Projděte se provozem
AMAZONU

Z hnědých krabic se tu stává barevné zboží. Ze šikovných nováčků rostou lídři týmů. Zákazníci ocení rychlost a kvalitu. Zaměstnanci tu zase najdou skvělou kariéru a třeba i přátele na celý život. Vítejte v distribučním centru Amazonu v Dobrovízi.

Cesta jednoho balíčku

  • 01

    Příjem

    Ze všech koutů Evropy. Od obřích dodavatelů i malých podnikatelů. Letadlem, lodí a na závěr kamionem cestuje zboží do Amazonu. V dobrovízském distribučním centru se otevírá návěs a jde se na to. Prioritu má vždy zákazník a jeho objednávka. Tady to chce spíš chlapa. Zboží z kamionu vyloží na pás, ten ho doveze o kus dál a jde se třídit!

  • 02

    Uskladnění

    Není to tu žádný šedý sklad. Sledujte ty barvy, kterými to tu hýří! Otevírá se víko a šikovné a rychlé ruce vyndavají zboží z hnědé krabice na žlutý vozík a jede se rovnou do regálů. Systém ve speciálním skeneru, který pomáhá s uskladněním zboží do regálů, zaměstnance naviguje na každém kroku. Na zemi je bílý trojúhelník s červeným okrajem. Dej přednost v jízdě. Klasická pravidla silničního provozu platí i tady. Ve špičce je to tu jako v centru Prahy. Však je tahle budova dlouhá jako Václavák! Balíčky putují chodbami, až dorazí do té správné uličky a správného regálu. Těch je tu přes dva miliony.

  • 03

    Vyskladnění

    Tady se neztratíte. Každá ulička i každý regál mají své číslo, písmeno i barvu. Kam pro zboží zajít, pracovníkům poradí skener s displejem. Co vypadá na první pohled jako chaos, je důmyslný systém. Nahoře jsou knížky, uprostřed třeba obaly na mobil a dole zase psí šampony. Proč je v každém regálu jiné zboží? Aby se položka lépe hledala. Co nejefektivnější trasu při výběru zboží pomáhá zaměstnancům určit speciální software. Pokud by vedle sebe ležely všechny slovníky, chvíli by trvalo, než by člověk našel zrovna anglicko-český, který si zákazník objednal. A je tu další žlutý vozík. V něm dvě černé přepravky plné položek, které si někdo objednal. Jedou k pásu.

  • 04

    Zabalení

    Další rychlé a šikovné ruce, další displej. Balicí stoly jsou navržené ergonomicky, aby zaměstnancům pomáhaly v každodenní práci. Systém pomocí algoritmu vypočítá, jaký obal vybrat. Drobnost patří do obálky, na krabici od bot stačí papírový obal. Opět se zboží veze na dopravníkovém pásu. Celý postup sleduje a měří počítačový systém, díky kterému se balíčky zváží, aby se zkontrolovalo, zda mají požadovanou hodnotu a správné položky. Systém naskenuje čárový kód na obalu a speciální stroj nalepí adresní štítek na balíček. Dělá to však pouze fouknutím, aby se obal nepoškodil. Celý proces se odehraje za méně než vteřinu.

  • 05

    Odeslání

    Už to nepotrvá dlouho, a balíček bude u zákazníka. Kamiony společnosti Amazon, které najednou uvezou až 2 tisíce zásilek, vozí balíky z distribučních center do center třídicích, kde jsou balíky dále rozděleny podle místa určení a rychlosti dodání. Odtud cestují různými způsoby od kamionů a letadel společnosti Amazon po dopravce. A nakonec do rukou spokojeného zákazníka.

Proč pracovat v Amazonu

Jiří Jiří

Bezpečnost

„Kolegové vědí, že za nimi nechodím se zbytečnostmi“

Řídí se etiketou podle Ladislava Špačka, chvíli mu tak trvalo, než si začal s většinou kolegů tykat. Dnes už ale Jiří Mikl ví, že je komunikace amerického střihu rychlejší a lepší. Většinou ho potkáte před dobrovízským distribučním centrem. Na starosti má přistavení a odstavení kamionů se zbožím. Jednou týdně ale zastává i funkci bezpečnostního ambasadora. Také díky tomu si tyká i s generálním manažerem.

Kolegy k dodržování předpisů přemlouvat rozhodně nemusí. Za pět let v Amazonu si vybudoval renomé, které mu práci safety ambasadora usnadňuje. „Všichni vědí, že za nimi nechodím se zbytečnostmi nebo že nikomu nestojím za zády,“ říká Jiří a jedním dechem dodává, že ještě nepracoval ve firmě, která by tolik dbala na bezpečnostní standardy. Jeho úkoly jsou rozmanité. Jednou zjišťuje, zda není omezen přístup k únikovému východu, jindy se pro kolegy v provozu snaží přes manažera sehnat posilu, když třeba nestíhají. Jiří je v podstatě takovou spojkou mezi vedením a zaměstnanci.

Bezpečnostního ambasadora dělá už přes dva roky. Lákalo ho se profesně posunout a víc komunikovat s lidmi. Dnes zná všechny manažery na směně a kolegové za ním sami chodí, pokud mají nápad, jak cokoliv zlepšit. Však za dobré postřehy jsou zaměstnanci v Amazonu odměňováni. Jiří je rád i za možnost zúčastnit se kurzů. Je například proškolen na člena požární hlídky a zná i pravidla první pomoci. Nemešká ale ani ve svém volnu. Soukromě totiž studuje angličtinu.

Barbora Barbora

Inkluzivní kultura

„Máme i školení na téma transgender“

Volno v práci na svatbu? Běžná věc. v Amazonu ale myslí úplně na všechny. Placené volno si tu mohou vzít i páry, které vstupují do registrovaného partnerství. „Loni jsme kvůli tomu upravili naši směrnici. České pracovní právo na tyto případy bohužel zatím nemyslí,“ říká Barbora Šikolová. V dobrovízském distribučním centru je manažerkou v oddělení naskladňování zboží. Zároveň je také prezidentkou českého Glamazonu. Iniciativa se zabývá šíření povědomí o začleňování LGBT+ a dalších menšin v Amazonu.

Momentálně její tým řeší další oříšek. Oblíbený firemní benefit otcovské dovolené totiž mohou zatím využít jen heterosexuální páry. Amazon by však rád benefit poskytl i homosexuálním párům. Ti ale v Česku oficiálně adoptovat děti nemohou. „Musíme vymyslet, jak to oficiálně ve firmě ustanovit,“ popisuje své úkoly v rámci Glamazonu Barbora. Sama svou přítelkyni už o ruku požádala, zatím ale čekají, zda i v Česku budou jednou moci uzavřít manželství.

Glamazon však neřeší jen „korporátní“ záležitosti. Díky iniciativě firma žije i kulturně. Řada zaměstnanců se každoročně účastní Prague Pride, na jaře parta kolem Glamazonu pro změnu běžela charitativní běh proti homofobii, bifobii, transfobii a stigmatizaci lidí s HIV. Samozřejmostí jsou přednášky nebo workshopy. Poslední školení pro manažery se například týkalo transgender tematiky. Podporu má ve firmě ale nejen LGBT+. Amazon se například snaží taky o vylepšování pracovních podmínek pro neslyšící a nedoslýchavé osoby. Však jich v distribučním centru pracují desítky.

Kristýna Kristýna

Flexibilita

„Úvazek si mohu upravit“

Úsměv a neustále dobrá nálada. To je Kristýna Plicová. Je tomu už pět let, co začala pracovat v Amazonu. Tehdy bylo jejímu synovi půl roku. Kvůli napjatému rodinnému rozpočtu se ale rozhodla vrátit se do práce. V Mostě a okolí, ba ani v celém Ústeckém kraji však nenašla pozici, která by pro maminku maličkého syna byla dostatečně flexibilní. Teprve Amazon jí nabídl, co potřebovala. Začala jako brigádnice. Směny měla hlavně o víkendu.

Šikovná pracovnice ale dostala po čase nabídku na práci na plný úvazek. „Domluvili jsme se na tom, že pokud mi to nebude vyhovovat, můžu přijít s další změnou,“ vzpomíná Kristýna. Po pár měsících si úvazek opravdu snížila. Do práce chodí jen tři dny v týdnu a na syna, kterému je dnes už pět, má stále dostatek času. Se svým pracovním režimem je spokojená a nehodlá jej měnit, ani když její potomek půjde do školy. Však dobře ví, že v Amazonu může budovat kariéru i s částečným úvazkem. Kristýna pracuje jako zástupkyně vedoucího na oddělení zpracování zákaznických objednávek. Než se „našla“, vystřídala ve firmě pozic hned několik. „Také v tom je Amazon jedinečný,“ říká Kristýna.

Problém nemá ani s dojížděním. A to jí cesta z Mostu trvá přes hodinu. Pokud vázne doprava, klidně i hodinu a půl. „Když jsem si proti sobě stavěla pro a proti, tak slušná mzda a velká flexibilita vyhrála nad dlouhým dojížděním,“ vzpomíná. Plus je pro ni i to, že Amazon do distribučního centra své zaměstnance zdarma sváží. A to klidně i ze sto kilometrů vzdálených měst.

David David

Kariérní růst

„Když člověk chce, vypracuje se“

Je mu třicet a ve své kariéře už udělal pět kroků vzhůru. Všechny v Amazonu. David Pecháček vystudoval maturitní obor elektrotechnika, řemeslo ale nikdy nedělal. Po škole zkusil pár brigád. V supermarketu ani ve stavebnictví však dlouho nezůstal. Zakotvil až v Amazonu. To se psal rok 2013 a budova současného distribučního centra PRG2 ještě nestála. Na jeho místě totiž bylo menší centrum pro vrácené objednávky označené jako PRG1. Tehdy zde jako agenturní pracovník zpracovával vrácené zboží. Jeho vedoucí si ale rychle všiml, že ovládá angličtinu i práci s počítačem. David se tak přesunul na oddělení, které řešilo problémy s vratkami. Opět to netrvalo dlouho, a z pilného pracovníka byl lídr týmu. Následně se z něj stal i manažer.

Nová pozice přinesla nejen nové úkoly, ale i nemalou výzvu. David se musel naučit šéfovat lidem, kteří předtím byli jeho kolegy. „To nebylo snadné,“ přiznává. Když pak v Dobrovízu vzniklo velké distribuční centrum, přešel do něj. „Musel jsem i nový kolegům ukázat, že něco umím, a získat si jejich důvěru,“ vzpomíná na změnu pracoviště David.

Výzvu zvládl, ačkoli s tím nejprve trochu bojoval. Však býval dříve poměrně velký introvert. Práce v Amazonu ho ale změnila. V nové pozici v oddělení kvality se denně bavil s desítkami lidí. Dnes je dokonce area manažerem v týmu, který naskladňuje zboží a zároveň má mezi svými kolegy i spoustu přátel, s nimiž se vídá i mimo pracovní dobu. Když se s ním o jeho oddělení bavíte, mluví o něm i jako o rodině.

Oldřich Oldřich

Benefity

„Šest týdnů dovolené? Nejlepší benefit!“

Během šesti let v Amazonu se stal trojnásobným otcem. Třikrát tak využil benefit otcovské dovolené. „Děti jsou naše budoucnost, jsem rád, že jsem se mohl vždy věnovat své ženě a čerstvě narozeným dětem,“ říká Oldřich Jambor. Během šesti týdnů dovolené mu chodilo sto procent platu, a navíc měl plnou podporu svých kolegů. „To oni mě dokola povzbuzovali, ať benefit pokaždé využiji,“ vzpomíná Oldřich.

Než začal pracovat v dobrovízském centru, byl hasičem. Dokonce velitelem směny. I proto si ho Amazon najal jako safety specialistu. Když distribuční centrum zahajovalo provoz, měl na starost požární ochranu. Jeho manažer a mentor v něm ale odhalil i další silné stránky a jeho kariéra se začala ubírat jiným směrem. Dál se věnuje bezpečnosti. Dnes už ale jako regionální manažer pro vratková centra v Evropě.

Kariéru v Amazonu má za sebou i Jiří Konečný. Do firmy nastoupil takřka hned po vysoké škole. Respektive po stáži na letišti v Amsterodamu. Studoval podnikovou ekonomiku, až díky praxi na letišti však začal uvažovat o práci v logistice. Když v Amazonu začínal, byl součástí týmu, který distribuční centrum rozjížděl. Z manažera jednoho oddělení se vypracoval až na pozici, kdy vede napříč všemi směnami outbound, v podstatě tedy objednávky zákazníků.

Také Jiří už je otec. Dcera přišla na svět před půl rokem. Tehdy si vzal klasickou týdenní dovolenou. S partnerkou se pak dohodli, že bude lepší, když si šest týdnů placeného volna vybere, až bude dcera větší. Na konci jara, zrovna když malá začala lézt, pak celá rodinka vyrazila na dlouhou dovolenou. Nejdřív k moři, pak do Alp a nakonec několik týdnů strávili v Beskydech, kde má Jiří i jeho partnerka rodiče. „Z benefitů, které Amazon má, je otcovská dovolená ten nejlepší. Čas s dcerou jsem si moc užil. Nechodily mi žádné maily, nikdo mi nevolal. Nebylo kam spěchat,“ libuje si Jiří.

On i jeho kolega využívají také výhodného penzijní připojištění. Oldřich si pochvaluje i firemní životní pojištění. Jiří má pro změnu od Amazonu už několik let Multisport kartu.

Jídlo za 29 ,-
ve dne i v noci

Smažený řízek, svíčková na smetaně či vepřový vrabec se zelím. Tahle jídla v amazonské jídelně bodují. Nechybí ale ani mezinárodní kuchyně. Koneckonců vždy tam lidé mají na výběr, a to ze tří druhů jídel – myslí i na vegetariány, jedno jídlo a jedna polévka jsou vždy bezmasé. Vaří se i v noci a o víkendech. Oběd zaměstnance stojí pouhých 29 korun, ve špičce je pak úplně zdarma, a ještě mohou hlasovat o tom, co jim chutná.

v Amazonu každý měsíc sníme

  • 3,4 tuny brambor
  • 1 tunu knedlíků
  • 0,8 tuny rýže
  • 1,1 tuny kuřecího

Jídla, která mají úspěšnost nižší než 60 procent, jsou v menu nahrazována jinými. Naopak ta, která mají hodnocení vyšší než 80 procent, jsou do menu zařazována častěji.

Cesta do práce nic nestojí, ani ze severu Čech

Jak jezdíte do práce? Utratíte za dopravu část svého platu? Lidí v Amazonu se to netýká. Společnost jim totiž nabízí bezplatnou svozovou dopravu až do dobrovízského distribučnho centra. Není proto divu, že ji využívá zhruba 90 % tamních pracovníků, kteří dojíždějí z Prahy, Středočeského i Ústeckého kraje.

Doprava do zaměstnání zdarma je pro zaměstnance velkou úlevou z jejich rodinného rozpočtu.

  • Vlakem
  • Autobusem
  • Na kole
  • Záleží jen na vás

„Od roku 2015, kdy jsme distribuční centrum v Dobrovízi otevřeli, jsme vytvořili už desetitisíce pracovních míst. A jsou to právě lidé a jejich práce, kteří stojí za našimi výbornými výsledky. Proto jsem hrdý, že můžeme našim zaměstnancům stále nabízet atraktivní mzdy, skvělé benefity a pracovní prostředí, ve kterém se mohou cítit dobře a bezpečně.“

Michal Šmíd generální manažer distribučního centra Amazonu v Dobrovízi

Věděli jste, že …

  • 20 mil.

    skladových položek je v Dobrovízi uloženo

  • 15

    kilogramů je váhový limit jedné přepravky se zbožím

  • 13

    fotbalových hřišť by se vešlo do dobrovízského Amazonu

  • 3 000

    lidí pracuje v Amazonu v běžném provozu, v předvánoční špičce je to až o 2000 sezonních pracovníků více

  • 278

    svozových spojů týdně přiveze zaměstnance, kteří do práce jezdí svozovou dopravou, během covidu bylo svozů dokonce 655

  • 10

    budova Amazonu v Dobrovízi obdržela ocenění za ekologii, umístila se mezi deseti nejšetrnějšími průmyslovými stavbami poslední dekády

Znáte amazonštinu?

  • Banana cart

    jak název napovídá, jedná se o vozík v banánově žluté barvě, do kterého se umisťují přepravky (tote) v oddělení balení zásilek

  • Bin

    přihrádka, do které se umisťují položky při zaskladnění

  • COW (computer on wheels)

    vozík s počítačem pro manažery, aby se mohli pohybovat po hale

  • Donut

    jedno z označení směnného systému, kdy stejně jako u koblihy s otvorem uprostřed mají zaměstnanci volno uprostřed týdne a pracují ve dnech pondělí, úterý, čtvrtek a pátek

  • Inbound

    označení pro všechny procesy od příjezdu zboží až po jeho naskladnění

  • Outbound

    označení pro všechny procesy od příjmu zákaznické objednávky až po odeslání zboží k zákazníkům

  • Picker

    zaměstnanec, který zpracovává zákaznické objednávky, pomocí skeneru objednané zboží vybírá z regálů a distribuuje ho kolegům na další oddělení k zabalení a odeslání

  • Tote

    přepravka, která usnadňuje zaměstnancům manipulaci se zbožím při naskladnění zboží nebo při chystání zákaznických objednávek

  • Tower

    místo, kde pracovníci distribučního centra ukládají zboží; Tower v českém distribučním centru v Dobrovízi má čtyři podlaží

Dobrý soused Amazon

A jak Amazon pomáhá komunitám ve svém okolí? V rámci každoroční kampaně Amazon Goes Gold přispívá na boj s onkologickými onemocněními. Děti a mladistvé zase podporuje řadou vzdělávacích aktivit nebo finančními i hmotnými dary pro jejich další rozvoj. Amazon nezapomíná ani na seniory nebo rodiče samoživitele, které podporuje ve spolupráci s organizacemi Elpida nebo Klub svobodných matek. Společnost aktuálně pomáhá také na Ukrajině, kam se začátkem válečného konfliktu zaslala 4 miliony zásob a finanční pomoc v celkové výši 5,5 milionu korun. V loňském roce se zároveň Amazon angažoval při odstraňování následků ničivého tornáda, kdy na pomoc vypravil kamion s hygienickými potřebami, čisticími prostředky, trvanlivými potravinami a nápoji.

  • Jižní Morava 2021
  • Kapka Naděje
  • Zdravotní klauni
  • Radost seniorům

Na travnaté ploše vedle budovy distribučního centra je malá zoo, od dubna do listopadu tady trávu spásají ovce a kozy. Tyhle „živé sekačky“ jsou méně hlučné a taky mnohem příjemnější na pohlazení.

Tím ale udržitelnost v distribučním centru nekončí. Tým 14 lidí má na svědomí i další projekty, které mají pozitivní dopad na životní prostředí, zavedl například opakovatelně používané hrnečky na kávu, v řešení jsou také elektronabíječky na dopravní prostředky anebo umístění včelích úlů na louku. V rámci udržitelných aktivit Amazon daruje potravinové a drogistické produkty, u nichž se blíží doba spotřeby, potravinovým bankám a charitám. Díky poctivému třídění se více než 90 % všeho odpadu z provozu distribučního centra recykluje.