt se protáhne na více než čtyři hodiny.

Navíc cestující, kteří omezování oxidu uhličitého myslí vážně, nebudou mít zelenou náhradu za létání v podobě nočního vlaku. Spoj Praha–Berlín–Brusel–Amsterdam měl být v provozu od letošního června, ale zatím se tak nestane. Nevychází totiž ekonomicky příznivě.

Bruselské letiště zrušilo všechny lety. Omezena je i autobusová doprava

„Na hranicích se mění mašinfíra a vlakvedoucí. Na nizozemské části trasy odjedou tři a půl hodiny, na belgické jen hodinu a půl. Místní železnice nám však účtují přemrštěné ceny a výkony nám neprodávají v hodinách, ale ve dnech,“ řekl MF DNES Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, která měla spoj provozovat.

RegioJet podle něj připravuje studii pro Evropskou komisi, jak noční vlakovou dopravu jako alternativu emisně rozmařilejšímu letectví nastartovat. Po technické stránce má totiž Unie tranzit po hlavních železničních tazích vyřešený.

Na kolejích má v nejbližších letech začít platit povinnost zapojení jednotného evropského zabezpečovacího zařízení, které umožní vlakům projet Evropu s jedním technickým zařízením. Problémem však zůstává roztříštěnost předpisů a to, že na rozdíl od letectví neexistuje jednotný komunikační jazyk. Kvůli tomu železnice stále funguje v národních ostrůvcích a přeshraniční spojení bývá drahé a neschopné konkurovat letecké dopravě.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Česko může být vzorem racionálního přístupu k závislostem, říká adiktolog

24. dubna 2024

Oblast závislostí nepatří mezi priority, které by politici kandidující do nadcházejících voleb do...

Kurýři preferují flexibilitu. Tu ale ohrožuje nová evropská legislativa

24. dubna 2024  15:52

Pokud nová evropská legislativa omezí flexibilitu, kurýři a partnerští řidiči taxislužby raději...

Odpor místních je v Česku racionální. Města z výstavby průmyslu nic nemají

24. dubna 2024  15:26

Odmítání výstavby nových podniků a výrobních hal a další infrastruktury je v Česku podpořený ještě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...